אחד מקוראי המדור הנאמנים פנה אליי בבקשה שאבדוק אם נכונה השמועה שהאוצר מתכוון להטיל מיסים נוספים על נסיעה במכונית חשמלית. הוא טען שאם הדבר נכון, זהו אבסורד: הממשלה תערים קשיים על הנוסעים במכוניות שמפחיתות את זיהום האוויר בכבישי ישראל.
יש כיום כמה הבדלים, מבחינת מיסוי, בין מכונית קלאסית למכונית חשמלית. לפי נתוני הממשלה, הנהגים משלמים מיסים בהיקף של כ־40 מיליארד שקלים בשנה, אבל הכסף נגבה מהם בכמה דרכים ובשלבים שונים ב"חיי" המכונית. ראשית, על מכונית חדשה מוטל מס קנייה בשיעור של 83 אחוזים: זאת אומרת, על מכונית שהיבואן מעוניין למכור ב־60 אלף שקלים יש להוסיף עוד כמעט 50 אלף שקל בתור מס.
זה לא המס היחיד, כאמור. למחיר הבנזין מצורף בלו, כ־3 שקלים לליטר שמועברים לממשלה. אדם שקונה בשנה ממוצעת כ־1,500 ליטר דלק משלם לפיכך כ־4,500 שקל נוספים בתור מס. על כל אלה יש גם אגרת רישוי שנתית, שמסתכמת בכמה מאות שקלים.
אגרת הרישוי של רכב חשמלי מסתכמת גם היא בכמה מאות שקלים. בלו אין, כי סוללת הרכב מוטענת בחשמל ולא בדלק. מלבד זאת, כיום יש הוראת שעה שמחריגה את הרכב החשמלי וקובעת לו שיעור מס קנייה מופחת, בסך 10 אחוזים מהמחיר שמבקש היבואן.
בשנים הקרובות צפויות יותר מכוניות חשמליות לעלות על כבישי ישראל, והדבר עלול לפגוע בהכנסות המדינה ממיסוי רכב וממיסוי דלק. שאלנו את רשות המיסים על האפשרות שהמדינה תנסה לתקן את הבעיה באמצעות מיסוי כבד יותר על מכוניות חשמליות, ושם ענו לנו רק בנוגע למס הקנייה: "שיעור המס המוטל על רכישת רכב חשמלי עומד על 10 אחוזים בכפוף לתקרת ההטבה. נכון להיום, אין צפי לשינוי בשנה הקרובה".
במשרד האוצר, מנגד, השיבו שהדבר ייתכן, אף שאינו נידון כעת. "אם היקף החדירה של כלי הרכב האלו יעלה על התחזיות המוקדמות, ייתכן שהצורך בהמשך עידוד הרכישה יפחת. נכון להיום השינויים במנגנון ההטבה אינו על הפרק". גם במשרד התחבורה השיבו שהנושא "אינו על הפרק".
ומה בדבר הבלו? במשרדים לא השיבו לנו בנושא הזה; אבל האם באמת הנסיעה ברכב חשמלי מזהמת פחות? "ברור שרכב חשמלי מזהם פחות באופן מקומי, כי הוא לא מוציא עשן מהאגזוז", מסביר פרופ' טל רביב ממכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה והמחלקה להנדסת תעשייה באוניברסיטת תל־אביב. "זה חשוב, משום שזיהום האוויר בארץ גורם למותם של כ־2,500 אנשים בשנה, בערך פי שמונה ממספר ההרוגים מתאונות דרכים. חצי מזה מיוחס לזיהום שנפלט מכלי רכב ממונעים, וכולנו נחשפים לזיהום האוויר הזה כי אנו משתמשים במכוניות שנוסעות באזורי המגורים".
ואם אנחנו לוקחים בחשבון את כל חיי הרכב, מייצור ועד גריטה, האם גם אז הזיהום נמוך יותר?
"יש טענה שהזיהום דומה, גם כי הייצור מזהם יותר וגם כי עוד לא יודעים בדיוק איך למחזר את כל הרכיבים, בדגש על הסוללות. לדעתי זו השוואה לא הוגנת, כי תעשיית המכוניות המונעות בבנזין בשלה מאוד, וגם מחזור הרכיבים שלה כבר הגיע לבשלות מלאה. תהליכי הייצור והמחזור של הרכב החשמלי עדיין בתהליך התהוות".
מה לגבי עלויות אחרות, כמו גודש בכבישים? עומס על החניות?
"המשוואה ברכב החשמלי הפוכה לזו שברכב הממונע: עלות הרכישה יקרה יותר, אך עלות השימוש זולה. כתוצאה מכך יש תמריץ להשתמש בו יותר מאשר ברכב שמונע בבנזין יקר, והעומסים בכבישים גוברים. זה בהחלט עשוי להיות חיסרון".
אז אם אני מבין נכון, עוד לא ברור ששימוש ברכב חשמלי פרטי מועיל יותר לסביבה.
"רכב חשמלי יכול לשנות באמת בכל מה שקורה בתחבורה הציבורית. הממשלה יכולה לעשות צעדים מועילים בתחום הזה, כמו לחייב את מפעילות האוטובוסים לעבור לאוטובוסים חשמליים ולממן את המעבר הזה".
לתגובות: Bini365@gmail.com