קבוצת תושבים בחיפה מארגנת פעולות מחאה נגד מפלגת כחול לבן, בטענה שהיא מעוניינת לקדם הקמת שדה תעופה בחיפה ולא ברמת־דוד. פעילים המתנגדים למהלך החלו השבוע לחלק עלונים בעיר נגד מפלגתו של בני גנץ.
בהקמת שדה התעופה בעיר הכרמל תומכים ראשי מועצות בעמק, ראש עיריית חיפה עינת רותם־קליש, ולפחות בכיר אחד בכחול לבן: משה (בוגי) יעלון. בשבוע האחרון הוצמדו פליירים למכוניות בעיר ונתלו מודעות, המכריזים כי שמצביע לכחול לבן "מצביע למען זיהום נוסף בחיפה".
חיפה נחשבת למוקד הצבעה "חם" לכחול לבן, שהגיעה שם להישגים נכבדים. על כן, שאלת התמיכה של מפלגה זו בהקמת שדה תעופה בעיר היא בעלת חשיבות בבחירות הקרובות.

עדי פרזס, ממובילות המחאה נגד כחול לבן, אומרת כי הרחבת השדה תפגע בתושבים. "רשות שדות התעופה רוצה להקים שדה תעופה משלים ברמת־דוד, אבל התושבים באזור העמק מתנגדים לכך בגלל הרעש והזיהום, והם מקדמים באופן נמרץ את הנושא של הקמת שדה אצלנו. בחיפה יש שדה תעופה קטנטן ליד הנמל החדש, והם מעוניינים להרחיב אותו. אבל אנחנו לא מעוניינים בתענוג הזה. אנחנו מוכנים לפתוח במלחמת חורמה כדי ששדה התעופה לא יקום אצלנו. זה מסוכן מאוד בגלל בתי הזיקוק. אנחנו לא רוצים עוד מפגע של רעש וזיהום אצלנו בבית".
פרזס מסבירה כי החיצים מכוונים נגד כחול לבן כי מפלגה זו ויש עתיד התנגדו נחרצות להקמת שדה התעופה ברמת־דוד, ולכן האפשרות המעשית היחידה שנותרה היא חיפה. "במצע של כחול לבן יש סעיף שמשתמע ממנו שחיפה היא אפשרות ממשית להקמת שדה תעופה. אנחנו מבינים גם שרם בן־ברק (חבר כנסת מטעם המפלגה, י"פ) קשור לזה, כי הוא תושב העמק. בסיור של כחול לבן בחיפה עם פעילים סביבתיים אמר בני גנץ בשיחת סיכום כי הוא יפעל לקדם שדה תעופה בחיפה. אז הם צריכים לדעת שאנחנו לא מעוניינים להוריד את הערך הנד"לני שלנו פה ולהכניס שדה תעופה לתוך העיר".
במודעות שהפיצו פרזס וחבריה מצוטט אחד הסעיפים במצע כחול לבן, שמתייחס בחיוב לכאורה כלפי הקמת שדה כזה בחיפה: "כחול לבן תפעל לביטול החלטה 2050 – על הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל, בגלל הנזקים הכבדים, הפגיעה בחקלאות, הסתירה לתמ"א 35 המגדירה את האזור ככפרי נופי לשימור, נכס לאומי לכל המדינה, וגם כי מדובר בשדה מוגבל מראש, שלא יכול לתת מענה לצרכים של המדינה. נבחן להקים את השדה על בסיס שדה התעופה בחיפה, או באזור באר־שבע".
עם זה, לשאלת מקור ראשון בן־ברק מכחיש כי הוא תומך בהקמת שדה תעופה בחיפה, ומבהיר כי הוא מקדם שדה תעופה בדרום. האפשרות החיפנית "איננה פתרון", כלשונו, אלא לכל היותר "שדה משלים". אלא שהמתנגדים לשדה התעופה בחיפה מתנגדים גם לשדה משלים, שהוא למעשה שדה בינלאומי נוסף לנתב"ג.
מי שתומך בהגדלת שדה תעופה בחיפה הוא כאמור ח"כ יעלון. לאחרונה פרסם איציק חולבסקי, ראש מועצה אזורית מגידו, תמונות ממפגש בין אנשי העמק ליעלון, וסיפר על תמיכתו בהקמת "שדה תעופה אזורי בחיפה".
"יעלון אכן תומך ביוזמה שלנו", אומר חולבסקי, "אבל גם ראש עיריית חיפה. יש ארבע מועצות שמובילות את המאבק נגד שדה התעופה ברמת־דוד: מגידו, רמת־ישי, טבעון ועמק יזרעאל.
"ארבעתנו נפגשנו פעמיים בחודשיים האחרונים עם ראש העיר חיפה עינת רותם־קליש, וסיכמנו שמקימים מטה משותף שיפעל להקמת שדה תעופה אזורי בחיפה, שאפשר יהיה לטוס ממנו לכל יעד לאירופה. הפתרון הטוב ביותר הוא הקמת שדה גדול בנבטים, ובנוסף אליו שדה אזורי בחיפה".
מכחול לבן נמסר בתגובה: "המפלגה מתחייבת להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. בחירת מקומו בין חיפה לנבטים תתקבל בעבודת מטה מקצועית, בהתחשבות בשיקולים הכלכליים והסביבתיים".