תוכנית משותפת לרשות הטבע והגנים ולמשרד התחבורה תנגיש מגוון מסלולי טיולים ואתרי תיירות לנוסעי התחבורה הציבורית. "חשוב שתהיה נגישות לאתרים באמצעות תחבורה ציבורית יעילה ונוחה", מצהיר מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין.
הצעד הראשון יהיה הוספת תחנה סמוך לגן לאומי נחל חרמון (בניאס), שבה יעצור קו האוטובוס שבין קריית־שמונה לקיבוץ שניר. בעתיד מתכננים במשרד התחבורה וברשות הטבע והגנים להוסיף קו ייעודי, שיצא ארבע פעמים ביום ויעבור באתרי התיירות לאורך כביש 99, מקריית־שמונה לשניר, לחורשת טל, לתל דן ולמבצר נמרוד.

רעיונות נוספים שנבחנו הם פתיחת קווים מיוחדים בחופשות ובאירועים, מתן אפשרות להזמנת מקומות מראש, ופתיחת מערך שאטלים שיסייע למטיילים לצאת ממסלולי הטיול אל הכבישים הסמוכים להם.
"ברשות הטבע תעדפו אתרים מובילים לפי הביקוש, ואנחנו נשאף להוסיף כמה שיותר תחנות", אומר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. "בשלב הראשון נקים תחנות עמוד פשוטות, שאינן מצריכות הקצאת משאבים", הוא מציין.
בין האתרים שבכוונת משרד התחבורה להנגיש לשירותי תחבורה ציבורית: המכתש הגדול והקטן, מכתש רמון, המצפה התת־ימי באילת, גן לאומי ממשית, מערת הנטיפים, מצדה, קאסר אל־יהוד, ההרודיון, הר הקפיצה, צוק מנרה, אתר ראש הנקרה, שמורת החולה, אתר הסקי בחרמון ועוד.

"הנגשת אתרי רשות הטבע והגנים היא מרכיב חשוב בעבודתנו", אומר גולדשטיין. לדבריו, בכל שנה נרשם גידול בביקוש לטיולים באתרים רבים, ויש למצוא דרך להקל על מי שנאלצים כיום לשכור רכב או לנסוע בטרמפים.
עם כניסת שר התחבורה החדש לתפקידו יזמה הרשות פנייה מחודשת למשרד וכן למשרד התיירות, כדי לקדם את הפעלת התחבורה הציבורית לאתרי התיירות. "לשמחתי השר וצוותו זיהו את חשיבות הנושא, הרימו את הכפפה והחלו בעבודת מטה מקצועית ורצינית", אומר גולדשטיין. "בשלב הראשון מיפינו עשרות שמורות טבע וגנים לאומיים שכדאי ונכון להתחיל בהם. אני מעריך שבתוך כמה שבועות מרגע שתושלם עבודת המטה ניתן יהיה להביא לשיפור משמעותי, למען המטיילים".
לדברי השר סמוטריץ', "תחבורה ציבורית צריכה לשרת את מכלול הצרכים של תושבי מדינת ישראל, גם בנסיעה לעבודה וללימודים, וגם בנסיעה לחופש ולטיול. אני רוצה שיטיילו יותר בארץ ישראל, כי בסוף אין דרך טובה יותר לאהוב את המדינה מאשר דרך הרגליים וצריך לתת לכולם את האפשרות לטייל.
במבט כולל יותר אומר סמוטריץ' כי "הדגש במשרד התחבורה בשנים הקרובות יהיה על פיתוח תחבורה ציבורית. בסופו של דבר אין פתרון אחר למצב התחבורה במדינה. אנחנו צריכים מערכת תחבורה ציבורית יעילה שמורכבת ממטרו, מנתיבי תחבורה מהירה, מרכבות כבדות וקלות ומאוטובוסים".