מסלולי הנחיתה המאולתרים דומים לצלקות בג'ונגל: קרחות יער שנוצרו בכיסוח אלונים ודקלים, רחבות מספיק כדי להנחית מטוסים מלאים בקוקאין. המטוסים מגיעים בלילה, אורותיהם כבויים, מונחים באורות מטוסים זעירים המופעלים מרחוק, לא יציבים תחת משקל הסמים. הם מנמיכים טוס, חולפים מעל חורבות מתקופת המאיה, מעל מחנות של צפרים וחוקרי יגוארים, מעל חוות של מתיישבים בלתי חוקיים.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– השופט הנדל: לא היועמ"ש מחליט על חסינות חברי כנסת
– "מלא הערצה לשפים – אבל אין לי חלום להיות כזה"
– 3,150 נדבקים ביממה: ישראל בצעדי ענק לסגר כולל
משחק החתול והעכבר בין ארצות הברית למנהיגי סחר הסמים באמריקה הלטינית עבר למרחב הפראי הזה בגּוּאַטֶמַלָה, מהנופים העוינים ביותר בחצי הכדור המערבי. מטוסים יכולים לשאת משלוחי קוקאין בשווי יותר מ־100 מיליון דולר, שיועברו במהירות אל מחוץ לג'ונגל, דרך מקסיקו והלאה אל ארה"ב.
בחמישים שנות מלחמת הסמים האמריקנית, אמת אחת הובהרה: כאשר נתיב סחר אחד נסגר, נתיב אחר מגיח ותופס את מקומו. עד לא מזמן העבירו הקרטלים סמים דרך צוללות וסירות דייגים באוקיינוס השקט. ספינות משמר החופים האמריקני צמצמו את הנתיב הזה. מטוסים עמוסי קוקאין טסו בעבר בעיקר למקסיקו ולהונדורס, עד שהן פיתחו יחידות אכיפה אוויריות. אבל הגבול הצפוני של גואטמלה נותר ארץ הפקר, שמורה פראית שהפכה למגרש משחקים פלילי. נתיב הברחת הסמים החדש עובר דרך יער הגשם הגדול ביותר במרכז אמריקה, מרחב בגודל יהודה ושומרון שהיה בעבר ערש תרבות המאיה. כוחות הביטחון בגואטמלה מצאו בשנה שעברה 50 מטוסי הברחת סמים נטושים במדינה. עשרות מטוסים נחתו ואז המריאו ונמלטו מהאזור, לפי הרשויות. 90 אחוזים מהקוקאין שנצרך כיום בארה"ב עובר דרך גואטמלה.

למגפת הקורונה הייתה עד כה השפעה מעורבת על סחר הסמים באמריקה. הקושי המוגבר בהעברת המוצרים מעבר לגבולות הסגורים מוטט את מחיר עלה הקוקה בדרום אמריקה. אולם מקרי החרמת הקוקאין בארה"ב נותרו ברמה שהיו בה לפני תחילת המגפה. לרצועה הבלתי מוגנת הזו של גואטמלה, לפי הרשויות, המטוסים המשיכו להגיע. ב־21 ביוני נמצא מטוס קטן בקרחת יער בג'ונגל. שרידים שרופים של מטוס סילון, שהוצת ככל הנראה בידי הסוחרים לאחר שהוצאו ממנו סמים, נמצאו יומיים קודם לכן. עוד מטוס התרסק מדרום לגן הלאומי לגונה דל טיגרה באפריל, ופיזר אלפי ק"ג של קוקאין בחבילות עטופות היטב בכל האזור.
תובלה אווירית
בחודשים האחרונים הפארק נפגע קשות ביותר מתריסר שרפות ענק, שרבות מהן הוצתו בידי סוחרי סמים המבראים שטחי ג'ונגל לשם בניית "מסלולי נחיתה בלתי־חוקיים להובלת סמים", כפי שאמר הנשיא אלחנדרו ג'יאמטיי בנאום לאומה באביב. צוות כבאים נלכד לאחרונה בגן הלאומי בידי קבוצת גברים חמושים. ואולם, אף שבכירים בגואטמלה מודים שהשמורה הפכה למסדרון לסחר בסמים, כוחות הביטחון שם טוענים שלקרטלים יש יתרון על פניהם, מכיוון שהם מצוידים טוב יותר.
החיילים התקרבו בזהירות למטוס, "הוקר סידלי 125", שמשווק כ"מטוס עסקים בינוני". הוא היה חדש, עם פסים ירוקים וכחולים מתחת לכנפו. החיילים טיפסו במדרגות ומצאו 1,700 ק"ג של קוקאין טהור, כל קילוגרם עטוף בנפרד. הסחורה שווה בערך 160 מיליון דולר
בטיסה מעל לגונה דל טיגרה בתחילת השנה, נמנו יותר מתריסר מסלולי נחיתה ברחבי הפארק – וכמה מטוסים. "אנחנו מדברים על תעשייה שיש לה די כסף לנטוש מטוסים ששווים מיליון דולר באמצע הג'ונגל", אומר קולונל חואן דה־לה־פס מצבא גואטמלה. "המשאבים שלהם אינסופיים, ואנחנו רק מנסים לעמוד בקצב".
רבים מהמטוסים מגיעים מוונצואלה. מ־2012 ועד 2017, היקף מעבר הקוקאין במדינה עלה ב־57 אחוז, לפי מאגר המידע נגד סמים של הממשל האמריקני. משרד המשפטים האמריקני האשים השנה את נשיא ונצואלה ניקולס מאדורו בנרקו־טרוריזם. עוד קוקאין מגיע מקולומביה ומאקוודור. "סוחרי סמים בקולומביה ובוונצואלה מרבים לשתף פעולה עם קרטלים מקסיקניים כדי להעביר משלוחים גדולים של קוקאין", אומר מייקל מילר, דובר הסוכנות לאכיפת סמים (DEA) האמריקנית. "משלוחי הקוקאין מיועדים לרוב לגואטמלה".
הפנטגון שלח השנה ספינות של חיל הים ומשמר החופים לאיים הקריביים, הכוח גדול ביותר שנשלח לשם אי פעם במטרה להתעמת עם הסחר בסמים. אולם פרקליט המדינה האמריקני ויליאם בר הודה: "הלחץ שלנו הוביל לניסיון ליצור נתיב אווירי במרכז אמריקה".
נתיב האוויר הוכח כקשה יותר לחסימה. האכיפה בפינות הנידחות של גואטמלה אינה קיימת כמעט, והגישה לגבול הדרומי הנקבובי של מקסיקו לא נחסמה כלל. "ארגוני הברחה גואטמליים שולטים באינספור מסלולי נחיתה חשאיים, והם יכולים לתאם ולהפנות נחיתות מטוסים לפי הצורך", מסביר מילר. "לא נראה שקרטל יחיד שולט על מסלול נחיתה כלשהו לבדו".

בדאגתה מאיום הסחר האווירי, ארה"ב תרמה שישה מסוקים ל"צי היירוט האווירי" של גואטמלה בשנת 2013. ב־2016 הודממו כולם בשל תחזוקה לקויה. וכך נותרה גואטמלה ללא יכולת להתעמת עם מטוסי סוחרי הסמים, אפילו כאשר ארה"ב עוקבת אחריהם.
על 40 אלף הקמ"ר של מחוז פֶּטֶן מגינה חטיבה של 1,200 חיילים ללא סיוע אווירי, לפי דה־לה־פס. בעוד החיילים מנווטים את דרכם בג'ונגל כדי להתעמת עם סוחרי הסמים, המטוסים כבר ממריאים או מושמדים על הקרקע. "זו משימה בלתי אפשרית", אומר חייל אחד. "אנחנו שומעים את המטוסים חולפים ורק אומרים 'הנה הגיע עוד אחד'".
במקרה נדיר אחד בינואר, בכפר לאס־קרוסס מדרום לגן הלאומי, הצליחו חיילי גואטמלה להתעמת עם סוחרי סמים בעודם פורקים את הסחורה. קרב יריות פרץ. לסוחרים היו שבעה כלי רכב ויותר מתריסר רובי סער, לפי דה־לה־פס. בסופו של דבר הם הצליחו להימלט למקסיקו. איש לא נעצר. אולם האירוע אפשר לגואטמלים להביט במטוס עצמו.
החיילים התקרבו בזהירות למטוס, "הוקר סידלי 125", שמשווק כ"מטוס עסקים בינוני". הוא היה חדש, עם פסים ירוקים וכחולים מתחת לכנפו. החיילים טיפסו במדרגות ומצאו 1,700 ק"ג של קוקאין טהור, כל קילוגרם עטוף בנפרד. הסחורה שווה בערך 160 מיליון דולר במכירה לצרכן הקצה ברחובות בארה"ב.
אין תירוצים טובים
כוח משותף של שלושים חיילים, שוטרים ועובדי השמורה יצא בבוקר אחד בפברואר לסייר בפאתי הכפר לה־פלורידה. בשעה שמונה בבוקר הטמפרטורה כבר הייתה 38 מעלות כמעט. הגברים נעו באיטיות בעשבייה הגבוהה. הם לא חיפשו סוחרים – לא היו להם ציוד להילחם בהם, או סמכות לעצור אותם. משימתם הייתה לתפוס חוואים לא חוקיים. אבל הם ידעו שהגבול בין הפעלת חווה בלתי חוקית ובין סחר בסמים הוא מטושטש. מסלולי הנחיתה הבלתי חוקיים בנויים סמוך לחוות מסיביות שנבנו בג'ונגל, ורווחי הסמים מולבנים בדרך כלל ברכישת בקר ומכירתו מעבר לגבול במקסיקו. "הנרקוס משתמשים בפינקאס, בשטחים החקלאיים, כדי להצדיק את נוכחותם", מסביר דה־לה־פס.
פחות משעה לאחר שהחל הסיור, זיהו אנשי היחידה גבר בחולצה ירוקה רוכב על סוס בשביל צר בג'ונגל. מסלול הנחיתה האסור הקרוב ביותר שכן רק כמה קילומטרים משם. "ראית את הבחור הזה?" אמר חייל אחד. "הוא ברח", אמר אחר. חייל אחד ניסה לצלם את הרוכב עם הטלפון שלו, אך זה נעלם במהרה מהעין. "נשלח דיווח למשרד המשפטים", הסביר אחד הסיירים. כשנשאל אם לדעתו הדיווח יניע פעולה כלשהי, הסייר צחק: "אין סיכוי".

"אנחנו רואים את המטוסים חולפים מעלינו, אך איננו יודעים למי הם שייכים", אומר רוני דובון, מורה ביישוב לגוניטה. "אנחנו כאן כי אנחנו מאמינים שבתור גואטמלים יש לנו זכות לחיות כאן ולעסוק בחקלאות. ארגוני השימור פועלים נגד הזכויות שלנו"
בערך פעם בשבוע הם שומעים מטוסי זעירים המונחים מרחוק חולפים מעל הבסיס שלהם בג'ונגל. ואז, לעיתים קרובות באמצע הלילה, המטוסים מגיעים. חלקם נראים כמעט חדשים. פקידים בגואטמלה טוענים שטייסים מקבלים עד 500 אלף דולר לכל טיסה. הגיוני, בהתחשב בסיכון הכרוך בעבודה: לפי דה־לה־פס, כוחות גואטמלה מצאו בשנה שעברה גופות של עשרה טייסים שנהרגו בהתרסקויות. אחד התרסק אל תוך רכב המילוט שהמתין ליד המסלול.
בפלורס, בירת פטן, ארה"ב סייעה בהקמת בית המשפט הסביבתי הראשון בגואטמלה, שמטרתו לרדוף חוואים המשמידים אדמות שמורה ברעיית בקר, וציידים שסוחרים בחיות בר. אך פקידי המדינה הבינו במהרה שהפשעים הסביבתיים בלגונה דל טיגרה קשורים בקשר בל יינתק בסחר בסמים. השופטת קרלה ארננדס גזרה ב־2018 ארבע שנות מאסר על לסטר אובידיו גלגוס מיורגה, בגין רעיית בקר בלתי חוקית בלגונה דל טיגרה. בשנה שלאחר מכן, המשטרה האשימה אותו שהעביר 70 ק"ג קוקאין בשמורה בתוך טנדר.
במקרים אחרים נחשף קשר בין סחר בסמים למשפחות משפיעות במדינה. חווה אחת בלגונה דל טיגרה שייכת לוולדמר לורנצנה, קבלן שזכה במכרזים ממשלתיים, וניהל במקביל את אחד מארגוני הסחר בקוקאין הגדולים במדינה. הוא הוסגר לארה"ב בשנת 2014, הורשע בסופו של דבר בסחר בסמים ונידון השנה ל־23 שנה בכלא פדרלי. לפי הרשויות האמריקניות, ארגונו של לורנצנה שיתף פעולה עם סוחרים בקולומביה ובמקסיקו בהובלת קוקאין בסירות ובמטוסים לאל־סלבדור ולגואטמלה, במטרה להפיץ את הסם בארה"ב. ממשרד המשפטים נמסר כי ללורנצנה היה קשר עם קרטל סינלואה, שהונהג בעבר בידי חואקין "אל צ'אפו" גוזמן.

עשרות מסלולי נחיתה שאותרו על ידי צבא גואטמלה עודם פעילים. הדבר מעורר חשד לרשלנות או לשותפות ממשלתית בסחר. בחלק מהמקרים הצבא סירב להרוס את מסלולי הנחיתה עד שיקבל דינמיט ממשרד המשפטים בגואטמלה. "כוחות גואטמלה השביתו 16 שדות תעופה חשודים בסחר בשנת 2019, אם כי רבים חזרו לשימוש מבצעי בתוך ימים או שבועות", דיווחה השנה מחלקת המדינה. סוכני ה־DEA מצאו שבקרי תנועה אווירית קיבלו שוחד מסוחרי סמים.
"זה שילוב של שחיתות רשמית וחוסר יכולת מוסדית", מסביר סטיבן מקפרלנד, שגריר ארה"ב בגואטמלה לשעבר. "יש כסף לעשות יותר, אבל אין רצון פוליטי". בתור שגריר בגואטמלה משנת 2008 עד 2011, הוא העביר מודיעין על יעדי סחר בסמים לידי כוחות הביטחון של גואטמלה. "אמנם הם החרימו סחורה בכמות גדולה, אבל לעיתים קרובות הם חזרו ואמרו 'רצינו, אבל לא היה לנו דלק'. או 'לא יכולנו להגיע למפקד הבסיס הימי כדי לקבל אישור'. מעולם לא הייתה להם תשובה טובה".
הקפאת ההתנחלויות
אלפיים שנה לפני שלגונה דל טיגרה עברה לשליטת סוחרי סמים, היא הייתה ערש תרבות המאיה, צומת דרכים שקשרה בין מאות ערים במטרופולין הג'ונגל העתיק. בשעה שטס מעל הג'ונגל והביט מטה אמר לנו רואן מקנב, מנהל תוכנית גואטמלה בחברה להגנת חיות הבר בניו־יורק, ש"זו הייתה העיר ניו־יורק בימי ישו". מתחתיו היה אגן מיראדור, שארכיאולוגים חשפו בו עדויות לאחת התרבויות הקדם־מודרניות המתוחכמות בעולם. פירמידה מתנשאת שם מתוך הג'ונגל, גדולה יותר מהפירמידה הגדולה בגיזה שבמצרים.

במימון אמריקני, מקנב וארגונו פעלו במשך שנים להגנת השמורה וחיות הבר בה. ביולוג אחד חוקר את אוכלוסיית היגוארים. אחר מפרה ביצים של ארה ארגמנית, מין תוכי. חבר אחר בארגון עוזר לאמן את סיירי השמורה. הסיירים התמקדו בשימור שטח של 578 אלף דונמים בגן הלאומי, כשישית משטחו הכולל, מכיוון שאין להם משאבים להגן על השאר. ארגוני פשיעה הרסו חלק ניכר מהאדמות מחוץ לאזור המוגן. בשנה האחרונה, לפי מקנב, שרפות מעשה ידי אדם ביראו שטחים בהיקף כפול משטחה של ירושלים.
"אנחנו מדברים על תעשייה שיש לה די כסף לנטוש באמצע הג'ונגל מטוסים ששווים מיליון דולר", אומר קולונל חואן דה־לה־פס מצבא גואטמלה. "המשאבים שלהם אינסופיים, ואנחנו רק מנסים לעמוד בקצב"
"הביקוש לקוקאין בחצי הכדור הצפוני מותיר שובל של הרס ברחבי אמריקה", אומר מקנב. "ההרס האקולוגי של לגונה דל טיגרה הוא רק דוגמה אחת. מדרום לשם, אזורים מזו־אמריקניים אחרים ניצבים בפני אתגרים דומים". "ברית יערות הגשם" שמממנת ארה"ב מאפשרת התיישבות ביער הגשם ממזרח ללגונה דל טיגרה. המהלך נועד בחלקו להגביל את תנועתם של סוחרי סמים; בשנת 2015 הרסו כוחות הביטחון בגואטמלה כמה מסלולי נחיתה לא חוקיים באזור, תחת לחץ מארה"ב.

באגן מיראדור הסמוך, בחורבת בני המאיה המתנשאת בג'ונגל, הארכיאולוג ריצ'רד הנסן שכר 28 מאבטחים פרטיים כדי להדוף סוחרי סמים. חלק גדול מהמימון שלו מגיע מתורמים פרטיים, ובהם השחקנים מל גיבסון ומורגן פרימן. הסנטורים האמריקנים ג'יימס אינהוף, טום אודל וג'יימס ריש הגישו בשנה שעברה הצעת חוק שתקדיש 72 מיליון דולר למימון "מחקר ארכיאולוגי, אכיפת חוק ותיירות בת קיימא" סביב העתיקות החרבות. הנסן מדמיין רכבות מלאות תיירים חולפות בג'ונגל בדרכן לאתר המרוחק. "הערמנו על הנרקוס", הוא אומר.
לסחר בסמים הייתה השפעה סביבתית הרסנית: כתב העת "סיינס" כינה אותה "נרקו־כריתת יערות". לגונה דל טיגרה איבדה יותר מחמישית מהצמחייה בה מאז שנת 2000. פעילי שימור סביבה המקבלים מימון אמריקני פועלים לעיתים רחוקות בקרבה מסוכנת מאוד לחלק מסוחרי הסמים החזקים בעולם. אך סיירי הגן הלא חמושים בלגונה דל טיגרה מתעמתים איתם פנים אל פנים באופן קבוע. בחודש יוני קבוצה של שלושים גברים רכובים על סוסים הגיעה לאחד ממחנות הסיירים, והורתה להם להפסיק את הסיורים שלהם, לדברי מקנב. סיירים נחטפו והוכו. לאחרונה גברים חמושים חטפו את מכוניתו של סייר והציתו אותה.
לפחות 12 אלף איש חיים בגן הלאומי באופן בלתי חוקי. רבים נעקרו מבתיהם במהלך מלחמת האזרחים הארוכה במדינה. אחרים הגיעו בחיפוש אחר אדמות, הנדירות במדינה שהרכוש בה נשלט במידה רבה בידי עילית פוליטית וכלכלית קטנה. אך בסופו של דבר, רבים מהתושבים עובדים בחוות בקר בלתי חוקיות של בעלי קרקעות עשירים, הקשורים לסחר בסמים. יישובים בלתי חוקיים בשמורה צמחו לעיירות קטנות, עם בתי ספר ומרפאות וחנויות. רבות מהן קרובות למסלולי נחיתה לא חוקיים. אבל התושבים מתעקשים שהם חקלאים עניים, ולא סוחרי סמים.
"אנחנו רואים את המטוסים חולפים מעלינו, אך איננו יודעים למי הם שייכים", אומר רוני דובון, בן 38, מורה ביישוב לגוניטה. "אנחנו כאן כי אנחנו מאמינים שכגואטמלים יש לנו זכות לחיות כאן ולעסוק בחקלאות. ארגוני השימור פועלים נגד הזכויות שלנו".
הסיירים רואים זאת אחרת. לדבריהם, לגוניטה היא חלק אחד במנגנון הפליליה שפועל בשמורה. לדברי מקנב, לסוחרי הסמים יש יכולת לכפות על התושבים לסייע להם, באלימות ובאמצעים כלכליים. "בהיעדר תמיכה ממשלתית וחברתית, לעניים חסרי הקרקע באזור יש סיוע מצד הכוחות הפועלים כבר בגן הלאומי", טוען מקנב.
לפי מקורות, בגואטמלה מתכננים צי מסוקים חדש שיצרף בקרוב לכוחות האכיפה. הנשיא מבקש עזרה ממדינות זרות בכיבוי שרפות בשמורה. ארגונו של מקנב מנסה לשמר את הטבע שעוד קיים. הוא חושב לעתים קרובות על אימפריית המאיה: היא קרסה בין השאר משום שניצלה יתר על המידה את משאבי היער. אבל אחרי הקריסה ההיא, היער שב לאט לחיים. "אולי זה מה שקורה כאן שוב", אומר מקנב. "הג'ונגל חוזר לחיים לאחר שהאנושות נאלצת לעזוב".
תרגום: אלחנן שפייזר
לתגובות: dyokan@makorrishon.co.il