הסדרה "שעת נעילה" (כאן 11) היא עבורי הדבר הכי קרוב לאפשרות לראות במו עיניי מה עבר על מרואיינים שלי שלחמו בחזית הצפון במלחמת יום הכיפורים. המחשה ויזואלית עוצמתית במיוחד של מה שקרה באחת מהגזרות ברמת הגולן בקרבות הבלימה נגד הכוחות הסוריים בשלושת ימיה הראשונים של המלחמה. גזרה אחת כמיקרוקוסמוס בלהות של מלחמה שהחלה בכשל מודיעיני קולוסאלי שהביא לסכנת כליה למדינה כולה, למחיר עצום של הרוגים בשטח, לשבויים, להלומי קרב רבים שמתהלכים בינינו עד היום ולשבר חברתי קשה.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– כשמדברים על החרדים, פתאום האמפתיה נגמרת
– זו לא אשמת עדי ביטי, זו אשמתנו
– היום שאחרי: כך ייראה המזרח התיכון אם ביידן ייבחר
עשר שנים עבדו יוצרי "שעת נעילה" על הסדרה עתירת התקציב, המרשימה והמסובכת לעשייה. התסריטאים הראשיים הם רון לשם, עמית כהן ודניאל אמסל, הבמאי הוא ירון זילברמן. הסדרה צולמה באזורים שבהם התרחשו הקרבות בפועל והיא מבוססת על תחקירי עומק עם אנשים שהשתתפו במלחמה, אך מביאה מספר עלילות משנה שבהן דמויות שהן פרי דמיונם של היוצרים.

הסדרה מלווה, בין השאר, מוצב של יחידת המודיעין 8200 בחרמון, שבו חייל מבריק אך לא מוערך שומע ברשת הקשר שוב ושוב סימנים שמעידים כי הסורים נערכים למלחמה, אך איש אינו מקשיב לו. המלחמה תפגוש אותו ואת חבריו הסקפטיים בדמות פלישת כוחות קומנדו סוריים לבסיס שלהם ממש. היא נכנסת להווי של הטנקיסטים בשטח שחושבים שהם הולכים ליום קרב בלבד ומגלים שהם בתוך מלחמה כוללת, עם נחיתות מספרית עצומה של טנקים ישראליים מול האויב הסורי. היא מביאה את סיפורו של אב שיוצא לחפש את בנו שנעדר בקרבות ושל קצינה צעירה שמרכזת את שמות הנפגעים הרבים בקרבות.
זו גם סדרה מושקעת במיוחד מבחינת אביזרים. נוכחים בה לא רק הסרבלים, המשקפיים והסיגריות של התקופה, אלא גם החזירו בה לשימוש את טנק הסנטוריון שעליו נלחמו השריונרים שלנו במלחמה ההיא, דבר שכלל אינו פשוט לביצוע. אמסל אף סיפר בריאיון ברדיו תל־אביב שההפקה הצליחה לאתר טנק כזה באוקראינה, אך לא היו יכולים להביאו ארצה כי החוק הישראלי אוסר על יבוא טנקים באונייה. לבסוף הצליחו להכניס לשימוש טנק שהובא מאנדרטה.
למרות העיסוק המחקרי הנרחב במלחמת יום הכיפורים, עד היום כמעט לא נגעו בה מבחינה אמנותית. כעת מקווים יוצרי הסדרה כי החברה הישראלית בשלה יותר גם לחטט בפצעי המלחמה ההיא דרך דרמה טלוויזיונית. הטכנולוגיה והפירוטכניקה שקיימות כיום מאפשרות אמצעי המחשה משוכללים שלא היו בנמצא לאורך השנים, והתוצאה היא סצנות מרשימות ואמינות של קרבות. אך לא רק הפירוטכניקה משחקת תפקיד, אלא שהסצנות מוגשות בצורה אנושית ונגישה, כזו שמראה בעוצמה מבעד לעיני החיילים בשטח את ההלם ואת ממדי המחדל.
סיפורם של שלושה לוחמים תושבי שכונת מוסררה בירושלים שפעילים בארגון "הפנתרים השחורים" מביא זווית מרתקת במיוחד של המלחמה. חלקם מגיעים לשדה הקרב פצועים מאלימות משטרתית וחבולים נפשית מיחס חברתי מפלה, ומתעמתים עם הקיבוצניקים, שהם המפקדים שלהם. הסדרה מגובה בצוות שחקנים מרשים ובו, בין השאר, ליאור אשכנזי, ג'וי ריגר ואביב אלוש, אך דווקא בולט בה לטובה המשחק של שחקנים מפורסמים פחות כמו שלושת אנשי מוסררה שאותם מגלמים מאור שוויצר, עופר חיון ואימרי ביטון, שאף נפגשו לצורך תפקידם עם דמויות מפתח מהפנתרים השחורים.
כשהמציאות של המחאה בצל מלחמת יום הכיפורים פוגשת את המציאות ברחובות של ימינו, אנחנו נוכחים לדעת שלא למדנו מספיק. כאילו שכחנו מה היה. הבטחנו שאחריה ננסה להיות טובים יותר זה לזה, כי שילמנו מספיק, אבל במקום שנתאחד ונאהב, השסע החברתי רק הלך והעמיק.
"שעת נעילה", כמי שמיטיבה להציג את הרגעים הקטנים והאישיים בתוך הקרבות, משדרת אנרגיות אוניברסליות. ככזו, אף נרכשה לשידור על ידי חברת HBO ותשודר בעברית שלושה שבועות ממועד עלייתה לארץ. ניתן לראותה גם כחוליה ברצף ההצלחות המרשימות של כאן 11, בהמשך לסדרות "טהרן" ו"מנאייכ", וגם כעוד הוכחה למובילוּת של יוצרים ישראלים בחו"ל, ובראשם רון לשם.
כמי שהיה שותף ליצירת סדרות כמו "אופוריה", הסרט "בופור" שמבוסס על ספרו "אם יש גן עדן" ו"ימים נוראים", לשם הוא אחד מבכירי יוצרינו מעבר לים. באותה נשימה שהוא משחרר את "שעת נעילה", בנובמבר תעלה סדרה בינלאומית נוספת שלו ושל יוצרים ישראלים נוספים בשם "No Man's Land". הסדרה תעלה ב"הולו", שירות הסטרימינג שבבעלותה של דיסני, והיא מתמקדת במלחמת האזרחים בסוריה דרך סיפור על אזרח צרפתי שמחפש את אחותו.
מקרב האנשים שלחמו בקרבות ש"שעת נעילה" מתמקדת בהם היו גם כאלו שלא הסכימו לשתף פעולה עם ההפקה. החשש שלהם היה ממצב שבו תיקח הסדרה הזו כיוון פוליטי שבמסגרתו החיילים יוצגו בצורה שתפגע בכבוד הלוחמים ובכבוד של צה"ל כולו. זאת כחלק ממה שרואים אותם לוחמים לשעבר כמגמה בעייתית שפושה ביצירה הקולנועית והטלוויזיונית הישראלית בשנים האחרונות.
למרות החששות, מצפייה בשני הפרקים הראשונים ומראיונות עם העושים במלאכה, נראה כי במקביל לאופן שבו יוצריה מאשימים, ובצדק, את השלטון ואת צמרת צה"ל דאז בקהות חושים, דמויות החיילים מטופלות בחמלה, ברגישות ובהערכה. הסדרה היא מחווה לחיילים שלחמו במלחמת יום הכיפורים. הרי הם אלו שבלמו בסופו של דבר את הסורים, למרות הנחיתות המספרית הנוראה. למרות המחדל, הסיפור שמובא כאן הוא סיפור של גבורה.
הסדרה תלווה בפאנלים באולפן בהשתתפות לוחמים שבאמת היו שם, וגם קווי נט"ל יתוגברו כדי לתת מענה עבור מי שהסדרה תפתח אצלו פצעים ישנים. התקווה הגדולה היא ש"שעת נעילה", כסדרת אקשן עם מצפון חברתי, תקרב עוד אנשים לסיפורה של המלחמה הקשה ההיא ותסייע גם ללוחמים שהשתתפו בה לסגור מעגל.
שעת נעילה כאן 11 ובדיגיטל