
מדואר ישראל נמסר: "בשנה שעברה חולקו כ־50 מיליון חבילות מחו״ל, ומהן רק כ־2 אחוזים היו חייבות בתשלום מע"מ"
שר האוצר אביגדור ליברמן שוקל לבטל את הפטור מתשלום מס ערך מוסף בשיעור 17 אחוזים על הזמנת מוצרים וחבילות מחו"ל בשווי נמוך מ־75 דולר. לפי הפרסומים בתקשורת, ביטול הפטור צפוי להכניס לקופה המדינה בין מיליארד לשני מיליארד שקלים, משום שאנו מוציאים כ־20 מיליארד שקלים ברכישת מגוון מוצרים כאלה מחו"ל.
במשרד האוצר לא הסכימו להתייחס לשאלה מדוע הם שוקלים לבטל את הפטור ממע"מ – "לא נוכל להשיב בטרם הסתיימה עבודת המטה ולפני שהנתונים הוצגו לשר האוצר", אמרו שם – וברשות המיסים הסתפקו בהסבר על המכניזם של גביית המע"מ בייבוא אישי מחו"ל: "הערך לצורכי מכס נקבע על פי המחיר ששולם בפועל (חשבונית העסקה), בתוספת דמי ההובלה והביטוח אם שולמו. יחד עם זאת, הפטור ממע"מ עד 75 דולרים מתייחס לערך הטובין בלבד, לא כולל דמי הובלה וביטוח. חבילות המגיעות לארץ עוברות תהליכי מכס, ואלה שערכן מעל 75 דולרים מחויבות בתשלום מיסי ייבוא בהתאם לערכן ולתכולתן. המידע לגבי החבילות מגיע ממקורות שונים – סוכן המכס, חברת הדואר או הספקים – למערכת הממוחשבת 'שער עולמי', המנהלת את סחר החוץ, ושם נעשית הערכת סיכונים ובהתאם חלק מהחבילות מועברות לבדיקה פיזית של עובדי המכס".
אז מדוע באוצר רוצים לבטל את הפטור מתשלום המע"מ על חבילות קטנות? ולמה היה פטור כזה מלכתחילה? ביקשנו מאיגוד לשכות המסחר בישראל שיסבירו לנו את העניין. "הפטור הזה הוא אחד הדברים המופרכים והשגויים ביותר שנעשו בתולדות הכלכלה בישראל", טוען נשיא האיגוד, אוריאל לין. "המדיניות הזו מעמידה חלק גדול מהמגזר העסקי בישראל בנחיתות מול ספקי חוץ, ובכך פוגעת בעשרות אלפי עסקים הנאבקים קשה כדי לשרוד. יש כאן פגיעה בהכנסות המדינה ופגיעה בצמיחה של עסקים".
באיגוד הסתמכו גם על החלטתו המקבילה של האיחוד האירופי לאחרונה לבטל את הפטור ממע"מ לחבילות שמוזמנות מחוץ למדינות האיחוד, בשל ההפסדים הכספיים שנגרמו לכלכלות האיחוד מכך, ובגלל בעיית האפליה: עסקים מקומיים נדרשים להוסיף את המע"מ לחשבונותיהם, לעומת עסקים מחו"ל שפטורים מתשלום מע"מ ולפיכך יכולים להנמיך את מחיר המוצרים לצרכן. ישראל, אומרים באיגוד לשכות המסחר, צריכה ללמוד מאירופה, ולהצטרף לביטול הפטור המיוחד הזה לעסקים זרים.
"הפטור ממע"מ בייבוא אישי לא פוגע רק במסחר", אומר לין. "הוא פוגע בכל המגזר העסקי בישראל, בכל מי שמייצר או מוכר מוצרי צריכה לשוק המקומי. המטרה המרכזית של האוצר היום חייבת להיות יצירת מקומות עבודה. מי שמבין מעט בכלכלה יודע שייצור מקומות עבודה לא נעשה באמצעות הזרמת כסף לעסקים, אלא באמצעות הזרמת ביקושים וחיזוק הצמיחה".
*
הפטור מתשלום מע"מ על מוצרים בייבוא אישי, עד 75 דולר, אינו חדש. מלכתחילה הוא ניתן כדי להוזיל את יוקר המחיה לצרכנים כאן בארץ. מתן הפטור מכריח את החנויות בארץ להתחרות עם המוכרים בחו"ל, להתייעל ולהוזיל את המוצרים; כבר כשניתן הפטור היה ברור שהוא אינו הוגן למוכרים בארץ, שנאלצים להוסיף מע"מ למוצריהם, אבל בתמורה יזכו הצרכנים להוזלת מוצרים ולירידת יוקר המחיה.
בעמוד הפייסבוק של השדולה "לובי 99" הסבירו את הרציונל כך: "הפטור הוחל בתגובה ל'מחאת הקוטג" של 2011, במטרה להוריד את יוקר המחיה ולהגביר את התחרות על מוצרי צריכה בסיסיים, באמצעות הוזלת קנייתם מחו"ל דרך האינטרנט. הפטור הצליח. יותר ויותר אנשים, גם בשכבות מוחלשות, מזמינים היום חבילות מחו"ל בגלל המחירים הזולים. הפטור עודד תחרות והצליח להוריד מחירים גם בארץ. ביטול הפטור הוא איוולת מוחלטת".
השדולה מתייחסת כמובן רק לשאלת הצרכן, ולא לאי השוויון של המשווקים בארץ; בכך היא למעשה עומדת לצד אתרי המכירות ברשת, כמו eBay, שם התייחסו כך לשאלת ביטול הפטור: "כשחקנים בולטים במדינות רבות ברחבי העולם, נוכחנו לראות כי מהלכים דומים במדינות אחרות הובילו בסופו של דבר דווקא לפגיעה בצרכן הקצה, המתקשה למצוא חלופות זולות להיצע המקומי. אנו רואים ערך גדול בעידוד ייבוא אישי, שתורם הן לציבור הקונים והן לציבור המוכרים. ניסיון העבר מלמד שביטול הפטור ממע"מ מלווה בעלויות רבות ובירידה משמעותית בהזמנות מחו"ל, ולכן לא בהכרח יתבטא בתוספת בהכנסה ממיסוי. מדינות שתחום המסחר האלקטרוני פורח בהן, דוגמת ארה"ב, נוטות להעלות את רף הפטור כדי להיטיב עם הציבור הרחב ולעודד תחרות בריאה".
שאלת העלויות של גביית המע"מ אינה עניין שולי, יש לציין. בדואר ישראל אומרים שבשנה שעברה חולקו כ־50 מיליון חבילות מחו״ל, במשקל 14,800 טון, ומתוכן רק כ־2 אחוזים היו חייבות בתשלום מע"מ; המשמעות: בהיעדר הפטור, הדואר היה צריך לטפל בגביית מע"מ על 49 מיליון חבילות נוספות בשנה. עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל דואר במשרד התקשורת, אומר שהדואר לא ממש ערוך לכך. "מה שיקרה עכשיו זה בלגן שלם", הוא אומר. "לא ברור שאתרי האינטרנט ידעו לשקלל את מחיר המע"מ, ולכן נשלם את המע"מ בסניף הדואר שהחבילה תישלח אליו. הסניף לא ישחרר את החבילה לפני תשלום המע"מ".
ביטול מוחלט של הפטור יהיה חסר היגיון, מוסיף לוי. "לא הגיוני שפריט שנשלח מסין ועולה דולר ידרוש תשלום מע"מ. תחשוב על הפרוצדורה במרכזי המיון בדואר. הם יאלצו למיין בין כל החבילות שלא שולם עליהן מע"מ מראש לאלה שכן שילמו עליהן מע"מ. אני מעריך שזה בלון ניסוי של האוצר. ייתכן שבסוף יורידו את הרף ל־50 דולר".
אבל עו"ד יעל קבילי ממשרד יעל קבילי ושות' – מומחית במכירות דרך אמזון – מאמינה שהאתרים ידעו לגבות את המע"מ בעצמם. "באירופה אמזון כבר הוסיפה את המע"מ למחיר, והתשלום כולל את מחיר המע"מ בעת הרכישה", היא מסבירה. אבל לדבריה, לחצי התחרות לא יבוטלו רק בגלל השבת המע"מ על החבילות הקטנות. "ביטול הפטור ישפיע בעיקר על הצרכנים, אבל לא על המוכרים ולא על אתרי הקניות", היא אומרת. "העולם נעשה מקוון, והקורונה זירזה את זה. בניו־יורק החנויות נסגרות לאורך שדרות שלמות, ואת התהליך הזה אי אפשר לעצור. גם ברשתות הגדולות בארץ, כמו רמי לוי, עברו לאונליין. גם אם הפטור ממע"מ יבוטל, הצרכנים ימשיכו לקנות דרך האינטרנט; והמחיר בחנויות בחו"ל עדיין יהיה זול יותר מאשר לקנות בארץ".
האם ביטול המע"מ ייקר את המחירים בארץ?
"הוא לא אמור לייקר את המחירים בארץ. הטענה היא שיש אפליה בגלל הפטור, וכשהפטור יבוטל אנשים יקנו פה כי זה קרוב. אבל בפועל, הפרשי המחירים גבוהים מ־17 אחוזים. הפערים הכי גבוהים הם במוצרי האלקטרוניקה היקרים, כמו המחשבים, ויש גם פערים במוצרי טיפוח כמו מוצרים לשיער. אבל אני מאמינה שהרכבת כבר יצאה ואי אפשר לעצור אותה. מספיק להסתכל על אנשים מבוגרים שהתחילו לקנות אונליין בקורונה. הם לא יחזרו אחורה".
לתגובות: Bini365@gmail.com