בנסיעה המתועדת הראשונה שלו מחוץ לצפון קוריאה זה ארבע שנים כמעט, קים ג'ונג און ככל הנראה חזר לכלי התחבורה המועדף עליו: רכבת ראוותנית, משוריינת מאוד ואיטית במיוחד. כלי התקשורת בדרום קוריאה דיווחו ביום שני מפי בכיר בממשל שנראה שהרכבת של קים יצאה מפיונגיאנג, בירת צפון קוריאה. התקשורת הממלכתית הרוסית אישרה לאחר מכן שקים ייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ברוסיה "בימים הקרובים".
ואכן, ביום רביעי נפגש קים עם פוטין בקוסמודרום ווסטוצ'ני, נמל חלל רוסי במזרח הרחוק, יותר מ־1,500 קילומטרים מגבול צפון קוריאה. פוטין והוא דנו במשלוחי נשק שיכולים לסייע למלחמה המתמשכת של רוסיה באוקראינה וב"אימפריאליזם המערבי".
קים מיעט לצאת מחוץ לצפון קוריאה מאז שירש את הנהגת המדינה לאחר מות אביו קים ג'ונג איל ב־2011. כמו אביו קים ג'ונג איל, שסבל מחרדת טיסה לפי דיווחים, וסבו קים איל סונג, מייסד צפון קוריאה, קים מתנייד בעיקר ברכבת שנבנתה במיוחד בשבילו, אמצעי תחבורה חריג מאוד למנהיג בינלאומי במאה ה־21. עם זאת, לצורך הפסגה הדיפלומטית עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשנת 2018 הוא הסכים לעלות על בואינג 747 של אייר צ'יינה. הוא גם נעזר במטוס צפון־קוריאני בנסיעה הקצרה יחסית (350 ק"מ) לעיר דאליין הסינית ב־2018, לפגישתו השנייה עם נשיא סין שי ג'ינפינג.
מהעדויות עולה תמונה של נסיעות יוקרה מרהיבות: קרונות הרכבת צבועים מבחוץ בירוק וצהוב, ובפנים התפאורה לבנה ובוהקת, עם שולחנות ארוכים לתדרוכים וצגים רחבים על הקירות. תמונות אחרות מציגות חדרים עם כורסאות עור אדומות
לוקחת את הזמן
מעטים מחוץ לאליטה הצפון־קוריאנית זכו לעלות לרכבת של מנהיג צפון קוריאה. עם זאת, במשך השנים הגיעו לידינו תצלומים מכלי תקשורת ממלכתיים, דיווחים של נוסעים חריגים ומידע של סוכנויות מודיעין. מהעדויות עולה תמונה של נסיעות יוקרה מרהיבות: קרונות הרכבת צבועים מבחוץ בירוק וצהוב, ובפנים התפאורה לבנה ובוהקת, עם שולחנות ארוכים לתדרוכים וצגים רחבים על הקירות. תמונות אחרות מציגות חדרים עם כורסאות עור אדומות.
אחד הדיווחים המפורטים ביותר על הנסיעה ברכבת של מנהיג צפון קוריאה הגיע מפקיד רוסי, קונסטנטין פוליקובסקי, שסיפר על טיול ברחבי המזרח הרחוק של רוסיה עם קים ג'ונג איל בספר "אוריינט אקספרס". ספרו של פוליקובסקי תיאר תפריט גורמה עם מגוון רחב של מטעמים. "היה אפשר להזמין כל מנה מהמטבח הרוסי, הסיני, הקוריאני, היפני והצרפתי", כתב פוליקובסקי, והוסיף שהיו שם ארגזים של יין בורדו ובורגונדי ולובסטרים חיים. המטיילים על הרכבת זכו לבידור מזמרות צעירות, שהוצגו כ"כרטיסניות".
במאמר משנת 2009 שפורסם בעיתון הדרום קוריאני צ'וסון אילבו צוטטו דיווחי מודיעין המספרים שאורך הרכבת 90 קרונות בסך הכול. ייתכן שחלקם נבנו לשאת כלי רכב: ג'ורג'י טולוראיה, דיפלומט רוסי שנסע עם קים ג'ונג איל ב־2001, כתב ששתי מכוניות מרצדס משוריינות נישאו ברכבת בנסיעה ההיא. לשם השוואה, רכבת אמטרק אמריקנית תקנית כוללת תשעה קרונות, ונוסעת במהירות מרבית של עד 241 קמ"ש. לרכבת של קים יש מהירות מרבית של 88 קמ"ש.

איטיותה של הרכבת הצפון־קוריאנית קשורה למשקלה העצום, שנובע גם משריון מיוחד שהותקן עליה. טולוראיה סיפר שבבדיקה של הרכבת של קים ג'ונג איל ב־2001 בידי טכנאים רוסים הם גילו שיש יריעות משוריינות מתחת לשני קרונות הרכבת הראשיים, ששימשו כמעונו הנייד וכמשרדו של המנהיג. הקרונות היו ממקור סובייטי, אך שופצו מאוד.
הרכבת גורמת לשיבושים נרחבים בנסיעותיה, לעיתים קרובות בשל חששות ביטחוניים. בדרום קוריאה דווח שמאה סוכני אבטחה נשלחו לתחנות בדרך כדי לנקות אותן מאיומים פוטנציאליים, והחשמל בהן כובה כדי למנוע מרכבות אחרות לעבור בהן. ב־2009 דווח גם שהרכבת מלווה בצוות תמיכה לוגיסטי גדול, שמסתמך גם על מטוסי תובלה מסוג איליושין Il-76 תוצרת ברית המועצות וכן על מסוקי Mi-17. בצ'וסון אילבו דווח אז שרכבת מקדימה טיפלה באבטחה וּוידאה שהמסילה בטוחה. הרכבת השלישית והאחרונה בשיירה לקחה צוותי תמיכה ושומרי ראש.
הנסיעה מפיונגיאנג לווסטוצ'ני השבוע נמשכה יותר מיממה, הרבה יותר ממשך הטיסה מבירת צפון קוריאה לנמל החלל הרוסי. כשקים נסע לווייטנאם, לפסגה השנייה שלו עם טראמפ, המסע ארך 65 שעות לכל כיוון. אביו של קים יצא למסעות רכבת שארכו שבועות בתקופת שלטונו. קים איל סונג נסע פעם ברכבת למזרח אירופה דרך מוסקבה, ב־1984.
יש סיבוכים נוספים מלבד האיטיות. רשת הרכבות הרוסית משתמשת ברוחב מסילה שונה מזה המשמש בחצי האי הקוריאני, מה שמצריך המתנה ניכרת בגבול. סין, לעומת זאת, משתמשת במסילות באותו הרוחב.
אבטחה היא כנראה הסיבה החשובה ביותר לכך ששושלת קים העדיפה נסיעה ברכבת. רכבות יכולות לספק דרך סמויה יחסית להתנייד בהשוואה למטוסים, שאפשר לזהותם באמצעות נתוני מעקב אחר טיסות או מכ"ם. על רבות מהנסיעות האחרונות של קים למדנו רק לאחר שהושלמו.
הטרנד תופס
אחד משומרי הראש לשעבר של קים ג'ונג איל אמר שאביו של המנהיג הנוכחי נשבע לעולם לא לטוס, בשל חשש מיירוט. קים ג'ונג און כנראה אינו חולק את אותם הפחדים, אבל אופיו המיושן של צי המטוסים של צפון קוריאה, כולו תוצרת ברית המועצות, מעורר דאגה נוספת. מנהיג צפון קוריאה נוסע בקביעות ברכבת גם בתוך צפון קוריאה, ויש סימנים לכך שהממשלה מעריצה את הרכבת: מוזיאון הרכבת בפיונגיאנג מציג נסיעות עבר של מנהיגי האומה.
כמה מומחי רכבות שביקרו בצפון קוריאה בשנים האחרונות אומרים שרשת המסילות שלה, שנבנתה בימי יפן הקיסרית בתחילת המאה ה־20, מוזנחת מאוד. אהן בייונג־מין, מומחה רכבות דרום־קוריאני, אמר לוושינגטון פוסט ב־2018 שהתנאים הידרדרו מאז ביקורו הראשון בשנת 2000, ושכמה מהמסעות הזכירו לו את עגלת המכרה מהסצנה הקלאסית בסרט "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הסכנה".
גם מנהיגים אחרים העדיפו לאחרונה נסיעות רכבת על פני טיסות. בשל איומים אוויריים בשמי אוקראינה, כמעט כל המבקרים בקייב מגיעים באמצעות שירות הרכבות של המדינה – בדרך כלל רכבות VIP שיוצרו במיוחד (למרבה האירוניה, רכבות אוקראיניות משתמשות ברוחב מסילה שונה מזה שמשתמשים בו בפולין, ולכן נדרשת המתנה דומה בגבול).
גם למארח של קים ברוסיה יש רכבת משוריינת יוקרתית סודית משלו: כמה עיתונאים טוענים שפוטין נסע יותר ברכבת מאז 2021, מחשש לביטחונו.
