"אם לא תוקם ממשלה בהקדם ותעביר תקציב שנתי, הישגי הענק של ישראל בתיירות יאבדו" – כך הזהיר אתמול שר התיירות יריב לוין בכנס התאחדות המלונות בתל־אביב. השר הבהיר כי הכאוס הממשלתי ומערכת הבחירות השלישית שמסתמנת יביאו לנסיגה ניכרת בקידום התיירות הנכנסת לישראל ובעידודה.
לוין הסביר בכנס כי מדובר ב"שעה קריטית. אם רוצים להגיע למקום שהוא בהישג יד (5 מיליון תיירים בשנה, י"ק), מוכרחים להרים מאבק ציבורי להבטיח תקציב למשרד התיירות כדי שיוכל להמשיך בפעילות. בנתונים הקיימים כבר עכשיו, מינואר 2020 יקרוס משרד התיירות. כל תקציב השיווק יימחק, וכל מה שנבנה יחזור אחורה, למקום שהוא היה בו לפני כמה שנים".
בשיחה איתנו הסביר השר לוין כי בקרב הציבור הישראלי יש דעה כי באין תקציב שנתי מוסכם, משרדי הממשלה מקבלים תקציב חודשי בחלוקה של 1 חלקי 12, ואיתו ממשיכים לפעול כרגיל, אך המציאות מורכבת הרבה יותר. "כשמדברים על 1 חלקי 12 מתכוונים רק לתקציבים שהם בבסיס תקציב המדינה, ולא לכסף שמגיע מעל התקציב. כל הגידול שחל בשנים האחרונות בהשקעות המשרד בשיווק ובעידוד תיירות מחו"ל הוא לא מכספי בסיס התקציב, והצפי הוא לקיצוץ של 70 אחוזי מההשקעות שלנו".

אז כיצד עובדים משרדי הממשלה באין ממשלה קבועה ובאין תקציב? מתברר כי המדינה דואגת לשלם בעיקר את המשכורות וההוצאות הקבועות, כמו שכירות, וכל שאר הפעילויות משותקות ומקוצצות באופן משמעותי. "המדינה משלמת דבר ראשון את הוצאות השכר במשרדי הממשלה, ואצלנו הוצאות השכר הן מהנמוכות ביותר, כי המשרד שמייצר הכנסה של מעל 22 מיליארד שקלים מחזיק רק 170 עובדים. כל שקל הולך לשיווק ולפעילות בעולם, ולא יישארו תקציבים לכך מקופת המדינה. המציאות הזאת מטורפת".
שר התיירות מעריך כי תקציב המענקים לחברות תעופה (250 אלף אירו לקו בשנה) שפותחות קווים בעלי פוטנציאל תיירותי לישראל יישאר בלי מענה. כיום מקבלות החברות מיליוני אירו מדי שנה, שמיועדים לעידוד תיירות לישראל ולשיווקה כיעד לנופש. מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי הוסיף בכנס כי "עם בעיית התקציב, אני לא רואה את המשך תקצוב סבסוד הטיסות לאילת". מדובר בסבסוד של 60 אירו לנוסע שחברות התעופה שטסות ישירות לשדה התעופה רמון מקבלות (כחמישים טיסות בשבוע בעונת החורף מיעדים שונים באירופה). הסבסוד הזה לבדו מסתכם בעשרות מיליוני שקלים בשנה.
לדברי לוין, "שיווק הדיגיטל הוא המרכיב החשוב ביותר במערך השיווק, ולכן, עם הפסקת ההשקעות בשיווק תפחת החשיפה שישראל זכתה לה בעולם באופן ניכר. צריך להבין שעל כל דולר שאנחנו משקיעים, התיירות הנכנסת לישראל מביאה איתה 50 דולר".
רק בחודש נובמבר האחרון נשבר שיא כל הזמנים בתיירות לישראל, בגידול של 16 אחוזים ועם מעל 4.2 מיליון תיירים שנכנסו לארץ ב־2019. הצפי הוא מעל 4.5 מיליון תיירים עד סוף השנה. לוין ציין בסוף דבריו כי "הפוטנציאל ענק, ואני מאמין שבעבודה משותפת ועם משאבים מתאימים נצליח להמשיך לראות שגשוג״.