שרת התחבורה מרב מיכאלי הכריזה לאחרונה שתעניק לכולנו “מתנה ממשרד התחבורה וממני לכבוד החג והשנה החדשה“, כפי שכתבה בפייסבוק. “מחודש אוקטובר הקרוב לא תצטרכו לחדש את רישיון הנהיגה כל עשר שנים, אלא הוא יהיה תקף עד גיל 70. כן־כן, מעכשיו אפס בירוקרטיה באשר לחידוש רשיון הנהיגה“. ה“מתנה“ היא לא באמת “ממני“, יש לציין: מרב מיכאלי בסך הכול מכהנת במקרה בתפקיד בשעת כניסתה לתוקף של החלטת קודמתה במשרד מירי רגב מחודש ינואר.
“לנהגים יונפקו רישיונות נהיגה עד גיל 70, במקום כל עשר שנים כיום“, נמסר ממשרד התחבורה על הרפורמה ה“מהפכנית“ לדבריהם. “בכך מצטרפת ישראל למדינות המתקדמות בעולם, שאין בהן צורך בחידוש קבוע של רישיון נהיגה, והוא אינו מותנה בבדיקת ראייה. יצוין כי על פי תקנות התעבורה, רישיון הנהיגה מותנה בבדיקת ראייה רק בהנפקת הרישיון הראשון לנהג חדש, וחידוש הרישיון אינו מחייב בדיקות רפואיות נוספות באופן גורף. לפיכך, אין כל שינוי בתקנות בהקשר זה“.
אכן אין שינוי – חשיבותה של ההחלטה כמעט אך ורק בהפחתת הבירוקרטיה, משום שבשנים האחרונות חידוש הרישיון היה הליך טכני בלבד, שכלל בעיקר תשלום אגרה; רק לנהגים מבוגרים, מגיל 60 ומעלה, נדרשו בדיקות רפואיות ובדיקת ראייה. כבר ב־2017 החליט שר התחבורה דאז ישראל כ“ץ לבטל את חובת בדיקת הראייה לנהגים מגיל 40 ומעלה בעת חידוש הרישיון. הוא עצמו היה השר שהטיל על הנהגים ב־2012 את חובת בדיקת הראייה התקופתית שהוא ביטל פחות מעשור לאחר מכן.
ממשרד התחבורה נמסר: "הנפקת רישיון עד גיל 70 לא תפגע בהיבטי בטיחות, אלא תצמצם רגולציה ובירוקרטיה ותחסוך לאזרח עלויות"
כמובן, אם הראייה שלכם מידרדרת עליכם לדווח על כך גם אם אין חובה לעבור בדיקה. “על פי התקנות חלה חובה על הנהג והרופא המטפל לדווח לגורמים המוסמכים על כל שינוי במצב בריאותו של המטופל, לרבות כל שינוי במצב ראייתו“, נמסר ממשרד התחבורה. “נהגים מקצועיים מחויבים להגיש הצהרה רפואית על מצב בריאותם, הכוללת בדיקת ראייה מגיל 60 ואילך, ונהגים פרטיים מחויבים לכך מגיל 70. יודגש כי רובם המכריע של הנהגים הנזקקים למשקפיים מרכיבים אותם בעת הנהיגה. מעבודת המטה במשרד עלה באופן מובהק כי הנפקת רישיון עד גיל 70 לא תפגע בהיבטי בטיחות, אלא תצמצם רגולציה ובירוקרטיה מיותרת, ותחסוך לאזרח עלויות“.
כמה עלויות? לפי המשרד, עלות הנפקת רישיון נהיגה עד גיל 70 תעמוד על 510 שקלים, ולפיכך הנהגים יחסכו כ־1,530 שקלים בתוך שלושים שנה, משום שלא יידרשו לחדש את רישיון הנהיגה בגיל 40, בגיל 50 ובגיל 60. אבל בעמותת “אור ירוק“, הנאבקת בתאונות הדרכים בישראל, לא מתרגשים מחיסכון של 1,530 שקל לכל נהג בין גיל 40 לגיל 70. הם פנו כבר בחודש ינואר השנה לשרה רגב בבקשה שתבטל את ההחלטה בדבר הארכת תוקף הרישיון עד גיל 70 (ועד גיל 60 לנהגים מקצועיים).
“השינוי אינו מטיב עם נהגי ישראל, והוא ממשיך לדאבוננו את מגמת ההקלות בחידוש רישיון הנהיגה“, אומר סמנכ“ל האסטרטגיה והתקשורת של העמותה עוז דרור. “צריך להסתכל על כל התמונה. הצעדים האלו פוגעים מאוד בבטיחות בדרכים ובכשירותם הרפואית של נהגי ישראל. אנחנו מאמינים שיש לקשור באופן ברור בין חידוש הרישיון לבריאותו ולכשירותו של הנהג, לכל הפחות במועד חידוש הרישיון. העמדה שלנו מבוססת על מחקרים מהארץ והעולם ועולה בקנה אחד עם עמדתם של גורמי המקצוע מתחומי הבריאות והבטיחות בדרכים.
“אין עוררין על כך שהראייה מידרדרת בחלוף השנים, עם ההתבגרות, ופעמים רבות גם המצב הבריאותי נפגע. זה לא הגיוני במיוחד שנהג אינו נדרש לעבור בדיקת ראייה ובדיקה רפואית ממועד הוצאת הרישיון בגיל 16 ותשעה חודשים ועד גיל 70“.
במשטרה, יש לציין, לא התייחסו ברצינות כלשהי לשאלתנו בדבר תאונות דרכים שנגרמו בגלל נהגים שסובלים מראייה לקויה אך לא היו מודעים לכך או נמנעו מהרכבת משקפיים. קיבלנו רק תשובה סתמית: “המגבלה המצוינת ברישיון הנהיגה שעניינה הרכבת משקפיים בעת נהיגה מחייבת על פי חוק, וככל שנדרש היא נאכפת בהתאם“.
אז מה באשר למחלוקת בין שרי התחבורה, המנסים להימנע מלהטיל על האזרח הנוהג עלויות כבדות של חידוש רישיון, ובין אור ירוק, הטוענים שרק חובה רגולטורית תמנע מאנשים לנהוג באופן חסר אחריות בלי משקפיים? אולי במקרה הזה אפשר לסמוך על רוב האזרחים שלא ירצו לנהוג בשעה שאיכות ראייתם מסכנת אותם, את הנוסעים איתם ואת כל מי שסביבם בכביש. בכל חנות אופטיקה שצלצלתי אליה, בדיקת ראייה עולה 50 שקלים בלבד. אם אתם חוששים שראייתכם הידרדרה, תוכלו לקפוץ לשם ולבדוק. רק סעו בזהירות.
לתגובות: Bini365@gmail.com