כשבדואי גונב ממך אתה קורא לזה טרור חקלאי?
"האם הבדואי גונב כדי לדפוק אותי כי אני יהודי, או כי הוא צריך טפטפות? התשובה היא ב'. הוא לא צועק 'איטבח אל יהוד' ובא לגנוב. אבל ברור שזה יושב גם על עניין לאומני. בשנים האחרונות מרגישים את הלאומנות הבדואית מתגברת. פעם הבדואי היה מאוד ישראלי. היום בדואים פחות מתגייסים לצה"ל והופכים לדתיים ולאומנים יותר. בתחושה שלי, מ־2008 משהו זז בסקאלה. זו תחושה שמבוססת על הרבה אינטראקציות. הייתי באינספור אירועי גנבות, והיו גם מקרים שהגיעו למצבי קיצון. התחדדה אצלנו ההבנה שיש דברים שלא עוברים לידם, ובזה אנחנו שונים ממושבים אחרים בסביבה. החלטנו להשקיע כסף במאבק הזה. התקנו מצלמות יקרות מאוד, וכולנו מחוברים לווטסאפ. בשבתות חקלאי המושב עושים תורנויות שמירה, ובנוסף המושב משלם לחברת שמירה שיש לה חמ"ל במולדובה, שמתריע אם קורה משהו".
ומה לגבי פרוטקשן?
"בחקלאות אנחנו פחות נכווים מזה, אבל זו בעיה רצינית שהרבה מושבים ועסקים בסביבה מתמודדים איתה. תשלם פעם אחת, וזהו, הכנסת אותם אליך לחצר. לא תצליח להוציא אותם".
לפני כחודש, ניסיון גנבה של טרקטור הסתיים בטוב: החקלאי יצא למרדף עצמאי אחר הגנב והחזיר לעצמו את הכלי. "רק ככה זה עובד", אומר דמארי. "אני לא הולך להתקשר למשטרה. אם צריך – נרדוף אחרי כלי רכב ונגרש אותם, ואם נתפוס גנב גם נדאג שיבין שאין לו מה לחפש פה. בתור אזרח אתה מרגיש שהמשטרה צריכה לשמור עליך, אבל המשטרה דלילה, וכשאתה דורש שמירה אומרים לך 'אתם לא מתנדבים למשטרה'. מתברר שאם אתה רוצה שירותי שמירה של המשטרה, אתה צריך להראות שאתה 'נושא בנטל'.
"במציאות, הפגנת כוח וערנות עובדת. יחסית ליישובים אחרים יש אצלנו פחות נזקים. לצערנו המשטרה לא נותנת פתרון לנושא, ולכן אנחנו עושים את המרב כדי לשמור על הפרנסה של החקלאים. לא תמיד אנחנו יודעים איך סיטואציה תתגלגל ומה המחיר שנשלם, אבל כרגע הגנבים יודעים שאנחנו מגוננים על עצמנו. הם מבינים שהם מסכנים את עצמם אצלנו, ומעדיפים ללכת ליישובים עייפים יותר. אנחנו יודעים שיצא לנו שם של 'מתנחלים', 'מג'נונים'. שעדיף לא להתעסק איתנו".
לתגובות: batelkol@gmail.com