בתום עשרים חודשי חקירה פרסמה בשבוע שעבר המועצה הלאומית האמריקנית לבטיחות בתעבורה (NTSB) את מסקנותיה על נסיבות תאונת הדרכים שבה מכונית אוטונומית של חברת "אוּבֶּר" פגעה בהולכת רגל שחצתה את הכביש והיא נהרגה.
נהגת המבחן במכונית לא הספיקה לזהות את האישה לפני התאונה וגם המכונית לא ניסתה לעצור וקלטה את הולכת הרגל רק שנייה אחת לפני ההתנגשות. הסיבה העיקרית לתאונה, לפי המסקנות, היא שהנהג האוטונומי לא תוכנת לזהות הולכי רגל שאינם במעבר החציה.
אובר לא הביאה בחשבון את מי שחוצים שלא כחוק – והתוצאות בטמפה שבאריזונה, במארס 2018, היו קטלניות. מבקרים מאשימים את אובר וגם חברות אחרות בהוצאתם לרחובות של כלי רכב שאינם מוכנים לכך – ואת יצרניות הרכב האוטונומי, המשתוקקות להוביל את הטכנולוגיה שתחולל מהפכה ואינן עושות די למניעת טרגדיה נוספת וממשיכות לבחון כלי רכב בעולם האמיתי.

"אפילו הנהג האנושי הטרי ביותר יודע שאנשים לפעמים הולכים על הכביש שלא במעברי חציה", אומר ג'ייסון לוין, מנכ"ל המרכז לבטיחות הרכב, עמותה מוושינגטון. "הניסוי הציבורי של תוכנה שמתעלמת מהעולם האמיתי ומהאופן שבו אנשים מתנהלים ברחוב הוא באמת מסוכן".
השאלה הגדולה יותר, מבחינת לוין, היא האם יש תקלות גדולות דומות בתחום הרכב האוטונומי. "התשובה היא שאיננו יודעים, מכיוון שאין דרישות לגבי אופן תכנות הטכנולוגיה הזאת לפני שהיא עולה לכביש", הסביר לוין, שדורש רגולציה פדרלית על פיתוח המכונית האוטונומית.
לפי דוברת אובר שרה עבוד, החברה ערכה "שיפורים קריטיים בתכנות" בעקבות מותה של איליין הרצברג, הולכת הרגל שנהרגה בתאונה באריזונה. היא הוסיפה שהמערכת של החברה מסוגלת כעת להתמודד עם תרחישים של אנשים או רוכבי אופניים שאינם פועלים לפי כללי הדרך, אם כי נהגים אנושיים עשויים להידרש להתערב מפעם לפעם.
דוברת אובר סירבה לדווח כמה זמן ידעה החברה על הכשל בזיהוי הולכי רגל שלא במעבר חציה, ואמרה שהחברה אינה מגיבה על פרטי החקירה. "אנו מצפים לעיין בהמלצות המועצה עם פרסומן לאחר ישיבת הנהלת הארגון בהמשך החודש", מסרה עבוד.
התאונה שהביאה לפתיחת החקירה נחשבת למוות הראשון אי פעם שנגרם בניסוי של כלי רכב אוטונומי. הרצברג, בת 49, נפצעה בתאונה כשחצתה את הצומת העמוס, ומתה אחר כך בבית החולים. לפי המועצה היא ככל הנראה הייתה בחיים לולא אובר הייתה מנטרלת את בלם החירום האוטומטי המובנה במכונית.
בעיה אחרת שאובחנה על ידי חוקרי התאונה נגעה לחוסר היכולת של התוכנה לזהות אדם שנמצא בטווח הראייה של המכונית, וכישלונה כתוצאה מכך לחזות את האפשרות שאותו אדם יעמוד בדרכו של הרכב. בשניות שלפני ההתנגשות זיהתה המערכת של אובר את הרצברג כרכב, כאופניים וכעצם "אחר", אך לא זיהתה אותה כאדם.
במשך תשעה חודשים לאחר התאונה חדלה אובר את נסיעות המבחן שלה, ואז חידשה אותן בפיטסבורג. אריזונה קיבלה בברכה בעבר חברות שביקשו לבדוק את הטכנולוגיה האוטונומית שלהן, עד מותה של הרצברג. לפני התאונה אמר המושל הרפובליקני דאג דוסי שהוא מקבל את הרכב האוטונומי של אובר "בכבישים פתוחים לרווחה", ומתח ביקורת על קליפורניה שמנעה נסיעות מבחן באמצעות "בירוקרטיה ורגולציה".
קשיים בזיהוי הולכי רגל אינם ייחודיים למכוניות האוטונומיות של אובר, לדברי נשיא עמותת ההגנה על הצרכן ג'יימי קורט, אך הוא התריע שהממצאים של המועצה בנושא הטכנולוגיה של אובר מדאיגים במיוחד. "מכוניות רובוטיות ינהגו טוב בעולם של רובוטים, אך לא בכבישים ובמעברי חציה לצד בני אדם".
תרגם: אלחנן שפייזר