"בעיניי הר הבית הוא דווקא הכינוי הערבי שלו – חארם א־שריף. אינני אדם דתי, וזאת בלשון המעטה, ולדעתי הסכסוך במקום הזה פוליטי ונוגע לריבונות לאומית, לא ל'קדושה' ולעניינים דתיים. אני אתאיסט כלפי כל דת וכל א־ל, ויחד עם זאת, כמי שדוגל בחופש דת ובחופש פולחן, ודאי שאינני מזלזל באמונות של אחרים ואינני מתכחש לכך שיש אנשים שהמקום הזה חשוב להם. זו זכות שצריך לכבד, אבל במקום הזה שאנחנו מדברים עליו קיימת התנגשות בין שני הצדדים.
"כאדם לא מאמין גם אינני נכנס כלל לסוגיה אם יש או אין איסור הלכתי יהודי על עלייה להר. לדעתי אמנם קיים איסור כזה, בגלל שאין בנמצא פרה אדומה וממילא אין טהרה. האיסור הזה חל עוד לפני הכיבוש ולפני התעוררות הפוליטיקה בנושא הזה, וממילא זה רק מוכיח עד כמה העלייה היהודית לשם היא פוליטית ולא דתית. ובכל זאת, כשבא אדם חילוני וטוען שמבחינה הלכתית אסור ליהודים לעלות להר אני רואה בזה סתירה מובנית וגם מעט חוסר יושר – הרי אינך אדם מאמין, אז מדוע אתה משתמש בטיעון הזה?
"ולכן הטיעון שלי בעניין הוא אחר. השטח הזה הוא שטח כבוש. קיים בו משטר של כיבוש, ואני מתנגד לכיבוש מכל סוג שהוא. משטר כזה הוא משטר של עוול, וככזה עליו לעבור מהעולם. הסיבה שאני בעד החזרת כל האזור הזה – מזרח ירושלים – שחרורו והעברתו לידיים פלסטיניות במסגרת מדינה פלסטינית עצמאית, היא פוליטית, נגזרת מהצדק ואיננה מסתמכת על טיעונים דתיים".
אינך מכיר בכך שבעבר, עוד לפני האסלאם, היה שם בית מקדש יהודי והוא היה בשליטתנו?
"זה לא רלוונטי. אינני מדבר על זכויות היסטוריות ועל הוויכוח מי היה כאן קודם. ראשית, כי יש על כך מחלוקת. ושנית, כי כל זה רלוונטי למחקר היסטורי ולא לפוליטיקה".

כסיף אמנם טוען בריאיון שהוא מכבד את כל הדתות, אבל בצום תשעה באב לפני שנתיים התבטא באופן בוטה במיוחד כלפי יהודים שעולים להר הבית. בדף הפייסבוק שלו הוא כתב עליהם: "קנאים ארורים! סיקריים מתועבים! בגלל החלאות האלה עוד נטבע כולנו בנהרות של דם. המשיחיים המחליאים האלה לא שונים בכלום מקנאי מרד בר כוזיבא, סרטן עם גרורות שצריך לחסל ביד חזקה ובזרוע נטויה".
כעת הוא טוען שדיבר על חיסול פוליטי בלבד ולדבריו אף הבהיר זאת בזמן אמת, מה שלא ממש ניכר בצילום המסך מדף הפייסבוק שלו. כסיף גם מבהיר שהוא איננו מתחרט כלל על כתיבת הדברים החריפים הללו. "בשום אופן לא דיברתי על פגיעה פיזית, חס וחלילה, אלא דרשתי לחסל פוליטית. אני מתנגד לכל הפעלת אלימות גם אם מדובר באדם שאותו אני הכי מתעב מבחינה פוליטית".
למה אתה מתעב אנשים שבסך הכול מבקשים את חופש הגישה שלהם למקום הקדוש?
"לא מדובר פה באיזו תמימות דתית של אדם שמבקש לעלות למקום שקדוש לו כדי לשטוח את תפילותיו בפני הא־ל שבו הוא מאמין. העניין הוא אדנות, השתלטות ודחיפת אצבע לעין של הפלסטינים. זו המוטיבציה של האנשים שעולים לשם, ובוודאי של האליטה שעושה זאת".
לא שמענו אותך כותב בבוטות כזו נגד הצד הערבי בסיפור.
"כי בנסיבות הקיימות מי שמסכן את השלום של כולנו ומתנהל שם כאדון בפני עבד אלו אותם יצורים ששייכים לנאמני הר הבית ולכהניסטים, ולא האסלאם הקיצוני. אני נגד הפיכת העימות במקום הזה לדתי, וקיימים שלושה גורמים בעולם שרוצים להפוך אותו לכזה – היהודים המשיחיים, המוסלמים המשיחיים ובימינו יותר מכולם הנוצרים המשיחיים האוונגליסטים בארה"ב, שכרגע נמצאים בעמדת העוצמה הכי משמעותית. יש מהם שגם תורמים לכל מיני ארגונים פשיסטיים כדוגמת 'אם תרצו'.
"במציאות הפוליטית הקיימת אלו שמתעקשים לעלות למה שאתם מכנים 'הר הבית', רוצים שתפרוץ כאן מלחמת גוג ומגוג – או מה שמכנים האוונגליסטים ארמגדון, ועל החורבות שייוותרו כאן חלק מהם מאמינים שישו יבוא מהמתים וחלק אחר מאמין שיבוא דווקא משיח בן דוד, וכולם פסיכים".
אני ורבים מחבריי מבקשים בסך הכול לממש בהר הבית את חופש הפולחן שלנו, ולא על חשבון הערבים. אינך נותן אמון בכך?
"חופש פולחן יהודי זה דבר שלא יכול לקרות שם בנסיבות הקיימות של הכיבוש. אגב, זה גם ההסדר שבזמנו ממשלת ישראל הגיעה אליו עם הווקף ועם ירדן. הכול נעשה במטרה שלא יתרחש שם פיצוץ. כולם צריכים להבין שירושלים היא פתיל שרק ממתין שיציתו אותו. בנסיבות הקיימות עלייה כזו איננה עניין של חופש ביטוי וכרוכה באי־צדק. כאשר תהיה מדינה פלסטינית עצמאית שירושלים המזרחית בירתה, וכשהמדינה הפלסטינית תחיה בשלום עם מדינת ישראל, אני מניח שאפשר יהיה להגיע על בסיס הסכמה למצב שבו יהודים יוכלו גם הם להתפלל במקום הזה. בנסיבות הקיימות זה בלתי אפשרי".
"אני מתנגד לעליית יהודים להר הבית בכלל", מודה כסיף ומנמק זאת. "הרבה פעמים מתרחשת התנגשות בין זכויות. כך היה בעבר למשל בוויכוח על סגירת כביש בר אילן בירושלים בשבתות. חופש הדת של תושבי המקום הדתיים התנגש עם חופש התנועה של החילונים, שטענו שאין להם דרך אחרת לעבור מחלק אחד של העיר לחלק אחר. גם במקום הזה [הר הבית. א"ס] קיימת התנגשות בין זכויות והשאלה היא איזו זכות גוברת".
כלומר לו היית ראש ממשלה היית אוסר על יהודים לעלות להר הבית?
"במציאות הנוכחית – באופן חד משמעי כן. אני מאמין שבטווח הרחוק מדינה פלסטינית קום תקום, ירושלים המזרחית תהיה בירתה, ויהיה במקום הזה הסדר שיאפשר לכל הצדדים לחיות בו בשלום. זה לא יכול לבוא באדנות, בכוחנות וללא הסכמה, ובוודאי זה לא יכול לבוא בפגיעה בריבונות שצריכה להיות לפלסטינים באזור הזה".