מדובר צה"ל נמסר:
"לשם שינוע החיילים הוקמה אפליקציית שאט"ל, שסיפקה מענה להסעת המשרתים עד כ־300 מטר מבתיהם"
יום ראשון, חמש וחצי בבוקר, בתחנת הרכבת מודיעין מרכז. הרכבת היוצאת מכאן נוסעת לנהריה, ובדרך עוברת בכל תחנות תל־אביב, מההגנה בדרום ועד האוניברסיטה בצפון. הקרון, שלאורך רוב ימות השבוע יישאר ריק מאדם, מתמלא לפתע בהמון חיילים עייפים. אותו הדבר יקרה שוב בכיוון ההפוך ביום חמישי, בין ארבע אחר הצהריים לשבע בערב. כך, פעמיים בשבוע ולזמן מוגבל בלבד, קו הרכבת שנחשב לקו רפאים הופך גדוש בחיילים שיוצאים לבסיס או חוזרים הביתה. תופעה דומה מתרחשת בעשרות תחנות רכבות ותחנות מרכזיות ברחבי ישראל.
בתקופת סגרי הקורונה הופחתה פעילות התחבורה הציבורית, ובצה"ל נדרשו לחשוב על דרך יצירתית להבאת עשרות אלפי החיילים לבסיסיהם. הפתרון הראשון היה להסיע אוטובוסים של הצבא בקווים של מפעילי התחבורה הציבורית, אבל אז נמצא פתרון אחר, חסכוני יותר: שאט"ל. היישומון שפיתח אגף הטכנולוגיה עובד כמו "מוביט", ומתכנן מסלולים ייעודיים לכל חייל וחייל.
ככה זה עובד: במקום שהחיילים ייסעו באוטובוסים הרגילים, הם יעברו לאוטובוסים שיפעלו רק למענם. כדי שהחייל יוכל לעלות להסעה הייעודית של צה"ל, הוא יידרש להזמין מראש מושב באמצעות יישומון. לאחר ההזמנה, האוטובוס יבוא לאסוף אותו קרוב לביתו וייקח אותו לבסיס. כך גם ביציאה בסוף השבוע: האוטובוס הייעודי ייסע מהבסיס לנקודה קרובה לביתו של החייל. מי שלא יזמין – לא יוכל לנסוע.
הצבא לא עבר לחלוטין לשיטה של הסעה לפי הזמנה מראש. ראשית, כיום שאט"ל פועלת עדיין כתוכנית ניסוי, ומסייעת רק לחיילים בכמה בסיסים, בדרום בעיקר; בצה"ל אומרים כי בעוד כחצי שנה, בהתאם להצלחת הניסוי, כל היחידות הלוחמות ישתמשו ביישומון. שנית, חיילים יכולים עדיין לנסוע חינם בתחבורה הציבורית הרגילה.
"באמצעות חטיבת הלוגיסטיקה באט"ל, צה"ל נדרש למצוא פתרון לשינוע החיילים ללא שימוש בתחבורה הציבורית, לבסיסים פתוחים ולסגורים כאחד", מסביר דובר צה"ל. "לכן נוצרה אפליקציית שאט"ל, אשר תכללה את מערך ההיסעים של צה"ל בתקופת הקורונה, וסיפקה מענה של הסעת כלל המשרתים עד לנקודות במרחק של כ־300 מטר מבתיהם". עד כה הורידו את האפליקציה כ־100 אלף חיילים, כך לפי הצבא. "בחודשים האחרונים משתמשים בה כ־10,000 משתמשים פעילים בחודש. האפליקציה בנויה על הזמנת מקום שמור מראש עבור כל חייל, דבר שמונע המתנה לאוטובוסים ומחסור במקומות הסעה".
אבל האם החיילים יודעים על האפשרות להשתמש באפליקציה, והאם הם מנצלים אותה? יצאתי לשטח – למסוף האוטובוסים ארלוזורוב בתל־אביב ולתחנת הרכבת הסמוכה סבידור־מרכז – כדי לשאול. "בתחנה המרכזית בבאר־שבע הולכים מכות על המקום באוטובוס", התלונן יונתן. "עכשיו, ביום ראשון בשבע בבוקר, תצטרך להיאבק על מקום. אבל את האפליקציה שאתה מדבר עליה אני לא מכיר".
ירה, תושבת הצפון, אמרה שהיא דווקא כן משתמשת בשאט"ל, "אבל אם יש שינוי במסלול שלי אני נוסעת באוטובוסים רגילים". "אני מכיר את האפליקציה, אבל לא יודע איך להשתמש בה", סיפר יובל. "לא הסבירו לי. במהלך הטירונות הייתי נוסע בהסעות שחיכו לנו כאן".
חיילת אחרת, שביקשה להישאר בעילום שם, הסבירה שבדרך כלל היא משתמשת בשאט"ל: "האפליקציה עובדת טוב, אבל עכשיו אני לא בדרך לבסיס הקבוע שלי ולכן אתה רואה אותי כאן מחכה לאוטובוס".
בקרוב מתכוונים בצה"ל להפעיל אפליקציית תשלום ייעודית לחיילים בתחבורה הציבורית, חלופה צבאית לאפליקציות התשלום האזרחיות שהחלו לפעול לפני כשנה. "במקביל לעבודה על מערך ההסעות סוכם מתווה המאפשר לצה"ל להיות המפעיל החמישי של אפליקציית תשלום על תחבורה ציבורית במדינת ישראל", נמסר מדובר צה"ל. "אפליקציית 'זוזו' תהיה תחליף לחוגר, והשימוש בה יאפשר לצה"ל לשלם על כל נסיעה, במקום להעביר תשלום גלובלי. החיסכון יושקע במימון הסעות ללוחמים, שיפחיתו את העומס בתחנות המרכזיות". בצבא מצפים שהרפורמה תחסוך למשלם המיסים כ־100 מיליון שקל בשנה, מתוך כ־750 מיליון שקלים שמשרד הביטחון העביר עד כה בכל שנה למשרד התחבורה.
מה אפשר ללמוד מהמאמץ הצה"לי על הנסיעות הרגילות בתחבורה הציבורית? ד"ר עלית אופנהיים, מנהלת מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל־אביב, אומרת שהצבא בעצם פועל להתאמת ההיצע של קווי האוטובוס לביקוש של הנוסעים, עד לרמת גודל כלי התחבורה שיוצא לנסיעה ומועד היציאה שלו. "האפליקציות מאפשרות לבחון את היתרונות ואת החסרונות של נסיעה לפי ביקוש, בקבוצת מיקוד הומוגנית מאוד. בקרוב אפתח במחקר שיבחן אם אפשר להתאים את כלי הרכב ואת שעות הנסיעה של האוטובוסים לביקוש של הנוסעים גם באזרחות. למעשה נשתמש באפליקציה שדומה מאוד לאפליקציות 'באבל' ו'תיק־תק', שהנוסעים מזמינים בהן מיניבוס שייקח אותם מהמוצא ליעד בלי מסלול קבוע מראש. נבדוק את השימוש באוטובוסים שנוסעים בלוח זמנים קבוע, ונבחן באיזו שעה נכון להוציא כמה אוטובוסים לאותו הקו, ומתי עדיף להוציא מיניבוס שיש בו עד עשרה מקומות ישיבה.
"בקווים רבים בארץ בקושי יש נוסעים, והם קווי רפאים. אם יש תחנות מוצא ויעד שאין בהן ביקוש לכלי רכב של חמישים איש, נוכל להקטין את כלי הרכב בהתאם, ולבקש מהנוסעים להירשם מראש כדי לנסוע בקו הזה".
מה עוד אפשר ללמוד ממה שהצבא עושה?
"היישומון של צה"ל עוסק בנסיעה אל הבסיס וממנו, אבל לחיילים לפעמים יש הקפצות, חלק מהם צריכים לצאת לקורסים או למרפאה, ואז נכנסת שאלת הגמישות לצורך נסיעות בלתי מתוכננות. גם בניסוי שלנו אנחנו רוצים לבדוק את מידת הגמישות של הנוסעים ושל התחבורה הציבורית, כדי לראות אילו פתרונות אפשר לתת לבעיות הללו".
לתגובות: Bini365@gmail.com