תאונת הדרכים הקטלנית שבה נפגעה אנושות משפחת ליפניק משבי־שומרון ממקדת שוב את תשומת הלב בגורמי התאונות ביו"ש. שבעה "מוקדי סיכון" סומנו על כבישי יהודה ושומרון במסגרת תחקיר מקיף שנערך במנהל האזרחי, שכותרתו "דרישה להסדרת מוקדי סיכון באיו"ש – שנת 2017".
המוקדים – כבישים בין־עירוניים שנרשמו בהם תאונות רבות הכוללות נפגעים – טרם הוסדרו, ולפי המסמך הם מחייבים מענה בטיחותי דחוף. התאונות שמתרחשות במוקדים אלה בשנים האחרונות במגמת עלייה.

במוקד הראשון, בצומת גבעת אסף על כביש 60, יש נפח תנועה גדול המחייב הסדרה באמצעות רמזור, אף שמוצב במקום שוטר לעיתים. מוקד הסיכון השני הוא צומת יקיר בשומרון, סמוך לעמנואל ולאזור התעשייה ברקן, ותנועת הרכב בו – בעיקר משאיות – גדולה יחסית. מספר התאונות בצומת גדל, ולכן הוגדר אף הוא כמוקד סיכון.
שני מוקדי סיכון נוספים הם צומת המשטרה הבריטית, שמצבו צפוי להחמיר עם אכלוס העיר הפלסטינית רוואבי, וכביש 465 באזור נווה־יאיר שליד נווה־צוף. שם יש נתיב אחד לכל כיוון, והמסלול מפותל מאוד וכולל עיקולים לא תקניים. בכביש גם אין שוליים ושדה הראייה מוגבל, כך שכל עקיפה עלולה להיות סכנת מוות.

שני מוקדי סיכון נוספים, שנמצאים בעבודות בחודשים האחרונים, הם כיכר הכניסה לכפר־עציון וכיכר אלון־שבות בגוש עציון, בכניסה המערבית ליישוב, ליד משרדי המועצה האזורית. מוקד הסיכון האחרון במסמך, על כביש 55, נקרא "המשתלות" משום שלאורכו פועלות כמה משתלות ישראליות ופלסטיניות. הכניסות מהכביש למשתלות אינן מוסדרות, הכביש חסר שוליים ושדה הראייה מוגבל.
כאמור, סוגיית תשתיות הכבישים עלתה השבוע לכותרות שוב לאחר תאונת הדרכים הקטלנית באזור שבי־שומרון ביום שלישי בלילה, שבה נהרגו אורי ורואי ליפניק, בני 13 ו־8. מזירת התאונה פונו לבית החולים מאיר בכפר־סבא אמם של השניים, שירלי, בן נוסף בן 12 ותינוק בן חמישה חודשים. האם והבן הצעיר נמצאים במצב קשה והם מורדמים ומונשמים, בעוד התינוק במצב יציב אך בטיפול נמרץ. אב המשפחה, אוהד, נפצע באורח קל עד בינוני, ואל הלוויית ילדיו הגיע באלונקה.
"תאונות הדרכים הן מכה קשה בכל מדינת ישראל, אך בשומרון יש גורם משמעותי נוסף שגורם להיקף התאונות וגם לתוצאות החמורות שלהן", אמר ראש מועצת יש"ע חננאל דורני לאחר התאונה הקשה בשומרון. לדבריו, התשתיות באזור מיושנות, וכבישים שנסללו לפני שנים רבות אינם מתאימים להיקפי התנועה הגדלים והולכים. "בכל כביש מאפשרים נתיב נוסף ושוליים רחבים מרחב תמרון לפעולות מצילות חיים של הנהג, אך לא אצלנו".

אחת התקוות היא שתוכנית שהכריז שר התחבורה ישראל כץ בתחילת 2017, לשיפור תשתיות הנסיעה ביו"ש, בעלות מוערכת של חמישה מיליארד שקלים, תביא לשיפור המצב. לפי התוכנית ישודרגו ויורחבו כבישים מרכזיים דוגמת כביש המנהרות, יוקמו כבישים חדשים, וייבנו מנהרות נוספות בכביש מעלה־אדומים והגבעה־הצרפתית. אחד הצמתים שסומן במסגרת התוכנית הזו, למעט גבעת־אסף והמשטרה הבריטית, הוא צומת כוכב־יעקב, שבו אירעו תאונות בעבר, ועתה הוקמה בו כיכר ותשתית הכביש שודרגה.
מלבד התשתיות עוררה התאונה הקטלנית בשומרון פעם נוספת את סוגיית תרבות הנהיגה הבעייתית בכבישי יו"ש. במשטרת מחוז ש"י הודיעו אתמול שביום רביעי נערך מבצע אכיפה נרחב שבמהלכו נפסלו 8 רישיונות נהיגה ונרשמו כ־250 דו"חות תנועה על שימוש בטלפון נייד, עקיפות, נהיגה במהירות מופרזת, אי שימוש בחגורות בטיחות ואי ציות לתמרור עצור.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב־11 החודשים הראשונים של 2017 נהרגו 37 ישראלים ופלסטינים בתאונות דרכים ביהודה ושומרון.