עד שתושבי השומרון לא ראו במו עיניהם את הטרקטורים מתחילים לעבוד על כביש עוקף חווארה, הם לא האמינו שהכביש הזה באמת הולך להיסלל. וזה בדיוק מה שקרה אתמול (ג') בבוקר, בהוראתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'.
"אני גר באלון מורה ונוסע יום יום דרך חווארה", מספר לי תושב גב ההר. "זה כביש שמכיל המון נוסעים, גם יהודים וגם ערבים ונוצר שם עומס מטורף. בעבר תכננו את הכבישים על ציר 60 באופן שהם עוברים בתוך הכפרים, אבל מאז, גם בשאר הארץ מתכננים כבישים שלא עוברים בערים עצמן כדי למנוע עומס מיותר. הדבר אך מתבקש גם כאן ביהודה ושומרון".
הכביש עתיד לחבר בין צומת תפוח לצומת יצהר הגדול ויישובי גב ההר, וצפוי לאפשר נסיעה בטוחה ומהירה יותר עבור תושבי יישובי גב ההר והסביבה. הסלילה צפויה להסתיים ב-2023 ועלותה עומדת על כ-260 מיליון שקלים. אורך הכביש כ-7.3 קילומטר.

"להגיע לצומת תפוח, קטע כביש שאמור לקחת רבע שעה של נסיעה, יכול לקחת גם 40 דקות בשעות העומס" הוא ממשיך לתאר, "איכות החיים של כל יישובי גב ההר ומערב גב ההר הולכת לעלות פלאים, ומעבר לזה, סלילת הכביש יכולה להיות קפיצה מאוד משמעותית להתפתחות וגדילת הישובים. מבחינה ביטחונית – גם לי כגבר שלא מפחד – להיות תקוע בתוך פקק כשאין לי יכולת לזוז ימינה או שמאלה ומסביבי כולם ערבים – זו לא סיטואציה הכי נעימה בעולם".
הכפר חווארה, ממוקם 8 ק"מ דרומית לשכם וניפק לא מעט אירועים אלימים של זריקות אבנים ובק"תבים. בדצמבר 2015, במהלך אינתיפאדת הסכינים, שני מחבלים דקרו חייל צה"ל בכפר ופצעו אותו קל, חיילים שהיו במקום חיסלו אותם, מהירי נפצע חייל נוסף באורח בינוני. במאי 2017 ניסו מחבלים פלסטינים לבצע לינץ' בתושב איתמר שנסע בכביש החוצה את הכפר. הוא ירה לעבר אחד המחבלים והרג אותו.
מהפכת הכבישים ביהודה ושומרון, קורמת אספלט בזכות שיתוף פעולה בין משרד הביטחון בראשותו של בנט ומשרד התחבורה בראשתו של סמוטריץ'. בעוד סתיו שפיר, כמשל, עלולה לזעוק חמאס על המתנחלים הגוזלים את כספי העניים מהפריפריה, אנשי המשרדים מציירים תמונה הפוכה ומציינים שיתוף פעולה מבורך.
עד כה, למרות שבאופן טבעי, פעולות הנוגעות לתכנון, פיתוח וסלילת כבישים היו אמורות להיות תחת פעילות משרד התחבורה, כשנגע הדבר לכבישים ביו"ש – עברו הדברים לטיפול משרד הביטחון. עם כניסתו של השר סמוטריץ' למשרד התחבורה הוא דחף להעביר את האחריות על כבישי יו"ש אליו ותוך חודשיים מאז שבוצע המעבר – עלה הטרקטור לשטח.
גורמים בסביבת השר סמוטריץ' אומרים כי "חלק מהמהפכה שאנחנו מבצעים בטיפול ביו"ש – זה להגדיר את אותם קריטריונים בדיוק כמו שקיימים בישראל הקטנה – מתי מתקצבים טיפול בכבישים ומתי לא. עד היום מה שקרה זה שלפעמים היו זורקים למתיישבים כמה עצמות מתוקף הסכמים קואליציוניים או מתוקף החלטות שמכונות "החלטות אקווריום" – המתקבלות אצל ראש הממשלה בעזרת לחצים מקומיים.

"סמוטריץ' נכנס למשרד ודרש שהכבישים האלו יחזרו למקומם הטבעי – למשרד התחבורה. שם הם נכנסים לטבלה ועל פי מדדים אובייקטיבים קובעים הגורמים המקצועיים לאילו כבישים יש קדימות לטיפול בהם. לראשונה כבישי יו"ש נכנסים ל"מערבל" בדיוק כמו כל כביש אחר. מתיישבים לא צריכים לקבל שקל אחד יותר או פחות משאר תושבי ישראל, אבל בגלל שמדינת ישראל בעצם כ-20-30 שנה לא השקיעה פה בכבישים, נוצר מצב שיש 22 נקודות מסוכנות שיש לטפל בהן שעד עכשיו היו שקופות. כרגע הקריטריונים ברורים ושקופים ומי שראשון בטבלה זה בגלל שזה מגיע לו. ואגב, גם לאוכלוסייה הערבית כמובן מגיעים כבישים יותר בטיחותיים. סמוטריץ' אמנם שינה את המדיניות אבל מי שקובע אלו גורמי המקצוע".
סלילת עוקף חווארה נעשית כחלק ממהלך כולל של עוד 3 כבישים מרכזיים שעובדים עליהם: עוקף אל ערוב בגוש עציון, הרחבת 446 – המחבר בין אזור מערב בנימין לכיוון צומת שילת וגם כביש 55 המנקז את גוש הישובים קדומים-קרני שומרון, אלפי מנשה, לכיוון כפר סבא.
יוסי דגן ראש המועצה האזורית שמרון אמר כי "זהו רגע היסטורי. הכביש צפוי לשנות את פני ההתיישבות, ויהפוך את יישובי גב ההר לנגישים ומרכזיים הרבה יותר. מאבק בן שנתיים שאותו הובילה המועצה יחד עם המשפחות השכולות וראשי המועצות קריית ארבע ובית אריה דאז – מלאכי, הסתיים. שנמשיך לפעול לחיזוק והרחבת התשתיות בכל יו"ש ובוודאי בשומרון בדרך למיליון תושבים בשומרון. אני מצדיע למשפחות השכולות האמיצות שהובילו את המאבק לפני שנתיים".