יפן פורצת את גבולות התחבורה על גבי מסילה: רכבת השינקנסן Alfa-X, שצפויה להיות המהירה ביותר בעולם (עד 400 קמ"ש), החלה לפני ימים אחדים את הבדיקות לקראת הפעלתה הצפויה בין השנים 2027 ל־2030. חברת הרכבות של מזרח יפן JR East מתכננת להפעיל את הרכבת במהירות של 360 קמ"ש, 10 קילומטרים לשעה יותר מרכבת פוקסינג הסינית, שמחברת בין בייג'ינג לשנחאי.
כדי להתמודד עם התנגדות הרוח שתכה ברכבת כשתיכנס למנהרות, הקרון הראשון של הרכבת החדשה יהיה בעיקרו חרטום מלוטש שאורכו 22 מטרים ובו שלושה חלונות, וכמעט שלא יהיה בו מקום לנוסעים. על גג ה־Alfa-X יהיו מעצורי אוויר, והיא תשתמש גם בלוחות מגנטיים סמוכים למסילה כדי להאט, מלבד הבלמים הרגילים. הרכבת מבוססת על פלטפורמת E5 של החברה היפנית, שכבר פועלת בכמה מסלולים מרכזיים במדינה.

הרכבת בת עשרת הקרונות הצבועה כסף מטאלי ופסים ירוקים תתחיל לעבור בדיקות היום בלילה. המסלול שלה יעבור בין אאומורי – השוכנת בקצהו הצפוני של הונשו, האי הגדול של יפן – ובין סנדאי, עיר חוף במחצית הדרך מאאומורי לטוקיו. והבדיקות צפויות להימשך שלוש שנים. JR תבחן את הנתונים המתקבלים מהרכבת, ממרכז הבקרה, ממתקני התחזוק ומהצוות, כדי שהרכבות יפעלו תמיד ברמה אופטימלית.
רכבות השינקנסן המהירות של יפן, שהושקו לראשונה באולימפיאדת טוקיו ב־1964, הפכו לסמל היעילות והאמינות של יפן. נדיר שרכבת מאחרת, ורכבות מהירות יוצאות מתחנת טוקיו כל כמה דקות לאוסקה, לקיוטו וליעדים אחרים בשרשרת האיים היפניים, מה שהופך אותן לחלופה טובה לטיסות. הרכבת החדשה היא מרכיב מפתח בתוכנית להציע נסיעה מהירה יותר לסאפורו, בירתו של האי הצפוני הוקאידו.
"פיתוח הדור הבא של הרכבת המהירה התבסס על ביצוע מעולה, רמת נוחיות גבוהה, סביבת פעולה עילאית ותחזוקה חדשנית", מסרה חברת הרכבות של מזרח יפן. אף ש־Alfa-X מחזיקה בתואר הרכבת המהירה ביותר בעולם כרגע, ייתכן שהיא תאבד את הכתר עד שתתחיל לפעול: קו רכבת ריחוף מגנטי נבנה בימים אלו בין טוקיו לנגויה, והוא עתיד להתחיל לפעול ב־2027. דרכה של הרכבת תעבור בעיקר במנהרות עמוקות והיא תיסע במהירות שיא של 505 קמ"ש. בכך היא תקצר את המסע בין שתי הערים ל־40 דקות, בעוד היום הוא נמשך כמעט שעתיים.
תרגום: אלחנן שפייזר