
ניר גלילי, מנכ”ל סונול: “ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה”.
בהמשך להכרזת שיתוף הפעולה הראשון בישראל בין כלמוביל, בזן וסונול ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות, כלמוביל מציגה היום, לראשונה בישראל, את המשאית החשמלית מבוססת תא דלק: יונדאי XCIENT Fuel Cell, המבשרת על סביבה נקייה וטווח נסיעה של מעל 400 ק”מ והינה המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי, מונעת מימן. סונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל ובזן תייצר ותשנע את המימן.
אסף אלמגור, מנכ”ל בזן: “בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן”
בשנים 2019-2021 משרד האנרגיה השקיע בפיילוט במימן כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו”פ ישראלי בתחום. הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות. המשרד מלווה ומסייע לפיילוטים להגיע למימוש, במסגרתם נדרשת הגדרה של תקנים, נהלים ורגולציה הקשורים לתחום חדש זה.
מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס אמר: “אנו מודים לממשלת ישראל על החלטתה להירתם למימוש תכנית הינע המימן, המסמלת עתיד בר קיימא ידידותי לסביבה. הקמת תשתית המימן הראשונה בישראל והשקתה של משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell מהוות אבני דרך חשובות להרחבת השימוש בתאי דלק בישראל, ושלב חשוב בהאצת פיתוח תשתיות מימן ברחבי העולם”.
עבור משאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית. בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי. לכן טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין).
לטכנולוגיית תא דלק יש פוטנציאל השפעה משמעותי במונחים של בר-קיימא ובעיקר בכל הקשור לצריכת אנרגיה בתעשיית הרכב. בזכות יישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים טווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה, וכמובן גם זמן תדלוק קצר יותר.
תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.
משרד האנרגיה, אשר פועל לקידום תחבורה נקייה, תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון שקל להבאת 3 משאיות המונעות המימן.
יניב שיראזי, מנכ”ל כלמוביל: “אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל”