בשבעת ימי חג הסוכות הסוכה מהווה מעין תחליף לבית, ובה אמורות להיעשות המלאכות שאדם עושה דרך קבע בתוך ביתו. כך מנוסח הדבר במסכת סוכה בתלמוד: "כל שבעת הימים אדם עושה סוכתו קבע וביתו עראי". ובהמשך מפורט: "אוכל ושותה ומטייל בסוכה".
האכילה והשתייה הן מהמלאכות הבסיסיות שאדם עושה בביתו, ולכן ברורה המצווה לאכול ולשתות בסוכה. אך מהו הטיול האמור כאן? בדרך כלל אדם אינו מטייל בתוך ביתו, אלא יוצא לטיול בחיק הטבע, ולא ברור היאך אפשר לטייל בסוכה.
אכן, הטיול כאן אינו מסע בנחלי הארץ או בהרריה, ופירושו מנוחה והתרווחות בצל הסוכה. המילה "טולא" פירושה בארמית צֵל. הפסוק מספר שופטים "אֵת צֵל הֶהָרִים אַתָּה רֹאֶה כָּאֲנָשִׁים" מתורגם בידי יונתן בן עוזיאל כך: "ית טולא דטוריא את חזי כגובריא". "טולא דטוריא", כלומר צל ההרים (טוּר בארמית הוא הר. למשל "טור מלכא" הוא "הר המלך").
גם לעברית שבתנ"ך חדר השורש טל"ל במשמעות הצללה וקירוי. כך נאמר בספר נחמיה על אחד משערי ירושלים: "וְאֵת שַׁעַר הָעַיִן הֶחֱזִיק שַׁלּוּן… הוּא יִבְנֶנּוּ וִיטַלְלֶנּוּ וְיַעֲמִיד דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו". "יטללנו", כלומר יבנה מעליו תקרה, שתטיל צל.
ואף הסוכה עצמה נקראת בארמית על שם הצל שהיא מטילה – מטללתא. לאור כל זאת, סביר בהחלט שהלשון "לטייל בסוכה" פירושה לנוח וליהנות מצל הסוכה (אמנם, יש הסבורים שאין קשר אטימולוגי בין הטיול העברי לטולא הארמי, ומשמעות טיול היא הליכה לשם מרגוע, ללא קשר לצל).
טל וכפור
בסיום חג הסוכות ניפרד מאמירת "מוריד הטל", ונחל להתפלל לירידת גשמי ברכה בחורף הבא עלינו לטובה. להבדיל מן המטר היורד מן השמים – הטל נוצר על הארץ, ומכסה אותה בטלליו. נראה אפוא שאף השם "טל" קשור למשמע הכיסוי וההצללה, שכן הטל מתפרש על הארץ וכמו מֵצֵל עליה. וכשהטל קופא, בימי הקור, מצטבר על הארץ הכפור – ואף שמו מגיע ממשמע הכיסוי.
לנוח נאמר בציווי על הכנת התיבה: "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר… וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר", והכפורת נקראת בשמה בגלל שהיא מכסה את ארון הברית. אף המילה כפרה במשמע סליחת החטא עיקרה הוא הכיסוי וההסתרה שלו. הנה כך נאמר בתהילים "נָשָׂאתָ עֲוֹן עַמֶּךָ, כִּסִּיתָ כָל חַטָּאתָם סֶלָה", ומשמעות "כיסית" היא "כיפרת". אפשר לראות זאת יפה בהשוואת שני פסוקים שבהם מתפלל אדם שה' לא יסלח ליריביו, ולא ישא את עוונם. ירמיהו אמר: "אַל תְּכַפֵּר עַל עֲוֹנָם וְחַטָּאתָם מִלְּפָנֶיךָ אַל תֶּמְחִי"; ונחמיה אמר בלשון דומה: "וְאַל תְּכַס עַל עֲוֹנָם, וְחַטָּאתָם מִלְּפָנֶיךָ אַל תִּמָּחֶה". הווה אומר, כיפור בעיקרו הוא כיסוי.
נחתום בתפילה שלאחר שהתכפרו עוונות ישראל בימים הנוראים נזכה לשמחה ולמנוחה בימי הסוכות, ונזכה לצל ולמרגוע בסוכה ומחוצה לה, אמן אמן.