ריד מרטין שמח לחלוק את רחובותיה התלולים של סן־פרנסיסקו הצפופה עם המכוניות האוטונומיות, עד שאחת מהן דהרה לעברו בקיץ שעבר כשהוא ובתו בת החמש רכבו באופניהם במעבר חציה. "חמקנו הצידה, והיא פשוט המשיכה לנסוע כאילו לא היינו שם", כתב מרטין, בן 42, בתלונה לאגף הרישוי של קליפורניה. האירוע היה "מפחיד. הרגשנו כאילו היא לא ראתה אותנו כלל, ולא יכולנו לעשות דבר".רוכבי האופניים בסן־פרנסיסקו כבר מתמודדים עם נהגים זועמים והולכי רגל בלתי צפויים, וכעת המכוניות האוטונומיות מציבות מכשול נוסף בדרכם. בשנים האחרונות, יותר כלי רכב כאלה הציפו את העיר, והפכו אותה למעבדה לאומית לחברות המבקשות לבחון את הטכנולוגיה ולשפר אותה.
יותר מ־1,100 רוכבי אופניים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022, וחברות הרכב האוטונומי טוענות שהן חלק מהפתרון לבעיה הזאת. אבל הרוכבים באזור מפרץ סן־פרנסיסקו שרכבו לצד הטכנולוגיה העתידנית מלאי חשד, לפי ראיונות וניתוח של כמעט מאתיים תלונות על הרכב האוטונומי שהוגשו לאגף הרישוי של קליפורניה ב־2021.
עולם של נהגים רובוטיים שאינם מתרגזים ודעתם אינה מוסחת לעבר הטלפון שלהם מעורר אופטימיות ברוכבים רבים. אבל חלקם מתעבים את היותם שפני ניסיונות לרכב האוטונומי, שסוטה לנתיבי אופניים, עוצר במפתיע ומבלבל את הרוכבים המנסים לנווט סביבו. ביותר מתריסר תלונות שהוגשו לאגף הרישוי, הרוכבים מתארים תאונות שנמנעו בקושי וברגע האחרון – כמו המכונית של חברת "קרוּז" שחלפה קרוב מדי למרטין ולבתו באוגוסט 2023.

קרוז, בבעלות ג'נרל מוטורס, וחברת "וֵיימוֹ", בבעלות אלפאבית, החברה האם של גוגל, הן שתי חברות הרכב האוטונומי הגדולות ביותר. שתיהן השיקו שירותים דמויי־מונית ללקוחות משלמים. שחקני משנה בשוק, כולל "זוּקס" של אמזון, בוחנים גם הם את המכוניות שלהם בסן־פרנסיסקו ובערים אחרות.
לפי ויימו וקרוז הן מתעדפות את בטיחות הרוכבים, והמכוניות שלהן שומרות על חייהם טוב יותר מנהגים אנושיים. ובכל זאת, פעילותה של קרוז נאסרה בקליפורניה לאחר שאחת ממכוניותיה דרסה וגררה הולך רגל שהוטח לנתיבה בידי נהג אנושי. קרוז, ויימו וזוקס נחקרות שלושתן בידי המִנהל הלאומי לבטיחות בדרכים באשר לפגמים אפשריים שגרמו לעשרות תאונות – סימן לביקורת המוגברת בתעשייה הצעירה המתכוונת להתפשט בכל רחבי אמריקה.
מכמעט מאתיים תלונות לאגף הרישוי שניתחנו, בכ־60 אחוזים היו מעורבות מכוניות של חברת קרוז; בשאר היו מעורבות בעיקר המכוניות של ויימו. כשליש מהתלונות מתארות נהיגה בלתי סדירה ואף פרועה, וכשליש מתעדות תקריות שנמנעו בקושי, במעורבות הולכי רגל. השאר כוללות דיווחים על מכוניות אוטונומיות שחוסמות את התנועה, או לא מצייתות לסימוני הכביש או לרמזורים.
רק 17 מהתלונות כללו רוכבי אופניים או פריצה לנתיב אופניים. אחת מהן, למשל, מתארת מפגש של אחד המתלוננים עם מכונית של ויימו במרץ 2022: "המכונית נסעה בפראות ובמהירות גבוהה פי שניים לפחות ממגבלת המהירות ברחוב עירוני. כמעט נפגעתי כשרכבתי על האופניים שלי".
לפי ראיונות עם רוכבים, התלונות הרשמיות שהוגשו לאגף הרישוי מייצגות שבריר מהמפגשים השליליים של רוכבי האופניים עם המכוניות האוטונומיות. רוב התלונות מתארות מקרים קלים יחסית, אבל לדברי כריסטופר וייט, מנכ"ל קואליציית האופניים של סן־פרנסיסקו, הן מעוררות תהיות לגבי התפארויות חברות הרכב האוטונומי בדבר בטיחותן של מכוניותיהן. מכוניות רובוטיות עשויות בעתיד לשפר את הבטיחות בדרכים, אומר וייט, "אבל אנחנו עוד לא רואים את הטכנולוגיה מגשימה את ההבטחה הזאת. החברות אומרות שהמכוניות האוטונומיות הן חלופה בטוחה לנהגים אנושיים. אם זאת ההבטחה שלהן, הן צריכות לקיים אותה".
תקרית מעבר החציה ניפצה את "המחשבה האוטופית" של מרטין (למעלה) לגבי עתיד שנשלט בידי מכוניות רובוטיות: "אין דבר שאתה יכול לעשות כשמכונית כזאת דוהרת לעברך. אתה לא יכול לצלצל בפעמון. אתה לא יכול לצעוק. אתה יכול רק לסטות מדרכה במהירות"
אף שקליפורניה היא מעבדת הניסויים העיקרית של אמריקה בתחום הרכב האוטונומי, לרגולטורים במדינה אין אמצעים רבים לעקוב אחר בעיות מלבד דרך דיווחי האזרחים – ורבים מהמפגשים הבעייתיים אינם מדווחים. הפקידים נאלצים לפיכך להסתמך בעיקר על המידע הדל יחסית והבלתי מפורט שמספקות להם החברות.
הרגולטורים בקליפורניה התירו לוויימו ולקרוז להרחיב את פעילויותיהן בסן־פרנסיסקו בקיץ שעבר, ברגע של ניצחון לתעשייה, שקירב אותה לאימוץ נרחב יותר של הטכנולוגיה. הרגולטורים הפדרליים מתחילים להתערב, בשעה שקרוז מתחילה לשלוח את מכוניותיה לכבישי ארה"ב, וגם ויימו הרחיבה את שירותי המוניות האוטונומיות שלה בקליפורניה ובאריזונה.
המהלכים הללו יחשפו יותר רוכבי אופניים למכוניות האוטונומיות. מרטין, הרוכב מסן־פרנסיסקו, אומר שחשב בעבר שמכוניות אוטונומיות יהיו צפויות יותר מנהגים אנושיים. אבל תקרית מעבר החציה ניפצה את "המחשבה האוטופית" שלו לגבי עתיד שנשלט בידי מכוניות רובוטיות. "יש תחושה מוזרה שאין דבר שאתה יכול לעשות כשמכונית כזאת דוהרת לעברך", אומר מרטין. "אתה לא יכול לצלצל בפעמון. אתה לא יכול לצעוק. אתה יכול רק לסטות מדרכה במהירות".
רבים מפעילי הבטיחות בדרכים הממוקדים ברוכבי אופניים תומכים ביוזמת המכוניות האוטונומיות, ומקווים שהטכנולוגיה תפחית את מקרי הפציעות והמוות. הם מציינים את ההרג הנגרם מנהגים אנושיים. בין 2017 ל־2022, רוכבי אופניים היו מעורבים ב־2,520 תאונות דרכים בסן־פרנסיסקו, לפי נתוני מדינת קליפורניה. בתאונות הללו נהרגו עשרה רוכבי אופניים ו־243 נפצעו קשה. ברחבי אמריקה כולה, 1,105 רוכבי אופניים נהרגו ב־2022, שיא כל הזמנים.

ג'י קין צ'ו, תושב סן־פרנסיסקו בן 73 שרוכב "לכל מקום" לדבריו, נלהב לקראת עתיד של מכוניות אוטונומיות אמינות – במיוחד ככל שהוא מזדקן וחושש שבקרוב לא יוכל יותר לרכוב באופניו. בעיניו המכוניות הרובוטיות אדיבות וצפויות, והן ניגוד מבורך לנהגים אנושיים מוסחי דעת או שיכורים. אבל הוא גם ראה מכוניות כאלה נוסעות באופן בלתי סדיר. במקרה אחד בקיץ שעבר, שהוא דיווח עליו לאגף הרישוי, מכונית אוטונומית של קרוז חלפה בסמיכות "בלתי נוחה" אליו, וכמעט פגעה במרפקו כשנסע ליד הגן הבוטני בפארק שער הזהב. במקרה אחר, שהוא לא דיווח עליו, מכונית של קרוז "חתכה אותו" במהירות כשעצר בצומת.
"אני בעד הדברים האלה", הוא אומר לנו. "אני לא מצפה מהמכוניות האוטונומיות להיות מושלמות, והן לעולם לא יהיו מושלמות. אני רק רוצה שהן יהיו טובות יותר".
קרוז שבה לאחרונה לשלוח את מכוניותיה האוטונומיות לרחובות פיניקס ודאלאס, תחילה עם מפקחים אנושיים ליד ההגה. בהודעת החברה נאמר שביטחון רוכבי האופניים נמצא בליבת משימותיה. הדוברת האנה לינדאו מנתה את הכללים שהחברה פיתחה עם ברית רוכבי האופניים האמריקנית, ובהם תכנות המכוניות של קרוז לסטות בעדינות בנתיבן כשרוכב אופניים מתקרב ולעדכן "בהתמדה" את הטכנולוגיה כך שתזהה תשתיות כמו נתיבי אופניים.
"בטיחות היא עקרון יסוד בכל מה שאנחנו עושים, והיא ממשיכה להדריך את התקדמותנו לעבר חידוש פעילות המכוניות האוטונומיות שלנו", אמרה לינדאו.
באפריל 2023, אחת המכוניות של ויימו נכנסה למעבר חציה, בלבלה רוכב אופניים וגרמה לו ליפול ולשבור את מרפקו, לפי תלונה שהגיש הרוכב. באוגוסט מכונית של קרוז פנתה ימינה ו"חתכה" רוכב אופניים. כשניסה לבלום גם הוא נפל: "ברור שהיא לא התייחסה אליי או ראתה אותי"
ויימו ממשיכה לפעול בסן־פרנסיסקו, ובחודש שעבר פתחה את שירות המוניות שלה לכל מי שמוריד את היישומון של החברה. המכוניות שלה הן חלק מנוף העיר, אוספות נוסעים ומורידות אותם ממש כמו "אוּבּר" וכל שירות מוניות אחר. השמירה על בטיחות הרוכבים והולכי הרגל היא מטרה עליונה, אומרת אן דורסי, מהנדסת תוכנה בוויימו שמפקחת על התייחסות החברה למשתמשי הדרך הפגיעים. "כל מי שלא נמצא בקופסת מתכת, התפקיד שלי הוא לדאוג לגביו", אומרת דורסי. בתור רוכבת אופניים בעצמה, היא חיה כל חייה בלי מכונית משלה.
הטכנולוגיה של ויימו נבחנה כבר בנסיעה לאורך 30 מיליון ק"מ, לצד משתמשי דרך מכל הסוגים, מקבוצות של אנשים מחופשים לדינוזאורים ועד רקדני צמתים, אומרת דורסי. המכוניות של החברה משתמשות במצלמות מרובות, במכ"ם ובסורק לייזר כדי לראות מה קורה מכל הכיוונים עד למרחק של 300 מטרים, לדבריה.
המכוניות של ויימו "חובשות" כיפת חיישנים על הגג, שגם מציגה הודעה לכל הסובבים את המכונית. כיום החברה משתמשת בתצוגה כדי להודיע לנהגים אחרים שהמכונית עוצרת כדי לאסוף נוסעים או להוריד אותם, אבל החברה שוקלת להשתמש בתצוגה גם כדי לתקשר עם משתמשי הדרך הפגיעים. "בתור רוכבת אופניים או הולכת רגל, אני תמיד חוששת לגבי נהגים אנושיים: האם הם רואים אותי?", אומרת דורסי. אבל היא לא חוששת באותו האופן ליד מכוניות של ויימו. המכוניות מתוכנתות לשמור מרחק מספיק מרוכבי אופניים, ויכולות לזהות מתי הרוכב הוא ילד או שרכיבתו פרועה, לדבריה. המכוניות גם מזהירות את הנוסעים לוודא שאין רוכב אופניים שחולף ליד הדלת לפני שהם יוצאים.

על אף אמצעי הבטיחות, מכונית של ויימו פגעה ברוכב אופניים בחודש פברואר, וגרמה לפציעתו. האיש רכב דרך צומת של כביש בן ארבעה נתיבים, מאחורי משאית, כשהמכונית של ויימו פגעה בו. דורסי סירבה לדבר על התאונה, שנחקרת עדיין בידי משטרת סן־פרנסיסקו, אבל אמרה שהחברה כבר לומדת מהמקרה.
התלונות הקשורות לרוכבי אופניים מתוך סך התלונות שהוגשו לאגף הרישוי מדגימות את היחסים הרעועים בין המכוניות האוטונומיות ובין הרוכבים. באפריל 2023, אחת המכוניות של ויימו נכנסה למעבר חציה, בלבלה רוכב אופניים וגרמה לו ליפול ולשבור את מרפקו, לפי תלונה שהגיש הרוכב.
באוגוסט – ימים ספורים אחרי שקליפורניה אישרה את התרחבות הפעילות של הרכב האוטונומי – מכונית של קרוז פנתה ימינה ו"חתכה" רוכב אופניים. כשניסה לבלום גם הוא נפל. "ברור שהיא לא התייחסה אליי או ראתה אותי", נכתב בתלונתו.
גם אם מכוניות אוטונומיות יוכחו כבטוחות יותר מנהגים אנושיים, אמרו חלק מרוכבי האופניים, עדיין יש לפקח עליהן בקפידה, והן לא הדרך היחידה לשפר את הבטיחות בדרכים.
ג'יין ארק מכירה היטב את עולמות הרכיבה והרכב האוטונומי. היא מתאמנת היום לטריאתלון המקצועי הראשון שלה, ולפני כחמש שנים עבדה בצוות הרכב האוטונומי של אובר, ופיתחה תוכנה שתגן על המכוניות מפני האקרים. ארק התרגשה בתחילה מעבודתה במיזם, אבל אז מכונית אוטונומית של אובר הרגה בתאונה את איליין הרצברג בטמפה, אריזונה, כשחצתה את הכביש עם האופניים שלה. לאחר התאונה אובר מכרה את חטיבת הרכב האוטונומי שלה. "לכולנו זאת הייתה קריאת השכמה – זה דבר אמיתי והוא יכול להרוג אנשים", אומרת ארק. "זה היה המחיר של פיתוח המוצר הזה".
לתגובות: dyokan@makorrishon.co.il