נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ניצב בתנוחת ניצחון בחזית קרון הרכבת הראשון שחצה השבוע את גשר קרים השנוי במחלוקת, בנסיעה סמלית לאורך מיצר קרץ'. יותר מחמש שנים לאחר שרוסיה סיפחה לעצמה את חצי האי, בתום כיבושו מאוקראינה בשנת 2014, הסיפוח עדיין אינו מוכר בידי ארה"ב, האיחוד האירופי וחלק גדול מהקהילה הבינלאומית. מסילת הרכבת החדשה מחזקת עוד יותר את אחיזת הרוסים בשטח.
פוטין עלה לרכבת בעיר קרץ' במזרח קרים, וירד בטאמאן, במערבו של מחוז קרסנודאר. הוא נסע בחברת המהנדסים שבנו את הגשר, שאורכו 19 ק"מ – הגשר הארוך ביותר ברוסיה ובאירופה. כשהיה ברכבת אמר פוטין שהנסיעה חלקה יותר מאשר ברכב. "מתקני תשתית כמו הגשר האדיר הזה ישפיעו על כל המשק", אמר פוטין לקהל הפועלים שהתכנסו לשמוע אותו, ולצופים בו בשידור חי בטלוויזיה הממשלתית. "הראיתם שאנחנו יכולים לבצע פרויקטים גדולים שכאלו באמצעות בסיס טכנולוגי משלנו. ללא הגזמה, זה נותן לכולם ביטחון שנוכל להוציא לפועל פרויקטים כאלה בעתיד".

פוטין השתתף בטקס דומה על הגשר בשנה שעברה, כשנפתח למעבר כלי רכב. הוא נהג במשאית כתומה ונסע בה לאורך הגשר. השבוע אמר הנשיא הרוסי כי מסילת הרכבת החדשה תוביל בשנה הבאה כ־14 מיליון נוסעים ו־13 מיליון טונות של סחורה. רוסיה יכולה לשלב בכלכלתה את חצי האי בים השחור, שכבר אינו מבודד בשום אופן מרוסיה היבשתית.
הקמת הגשר עלתה 3.7 מיליארדי דולרים, והביאה לעיצומים מערביים על החברות הקשורות בה. העיצומים כללו חברות קבלן בבעלות האוליגרך ארקדי רוטנברג, חברו הוותיק של פוטין, שכבר סבל לפני כן מעיצומים אמריקניים. רוטנברג עמד לצד פוטין ברכבת ביום שני.
רכבת הנוסעים הראשונה מרוסיה לקרים יצאה מסנט־פטרבורג בצפון רוסיה, ביום שני בשעה 14:00. פוטין איחל לה נסיעה טובה בסרטון וידאו, ואת המסע בן 2,741 הקילומטרים לסבסטופול, עיר הנמל הגדולה בקרים, היא השלימה שלשום, כעבור 43.5 שעות. כרטיס רכבת מסנט־פטרסבורג לסבסטופול עולה 3,500 רובל, כ־200 שקלים. הרכבת הראשונה ממוסקבה לסימפרופול, בירת קרים, הגיעה ליעדה אתמול, בתום נסיעה בת 33 שעות.
אוקראינה ממשיכה לתבוע את השבת ריבונותה בחצי האי, אך מוסקבה אינה מתכוונת לוותר, והסיכויים לכך קלושים. נושא קרים אפילו לא עלה על הפרק בפגישה הראשונה בין פוטין לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בתחילת החודש בפריז, בוועידה שעסקה בסכסוך בין המדינות במזרח אוקראינה.
תירגם: אלחנן שפייזר