במשרד התחבורה מאשרים: המדינה סייעה במידה בלתי מבוטלת במימון הסעות המונים ממחסומי יהודה ושומרון להר הבית בחודש הרמדאן האחרון. בתגובה לשאילתה שהגישו התנועות "סטודנטים למען הר הבית" ו"הקרן למורשת הר הבית" כתבו אנשי המשרד שהסיוע עמד על שני מיליון שקלים וחצי.
דפים פלסטיניים ברשתות החברתיות דיווחו בזמן אמת על הסעות – חינמיות לחלוטין לטענתם – של חברת "אגד תעבורה", אשר לדבריהם זכתה השנה במכרז להסעת מתפללים מוסלמים ממחסום קלנדיה למסגד אל־אקצה שבהר הבית ובחזרה – "משעה שש בבוקר ועד שש בערב".

בדפי האינטרנט הללו אף הפצירו במעוניינים להגיע לירושלים בימי שישי לא לרכוש כרטיסי נסיעה במעבר קלנדיה, מפני ששם ערבים בעלי הסעות פרטיות עושקים – כך במקור – את הנוסעים, בעוד קיימת אפשרות חלופית קלה וזולה – להגיע למסגד שבהר הבית באדיבות מדינת ישראל.
מי שככל הנראה ניצל את ההטבה הישראלית הזאת למאמינים המוסלמים והגיע באמצעות מערכת ההסעות הישראלית ממעבר קלנדיה לירושלים העתיקה, הוא יוסף אחמד בן ה־19, המחבל מהכפר עבווין שמצפון לרמאללה אשר דקר ופצע אנושות את גבריאל לביא וכן פצע באורח בינוני את הנער ישראל מאיר נחומברג ביום השישי האחרון של חודש הרמדאן השנה (31.5.19).
אחמד, חשוב לומר, הגיע לירושלים העתיקה במערכת ההסעות הזאת, אף שנמנע ממנו לקבל היתר עבודה בהיעדר אישור שב"כ.
בתגובת המשרד, יש לציין, הודגש שהסבסוד הישראלי ניתן לצורך ימי הרמדאן האחרונים. זה אומר שגם לאחר הפיגוע סמוך לשער שכם, במהלך ליל אל־קאדר ובעיד אל־פיטר המשיך המימון הישראלי להניע את מערכת ההיסעים הזאת במלוא הקיטור בלא הפעלת מחשבה נוספת בעניין עקב ההשלכות.
גם לפני שלוש שנים, ברמדאן 2016, הודיע משרד הפנים על החלטתו לממן הסעות המונים מיהודה ושומרון להר הבית, אולם כעבור ימים מעטים נגדעה היוזמה. שר הפנים אריה דרעי זימן אז בבהילות לשימוע את מנהל אגף עדות במשרד הפנים, יעקב סלמה, בטענה שמדובר בהחלטה עצמאית שהתקבלה בלי ליידע את השר בדבר.
דרעי גם הודיע על עצירה מיידית של היוזמה הזאת והתבטא על כך באומרו: ״לא סביר שהחלטה כזאת תעשה בלא התייעצות ודיווח, וראשי המשרד ישמעו עליה בתקשורת. זה חמור מאוד״.
השנה, כאמור, נקט בכל זאת משרד אחר – משרד התחבורה – יוזמה דומה ומימש אותה בהשקעה כספית לא מועטה כלל. תגובת המשרד לשאילתה של תנועות הר הבית ציינה שהמשרד מסבסד בסכום האמור – 2.5 מיליון שקלים – הסעת המונים הפועלת בשיטת "מתמלא ויוצא" אשר יוצאת משלושה מוקדים: מעבר קלנדיה שמצפון לירושלים, מעבר רחל שמדרום לבירה, ומחסום הזיתים שממערבה.
במענה המשרד נכתב כך: "חברת 'ירושלים־רמאללה בע"מ' הפעילה שירות ממעבר קלנדיה, חברת 'הדרום' – ממעבר רחל וחברת 'הזיתים' ממחסום הזיתים. משרד התחבורה מסבסד את הפעילות הנ"ל. בהסעות השתתפה גם חברת אגד תעבורה כקבלן־משנה של חברת 'ירושלים־רמאללה'".
בניגוד לדיווחים ממקורות ערביים, במשרד התעקשו שאין מדובר בהסעות חינמיות אלא במהלך של סבסוד בלבד: "הנסיעות אינן ללא תשלום. יש לשלם בכל נסיעה. מכיוון שבאירועים גדולים דוגמת הרמדאן ישנן תקורות גבוהות ובין היתר הוצאות של סדרנים, מערכות כרטוס משניות, דיילים וכיוצא בזה, משרד התחבורה מסבסד את הפעלת התחבורה הציבורית שנעשית בעיקר על ידי קבלני משנה".
כתב מקור ראשון אסף גבור מסר מפי גורמים פלסטיניים שההסעות לא היו חינמיות ועלות הנסיעה עמדה על 12 שקלים לכל כיוון.
כך או אחרת, בעקבות הגילוי הזה פנו פעילי תנועת סטודנטים למען הר הבית לשר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', בדרישה לממן במקביל לכך גם הסעות ליהודים להר הבית במהלך החגים היהודיים: "בימים האחרונים נענינו שמשרדך אכן מקצה 2.5 מיליון שקלים לסבסוד הסעות להר הבית בימי הרמדאן משלושה מוקדים באזור ירושלים, לטובת מי שכלל אינם אזרחי מדינת ישראל. נצפה להכרזתך על הקמת מערך היסעים לטובת האזרחים הישראלים־יהודים להר הבית בימי החגים ובמועדים הקרובים, החל מצום תשעה באב הקרוב ומחגי תשרי".
יו"ר תנועת "סטודנטים למען הר הבית", תום ניסני, שתנועתו הביאה לחשיפת המידע מסר ש"זו לא הפעם הראשונה שבה אנו שומעים על מימון ממשלתי להסעות של מוסלמים להר הבית, וכעת קיבלנו לכך גם אישור רשמי. בעוד שני מיליון שקלים וחצי מכספי משלם המיסים הישראלי מופנים לטובת הסעות למוסלמים מיהודה ושומרון, במשרד התחבורה לא ראו לנכון לסבסד במהלך השנים הסעות דומות ליהודים ישראלים להר הבית בזמן החגים ובמועדים היהודים.
"מדובר באפליה חמורה ופסולה ובשימוש שאינו ראוי בכספי הציבור", מוסיף ניסני, "בטח ובטח כשידוע לכל שבימי החגים היהודיים קשה מאוד להגיע להר הבית בשעות הפתיחה המצומצמות גם כך.
"יתרה מזו, המדינה ששופכת במקרה הזה כסף רב על הסעה של גורמים עוינים להר הבית, סירבה לסייע למשל להפעלת מיזם סינון העפר שהוציא הווקף משטח הר הבית אפילו בסכומים נמוכים בהרבה מאלו שהועברו להסעת הפלסטינים.
"אנו קוראים לשר התחבורה הטרי בצלאל סמוטריץ' להצדיק את המשרה שקיבל, לתת דעתו בנושא, ולהקצות סכום זהה ואף גדול יותר לטובת מערכת היסעים להר בימי החגים ובמועדים היהודיים. איננו פוסלים פנייה לערכאות המתאימות אם לא נקבל מענה מתאים".
"מעבר לכך שאיננו מבינים מה מרוויחים אזרחי מדינת ישראל מההשקעה הכספית הזאת שבאה מכיסם, תחושת אי הצדק והאפליה מתעצמת לנוכח העובדה שמדינת ישראל עושה בד בבד כל שביכולתה להדיר את רגליהם של יהודים ממקום קודשם. בעצם משרד התחבורה משתמש בכספי משלם המיסים הישראלי כדי להפלות אותו".
גם מקור ראשון הפנה שאלות בעניין למשרד התחבורה וללשכת השר סמוטריץ'. תהינו מדוע על המשרד לממן לכתחילה את מערכת ההסעות הזאת, שלכל הפחות משמשת כלי בידי גורמים עוינים לחיזוק אחיזתם בהר הבית וזאת בלא כל התניה. בנוסף שאלנו אם קיימת חרטה במשרד על המחווה הישראלית הזאת לטובת המוסלמים, משהתברר שככל הנראה היא סייעה בידי המחבל יוסף אחמד בבואו לנסות לרצוח יהודים בעיר הקודש.
תגובת השר סמוטריץ': "הרמדאן הסתיים טרם כניסתו של השר לתפקיד. אם השר יהיה בתפקיד בשנה הבאה לקראת הרמדאן, הדברים ייבחנו. כמו כן, בלי שום קשר לסבסוד יש לוודא כי גורמי טרור לא יגיעו להר הבית. זה פיקוח נפש ואין מקום לשחק בחיי אדם. השר מתכוון לחזק את מערך התחבורה הציבורית לירושלים העתיקה ולכותל ומהם".
תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה מסבסד כיום את כל הפעילות של חברות התחבורה הציבורית בישראל, ובכללן גם חברות תחבורה ציבורית הפועלות במזרח ירושלים.
"הסבסוד כולל גם תגבורים ואירועים מיוחדים המתקיימים מדי שנה, דוגמת הפעלת נסיעות מיוחדות של חברות תחבורה ציבורית למירון בל"ג בעומר, הפעלת נסיעות מיוחדות לחברון ולמערת המכפלה לשבת פרשת חיי שרה, הפעלת נסיעות מיוחדות ברגלים ובתקופת 'בין הזמנים', ועוד.
"במסגרת זאת, ניתן סבסוד גם לחברות תחבורה ציבורית הפועלות במזרח ירושלים ונוסעות מהמחסומים לירושלים, הכוללות גם תגבור של קווים בימי הרמדאן. בכל הקווים המסובסדים הנסיעות מבוצעות תמורת תשלום מלא".