כשבוע לאחר שהרב שמואל טל בחר להגיב על תחקיר 'מקור ראשון' במילים "דברים שקריים לחלוטין המנותקים לגמרי מהמציאות", ו"דברי בלע ושקר שבעלי אינטרסים מטפטפים באמצעות כלי התקשורת", אישר בית הדין המיוחד בנשיאותו של הרב אשר וייס את רוב הטענות בכתבה.
"ברור שהקשר בין הרב טל ובין גברת מ', שהתבטא בשיחות רבות ותכתובת ענפה בעודה אשת איש, היה קשר פסול מיסודו", כתבו הדיינים, "ובוודאי קל וחומר שהיה אסור לרב ומנהיג רוחני בישראל. קשר זה נבע מ'רוח הקודש' שהדריכה את הרב טל בעניינים רבים בהנהגת הכלל והפרט, ורוח זו הייתה בעוכריו גם בקשר עם גברת מ'".
הדיינים ציינו כי הרב טל "הביע בפנינו חרטה עמוקה", והוסיפו: "אף שדבריו עושים רושם, אין אנו בוחנים כליות ולב; אלוקים יראה ללבב ואדם יראה לעיניים, ומי לידינו יתקע שמחר או מחרתיים לא תחזור אליו הרוח ותייסר אותו על שהוא כובש נבואתו ויחזור לסורו. ובאמת לא רוח הקודש היא אלא רוח שטות של הבל ורעות רוח שכמעט הביאה אותו אל עבר פי פחת".
מנגד דחו הדיינים את הטענות כי הרב טל קיים קשרים עם נשים נוספות, והחזיק חומרי תועבה במחשבו. הם קבעו כי "חלק גדול מן השמועות שהופצו בדבר טיב הקשר בין הרב טל ובין גברת מ' נתגלו כחסרות כל בסיס. ממה שעלה בידינו לברר… מעולם לא נגע הרב טל ולו באצבע קטנה באישה מלבד אשתו".
הדיינים הטילו שורת עיצומים על הרב טל. חלקם ביוזמת בית הדין, וחלקם כמתן תוקף של פסק דין להתחייבויות שיזם הרב טל. אלה כוללים הימנעות מהנהגה ציבורית, הימנעות מ"מתן עצות בענייני משפחה, זוגיות, רפואה וכל כיוצא בזה", וכן הימנעות מקבלת נשים לשיחות ולייעוץ. עוד הורו לו הדיינים "להודיע בשער בת רבים שכל ההישענות על רוח הקודש בטעות יסודה, ולחדול לחלוטין מדרך זו, ולהשקיע את כל כוחותיו וכישרונותיו אך ורק בהרבצת תורה ויראת שמיים".
בהרכב בית הדין המיוחד ישבו תלמידי הרב אשר וייס, כפי שהוא עצמו התבטא: הרב צבי גרטנר, הרב מיכאל בלייכר והרב עובדיה יוסף טולידאנו. לכאורה מדובר בבית דין נכבד ועצמאי, אבל ספק אם אכן כך הם פני הדברים. לידינו, כמו גם לידי חדשות 12, הגיעו הקלטות משתי שיחות שקיים הרב וייס עם דמויות המעורבות בפרשה. דבריו לא רק סותרים אלה את אלה, אלא גם מעלים שאלות בנוגע לעצמאות השיפוטית של חברי ההרכב שהוא מינה.

בקלטת הראשונה נשאל הרב וייס מדוע במקביל להקמת בית הדין המיוחד הוא הצטלם לסרטון שהפיקה ישיבת תורת החיים, לצורך גיוס תרומות. תגובתו: "בית הדין הוא עצמאי. אינני יושב בבית הדין. מדובר בדיינים מנוסים שעושים את מלאכתם, והם עצמאים לחלוטין. הקמפיין הוא לטובת הישיבה, והדברים שאמרתי מתייחסים לישיבה ולא לראש הישיבה".
ואולם, בניגוד לדברים אלה, בקלטת שנייה נשמע הרב וייס אומר את הדברים הבאים: "אני לא מרגיש שנאה כלפי הרב טל, אפילו לא מרגיש כעס. אני 15 שנה מלמד בישיבה (תורת החיים; י"י) והוא אף פעם לא חשף בפניי את נושא רוח הקודש… אולי אני רשאי לדעת מי האיש שאני עומד מאחוריו. אני רשאי לכעוס, אבל אני לא אוהב לכעוס. יש בי המון רחמים וצער, המון חמלה.
"ברגע שיש מחלוקת, חשוב לגמור את זה מהר. הייתי רוצה לעשות כל מאמץ לגמור את זה בדרך כבוד, מבלי להוריד אנשים ביגון שאולה. יושב בית הדין, אין ספק שבית הדין מתייעץ איתי. סוף כל סוף עיני כל הציבור נשואות אליי. אבל בית הדין איננו חותמת גומי".
שאלה: אם (הדיינים) יחליטו בניגוד לדעתך, זה יכול להיות?
תשובה: "לא, לא יכול להיות. אבל יכול להיות שישכנעו אותי ב־15 אחוז לכאן ולכאן, ואני אכבד אותם. אין דבר כזה שיחליטו לגמרי בניגוד לדעתי, מכיוון שהם יודעים מי הסמיך אותם ואלה הם תלמידיי.
"לא מדובר באדם רשע. מדובר באדם שגם בכתבים שלו אתה רואה חיבוטי נפש קשים. הוא מתייסר כל הזמן, הוא מתייסר ומתלבט ומתחבט בכף הקלע. לכן (צריך) להשאיר את האדם עם שארית של כבוד, ואם אפשר לגמור את זה באיזשהו שמץ של דרכי נועם.
"ברור שזה סיפור אמיתי (הקשר עם גברת מ'). אבל צריך בכל זאת לומר לשבחו, הוא היה קשור עם האישה הזו הרבה זמן ולא נגע בה מעולם. זה מצד אחד עומק השיבוש, ומצד שני גם יראת שמיים. הקב"ה שמר עליו, וברגע שירד לו האסימון בסיפור ההזוי הזה, ואשתו לא מתה, הוא ניסה להתנתק ממנה".
שאלה: הוא אומר עליה שהיא יצאה בעלילה עליו?
תשובה: "כשאדם עומד ליפול לתהום, הוא נתפס בסלע בעזרת האצבעות. הוא יעשה הכול לא ליפול. אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו. כשאדם רואה את כל כבודו ואת מפעל חייו, הוא יעשה הרבה דברים שלא ליפול לתהום".
בנוגע לסוגיית 'רוח הקודש' אמר הרב וייס: "אם הרב טל היה לובש שחורים, אולי היה לו יותר טוב. הבעיה שלו שהוא נמצא בציבור קצת יותר מפוכח ומודרני. אם יש מישהו בדור הזה שאמורה להיות לו רוח הקודש זה אני, כי למדתי תורה יותר מכולם ולימדתי תורה יותר מכולם, ולי אין. אז אני אומר לך שגם לאחרים אין. אין בדור שלנו רוח הקודש, כל הנושא הזה הוא שיבוש גדול".
לשמחה מה זו עושה
ביום חמישי שעבר, שעה קלה לאחר פרסום החלטת בית הדין, התפרסם סרטון שבו נראים תלמידי תורת החיים יוצאים בריקודים ובמחולות עם רבם. הישיבה הציגה את מסקנות בית הדין כזיכוי מוחלט. "הרב שמואל טל זכאי וימשיך להנהיג את מוסדות תורת החיים", נאמר בהודעה לתקשורת, "כעבור מספר חודשים, בהם שמועות הובילו לבדיקה מקיפה של בית הדין המיוחד בעניינו של הרב שמואל טל, נשיא מוסדות תורת החיים, הגיע היום לסיום בקול ענות חלושה. בית הדין המיוחד זיכה באופן מוחלט את הרב, וקרא לציבור שלא להתייחס יותר לשמועות ולהידבק לאמת ורק לאמת". עוד נמסר בהודעה כי "לראשונה מאז פרסום דבר 'הפרשה' מתייחס הרב שמואל טל להתרחשויות ואומר: 'ראשית אני רוצה להודות לקב"ה שהוציא את האמת לאור, ושנתן לי בחסדיו כוחות לעמוד בכל התקופה הכל־כך קשה שעברנו. בטחנו בה' והאמנו בחסדו ובטובו, ובכך שסופה של האמת להתגלות'".
כמה ימים לאחר מכן נשא הרב טל נאום ובו אמר בין היתר את הדברים הבאים: "זכינו בשמחה גדולה, שהגזרה, שהאיום הזה, שחס וחלילה לא היינו יכולים להמשיך ביחד להוביל. ברוך השם שכל האשמות בבסיסן התגלו כלא נכונות, כל הדברים השקריים שהיו…

"הייתה פה טעות והיה פה כישלון והייתה מציאות שהצריכה לקחת עליה אחריות ולחזור בתשובה שלמה ולהפיק לקחים… בנושא של רוח הקודש, היה לנו שיעור שלם על הנושא הזה, שאמרתי שאני רואה בו דבר שהיה לי בו טעות. טעות. טעיתי וזה חלק מבירור וכוונתי הייתה טובה, אבל טעיתי… אני יודע שאני יכול לטעות, ותשובה זה עיקר הבשורה של הדור שלנו, של המציאות שלנו. שאנחנו חוזרים בתשובה. וחלק ממה שיש לי ללמוד מדמויות כאלה ואחרות, וחלק ממה שאני מרגיש שאני מבחינתי גם בא ללמד, זה לעמוד ולקחת אחריות, להפיק לקחים, להסיק מסקנות ולדעת כן להיישיר מבט אל הדברים ולהגיד אני טעיתי, במה טעיתי, וזה חלק מהיותי יהודי".
אכן, הרב טל דיבר השבוע גבוהה על נטילת אחריות, אולם מה שהיה חסר בדבריו, ועוד יותר במעשיו, הוא נטילת אחריות במישור שבין אדם לחברו, ולא רק בין אדם למקום. גברת מ', שהתגרשה מבעלה בהמלצתו, איננה עובדת כיום, מצויה במצב כלכלי קשה ומצפה לילד מבעלה לאחר שחזרה אליו. הרב טל לא רק התכחש להתחייבויותיו כלפיה, אלא גם גרם לפגיעה בשמה הטוב. בקלטת שהגיעה לידינו נשמע אחד מאנשיו מסביר כי "היא קצת מעורערת, לוקחת סמים, לא בקו מאה אחוז, היא גם שותה מדי פעם, כמה ניתן לסמוך על הדברים שלה?"
הוא התחייב בכתב לפצות את האישה בסכום של חצי מיליון שקלים, אך לאחר שמעשיו נחשפו חזר בו הרב טל מההתחייבות, בטענה שהתשלום הותנה בשמירת הפרשה בסוד. תשובה ראויה בהקשר הזה איננה "תוספת יראת שמיים" ומתן שיעורי תורה כשהוא עטור בטלית ותפילין, אלא פיצוי על הנזק. לו תשובתו הייתה שלמה, הוא היה מפצה את כל הנפגעים מעצותיו.
ולסיום, הערה בעקבות הביקורת שנשמעה פה ושם על עצם פרסום התחקיר לפני שבועיים: עניינים שבין אדם למקום אינם באחריותה של התקשורת, ואף עיתונאי אחראי לא היה נכנס לפרשה גם אילו קיבל קלטת וידאו שבה מתועדים מעשי ניאוף בהסכמה. התקשורת כן אמורה לעסוק בקלקולים חברתיים, כמו במקרה של רב המנהיג קהילה על סמך קולות פנימיים ומסרב ליטול אחריות – הצהרתית וכלכלית – על עצות רעות שנתן לאנשים שבטחו בו. יתרה מזו, תפקידו הציבורי וסמכויותיו הרבות של הרב טל הם שמחייבים את החברה להתערב: אפשר להאמין לו שהוא התאהב, אי־אפשר להעניק לו הנחת סלב על חתירה מודעת לפירוק משפחה של אישה העובדת תחתיו ומתקיימים ביניהם יחסי מרות.