בזמן שישראל נמצאת במשבר ממשל מהחמורים בתולדותיה, תחת גירעון תקציבי עצום ובצל חששות כלכליים גוברים והולכים, החליט הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי להציג בשבוע שעבר בפני קציניו הבכירים ועיתונאי הביטחון הישראלים את פרטי תוכניתו הרב־שנתית לצה"ל, שסיכויי התממשותה נמוכים ויש שיאמרו אפסיים. אבל אם תשאלו את כוכבי, הוא יספר לכם שתר"ש "תנופה", שתכנן מאז נכנס לתפקידו לפני שנה, כבר יצאה לדרך. "האיומים לא מחכים לנו", אמר בפורום המיוחד שכונס לרגל הצגת התוכנית.
עלותה של התר"ש מוערכת בעשרות מיליארדי שקלים – הרמטכ"ל מסרב לחשוף לציבור את המספרים הרשמיים. מה שכוכבי יכול לעשות לעת עתה כדי לגבות את המסר שהתוכנית כבר יצאה לדרך הוא התייעלות פנים־צה"לית בהיקף של כמיליארד שקלים, טיפה בים התקציב הכולל שהיא תדרוש. ובכל זאת, הוא הציג את עקרונות התוכנית ומטרותיה, את אוסף הרפורמות הכרוך בה ואת "רשימת המכולת" שנדרשת ליישומה.

היקפה של התוכנית הוא הגדול בתולדות המדינה. אפשר להגדירה כשאפתנית, אפשר להעצים את התיאור לגרנדיוזית, ויש שפשוט יאמרו "מטורפת". אבל הרמטכ"ל רואה אותה במונחים צבאיים גרידא: "בלב התפיסה של התוכנית הרב־שנתית נמצאת העצמת הקטלניות, בהיקף ובדיוק", ניסה כוכבי להסביר השבוע את המחשבה מאחורי "תנופה". העצמת הקטלניות אמורה להתבסס "על חיזוק כושר חשיפת האויב וכושר השמדת האויב, ועל הרב־זרועיות, שמאפשרת להיות מאוד־מאוד יעילים".
המונחים הטכניים הללו מסתירים מאחוריהם את רצונו של כוכבי לשנות לחלוטין את תפיסת הניצחון בצה"ל. הרמטכ"ל אינו מחבב את תחושות החמיצות שעלו בציבור ובצבא אחרי מלחמת לבנון השנייה ואחרי מבצע צוק איתן. כדי למנוע אותן, הוא רוצה לנצח – וזאת דרך הגדלת היתרון הצבאי מול האויב עד שצה"ל יוכל להכריע אותו במובהק ובזמן קצר בשדה הקרב המודרני.
כשעקרונות תר"ש תנופה נפרטים לפרטים, אפשר לראות את היקפה העצום של התוכנית. בין השאר, כוכבי רוצה לצאת למסע רכש שימלא את מחסני החירום בחימוש יקר ויעיל, שיאפשר ירי טילים מדויקים לעבר מחבלים בגרימת נזק אגבי מזערי. התוכנית היא להכפיל את החימוש המדויק במחסני צה"ל בתוך חמש שנים.
צי טנקי המערכה המתקדמים מדגם מרכבה סימן 4 אמור לגדול, על חשבון הקטנת מספר הטנקים הכולל של צה"ל באמצעות סגירת חטיבת שריון וצמצום מספר הטנקים בחטיבות ההכנה. כדי למצות את יכולות הלחימה רוצה הרמטכ"ל להקים אוגדה חדשה, אוגדה 99, שתורכב מכוחות התקפה עתירי אש בעלי כושר תמרון מהיר.
האוגדה החדשה תוכפף למערך חדש בזרוע היבשה, "מערך התמרון", שאמור לחזק את יעילות הכוחות הלוחמים. לשיפור התמרון אמורה לסייע הגשמת חלומו של הרמטכ"ל לספק לכל מג"ד ומ"מ בשטח את היכולת להיעזר בכלי טיס שיספק לו תמונה אווירית ויכולת תקיפה. אלפי רחפנים תוקפים־מתאבדים יירכשו כדי ליצור את היכולת הזאת.
רשימת המכולת נמשכת: כדי לאפשר לכוחות הלוחמים ללחום בלי חשש מהמתרחש בעורף, הרמטכ"ל דורש להצטייד במערכות כיפת ברזל שיכסו את כל המדינה באופן קבוע, ויישלטו במוקד ארצי אחד. גם כאן דרושה הגדלה של היקף החימוש, ואף הפעלת פס ייצור של טילים מיירטים. כדי לשמור על שמי ישראל הוא מעוניין להקים עוד טייסת מטוסים מתקדמים (F-35) אחת או שתיים, על חשבון סגירת טייסות המשתמשות בציוד מיושן יותר.
ביהודה ושומרון הרמטכ"ל רוצה להפעיל מערכי מודיעין שיאפשרו לחטיבות המרחביות לתרגם במהירות ידע מהשטח לפעולות מבצעיות. בגבולות הצפון והדרום ימשיכו להיבנות מערכות גבול חכם, כולל גדודי הגנה מרחבית ייעודיים שייעזרו ביכולות רובוטיקה ויירוט שיופעלו בביטחון השוטף. גם תחום החלל נכנס לתוכנית: כוכבי מעוניין בהקמת מערך לוויינים קטנים ומשוכללים, שיאפשרו איסוף מודיעין מקיף והפעלת תקשורת טובה יותר.
כל זה אמור לסייע לצבא להתמודד לא רק עם האיומים השוטפים בעזה וביו"ש, וגם לא עם האיומים הספורדיים מצד חיזבאללה. המטרה העיקרית היא לאפשר שקט והתמודדות שגרתית יעילה עם כל איום קל ושולי, ובכך להניח לצבא להיות מוכן לעימות האסטרטגי מול איראן. לשם כך כוכבי מעוניין בהקמת פיקוד ייעודי שזו מטרתו: אלוף במטה הכללי שיקדיש את כל עיתותיו לזירה האיראנית, במטה מיוחד שיפעל לתכנון המערכה מול איראן בשגרה, בחירום ובמלחמה.
כדי לשפר את יכולות צה"ל, מודה הרמטכ"ל, נדרש כוח אדם מיטבי, ולכן יש לקצץ בכוח האדם שאינו דרוש, בין השאר כדי לאפשר את מימון התר"ש. הרמטכ"ל סירב השבוע לספר עד כמה צפויים אנשי הקבע להיפגע, אבל ברור שמבחינתו יש לחזק את הקצינים המבצעיים על חשבון קציני המטה, ולתעדף את הדרג הלוחם על פני פקידי העורף. לשם כך כוכבי מבקש להוביל תהליך לשינוי התרבות הארגונית בצה"ל, בין השאר במודל השירות, ולהעצמת אתוס הלוחם.
הסבירות שכוכבי יצליח ליישם את התר״ש הוא קטן עד קלוש, אבל כוכבי טוען שבלי התר"ש, לא תהיה מדינה. הרמטכ"ל מאמין באמת שבלי התוכנית העצומה הזאת, מדינת ישראל תמצא את עצמה במהרה בסכנה קיומית ממשית. האויב, לדבריו, מצמצם את הפערים, ולישראל ייקח יותר ויותר זמן ויותר ויותר כסף כדי להשיג הכרעה.
המורכבות הפוליטית לצד החשבון העצום שכוכבי יגיש לממשלה הבאה מעלים את השאלה מה כוכבי יכול לעשות בשלב זה להגנת ישראל בלי שתוכניתו מקבלת אישור. מכיוון שתקציב המדינה ל־2020 עדיין לא עבר, ולא צפוי לעבור בחודשים הקרובים, השולטים בתוספות תקציביות הם פקידי האוצר. אם הצבא רוצה היום לצאת למבצע צבאי סודי, נדרש הרמטכ"ל לשבת עם הפקידים, להציג בפניהם את המבצע, את ההשלכות של החלופות וכמובן את העלות, להחתים אותם על מסמך סודיות ולקבל תקציב פרטני לכל פעילות עלומה שאינה נמצאת כבר בתקציב הצבאי.
גם לאחר שתקום הממשלה יצטרך כוכבי לנהל קרב חסר סיכוי במשרד האוצר. השיח בין הצדדים פורה, כך הוא מאמין, אבל התוספת שהוא דורש לתקציב שיוקצה לצבא אינה סבירה: מדובר על תוספת ששוויה כמעט 7 אחוזים מתקציב המדינה הכולל. ראש הממשלה ושר הביטחון כבר תומכים ברוב התוכנית, אבל גם אם תקום ממשלה בהנהגת נתניהו לאחר הבחירות, יכולתו של ראש הממשלה לחלץ 30 מיליארד שקלים בשנה מאוצר המדינה, במקום שהכסף יופנה לבריאות, לחינוך ולרווחה, מוטלת בספק. בישראל יש לא מעט בעיות, ועוגת התקציב מוגבלת. ובכל זאת, אם תשאלו את כוכבי הוא בוודאי יסביר שעם כל הכבוד לשאר משרדי הממשלה, הביטחון צריך להיות ראשון במעלה. בלעדיו, יגיד לכם הרמטכ"ל, לא יהיה לנו זמן לדאוג לבריאות, לחינוך ולרווחה.