הבעיה המובנית של פעילי הר הבית: מה עושים כשסך כל הפעילים עומד על שלושים במספר, 31 לכל היותר, ובפני אלה בלבד עומדת המשימה הקדושה להביא את דבר ההר לאומה כולה ולהראות לה את האור? למרבה המזל ולגודל הנס אפשרו נפלאות הטכנולוגיה פתיחת חלון הזדמנויות רחב מאוד בפני החבורה הקנאית. אחרי כמה ניסויים כושלים בשדות הפייסבוק, הטוויטר, הטלגרם והאינסטגרם, החבורה קלטה לבסוף שהדרך אל הקונצנזוס עוברת באמצעות פתיחה תזזיתית של עוד ועוד קבוצות ואטסאפ, בקצב הולך ומתגבר המתחרה בקצב הריבוי של נגיפים.
כך יוצא שהודעה על עוד מעוכב בעוון שתיית מים מברזייה בהר נשלחת בו זמנית ל־150 קבוצות ואטסאפ שונות. כל אחד מהפעילים שולט ביד רמה בעשרים או שלושים קבוצות ברגע נתון. ככלות הכול, כל פלח באוכלוסייה זכאי לקבוצת עדכונים משלו בנוגע לנעשה בהר. אחרת איך ידע מה מתרחש שם? הציבור אמנם אינו ממהר עדיין להימנות על קבוצות הוואטסאפ הללו, ועד שההמונים יגיעו מאיישים אותן בינתיים בעיקר הפעילים הקבועים. הדבר אמנם גורם למטרד־מה: הודעה ששלח פעיל שהתלהב מאוד מעץ שנצבע בידי הווקף בצבע לבן בהר הבית ("שערורייה! מחדל! נעתור לבג"ץ!") מגיעה שלושים פעם לכל מי שרק העז לשאול שאלה שנגעה במרומז לנעשה בהר. אין מה לעשות. רק כך אפשר לוודא שהציבור על כל קצותיו לא יחמיץ את גודל הבשורה.

בין השאר הוקמו לשם כך קבוצות ואטסאפ דוגמת "חדשות הר הבית", "חדשות הר הבית והמקדש", "חדשות הר הבית, המקדש והעזרות", "סטודנטים למען הר הבית", "תלמידי יסודי למען הר הבית", "חילונים למען הר הבית", "נשים למען המקדש", "גרושות למען המקדש", "שמאלנים למען המקדש", "מוסלמים למען המקדש" ו"עולים להר – התא הגאה". כל הקבוצות הללו, אגב, מנוהלות ונשלטות בידי פעיל אחד, חובש כיפה גדולה כשמש ובעל זקן שאורכו 40 סנטימטרים, שמצביע זה עשרים שנה לעוצמה יהודית.
לצד אלו חשוב להוסיף גם את קבוצות הוואטסאפ הפופולריות של התנועות: "חוזרים להר", "שבים להר", "כבר עולים", "תכף נכנסים", "טרמפים להר הבית" ו"חופרים בהר" (לחובבי שרשורי הודעות והתכתבויות בלתי נגמרות). התחרות בין הפעילים הביאה גם ליצירת קבוצות חתרניות נוספות ששמותיהן "קומו נעלה ציון אל בית ה' א־לוהינו", "קומו ונעלה ציון אל בית ה'", "קומו ונעלה ציון" ו"קומו".
וישנה גם קבוצת הוואטסאפ "דברי תורה מהר בית ה'", שמנהלת קרב מר על תשומת הלב העולמית מול הקבוצה המתחרה "דברי תורה מהר בית ד'". גם קבוצת "התורה והמקדש" נאבקת מרה במתחריה בקבוצת "המקדש והתורה".
לאלה יש להוסיף את הקבוצות שנפתחו לצורך מסוים: "עליית עיתונאים להר הבית", "עליית משוררים להר הבית", "עליית פנאטים להר הבית", "כהניסטים עולים להר" (נסגרה בידי השב"כ), "עוצמה יהודית – עלייה עוצמתית", "בואו – מעצבנים את הערבים" ו"ההר – עולים ונהנים". לצד כל אלו קיימת הסוגה המקצועית של קבוצות הוואטסאפ המקדשיות: "לשכת הכוהנים", "לשכת העצים", "לשכת הנזירים", "לשכת המצורעים" ו"לשכת עושי חביתין – ההיבט המקצועי".
שלל קבוצות ואטסאפ נועדו לשרת את העצורים בהר, המעוכבים בו והמורחקים ממנו. יש בהן קבוצות רבות מספור המתמחות כל אחת בהיבט אחר של קהילת העצורים, המעוכבים, המורחקים והמוכים. בין השאר אפשר למנות את "מעוכבי ראש חודש שבט", "פצועי ראש חודש אדר", "מוכי ראש השנה למעשר בהמה", "נפגעי גז פלפל בתשעה באב", "חוויה של השתחוויה", "עצורות ועזובות" ו"ערב הוקרה לעצורים הגברים".
ישנה גם קבוצת הוואטסאפ "דברי תורה מהר בית ה'", שמנהלת קרב מר על תשומת הלב העולמית עם הקבוצה המתחרה "דברי תורה מהר בית ד'". הפעילים, מרוב איבה, אינם מסוגלים להחליף מילה אלה עם אלה
הסקירה לא תהיה שלמה אם נתעלם ממגוון הקבוצות שנפתחות לאירועים ייחודיים שיוזמים היחצנים בהתנדבות, קבוצות ואטסאפ שכל תכליתן להחדיר את הביטוי "הר הבית" לכל חור בישראל, גם אם בצורה מאולצת ומתישה. איך? פשוט: מציפים את חברי הקבוצות בהודעות סרק על שלל אירועים ומקרים, שאפשר איכשהו לדחוף לתוכן את הצירוף "הר הבית" וטוב מכך: "בית המקדש". אחרי הכול, אסור שעשרות אלפי צרכני המידע הצמאים כל כך לדעת על כל עלה שנשר מהעץ בשטח הר הבית יחמיצו הודעה על חולה קורונה שזיכה אותנו בנוכחותו במקום הקדוש.
אחד האמצעים המוצלחים לניפוח מלאכותי של העיסוק הציבורי בהר הוא באמצעות פרובוקציות שמתוקשרות להמונים באלפי קבוצות הוואטסאפ המיועדות לכך. המתכון: קחו התרחשות שגרתית מהוויי החיים היהודי והצמידו אליה בכוח את המילים "הר הבית". מניסיון, זהו מתווה פורה מאין כמותו להפקת כותרות, שלעולם איננו מכזיב. בין הקבוצות הפופולריות בתחום: "בר מצווה בהר", "ברית מילה בהר", "פדיון פטר חמור ראשון בהר הבית אחרי אלפיים שנה", "ראשית הגז בהר הקודש – סיעור מוחות" ו"ההלוויה שלך בהר".
שתי הקבוצות המרכזיות של הפעילים הן "מטה הר הבית והמקדש" ולעומתה יריבתה הפורשת הבוגדנית – קבוצת הוואטסאפ "המטה הכללי להר הבית". על אף הדמיון בשם, אלה שתי קבוצות של פעילים שמרוב איבה אינם מסוגלים להחליף מילה אלה עם אלה. ב"מטה הכללי" אין למצוא אף פעיל שחבר גם ב"מטה הר הבית והמקדש" מפני שהעוינות וחוסר האמון כה מוחלטים, עד שאין מקום לכל שיתוף פעולה בין שני גורמים שונים כל כך שפערים תהומיים כל כך פעורים ביניהם. ב"מטה הכללי" יעדיפו לצרף לקבוצה איש וקף או את משפחתו של מועתז חיג'אזי, שהתנקש ביהודה גליק, לפני שיצרפו אליה מי מאנשי "מטה הר הבית והמקדש".
על מה חילופי האש והמהלומות בין הקבוצות? על היחס לרשויות ההר. ב"מטה הכללי להר הבית" הכריזו מלחמת חורמה על השוטרים, על הפוליטיקאים, על עיתונאים שמעזים למתוח ביקורת מנומסת על אופן פעולתם של חברי "המטה". שם גם טורחים לצאת בשיימינג לכל מי שמעז לחייך או בכלל להתייחס בסימפטיה אנושית כלשהי לכחולי המדים שבהר.
ב"מטה הר הבית והמקדש", לעומת זאת, מתעבים את הרשויות על זרועותיהן ממש כמו יריביהם ב"מטה הכללי", אבל מבחינה טקטית הגיעו למסקנה שמה שחסר ליחסי הציבור של ההר ולמיתוגו המחודש הוא מאור פנים. מה שדרוש לקידומו של הר הבית בעת הזאת, מסבירים שם, הוא הארת פנים כלפי שוטרים, סוכני שב"כ, שרים, ח"כים ואנשי וקף, חיוכים מעושים והרעפת אינספור שבחים – כאלו שאין להם צל צילו של כיסוי במציאות, ולעומתם שבחים מוגזמים עד מביכים הגובלים בחנופה.
האויב המר של אנשי "מטה הר הבית והמקדש" הם כאמור מי שאינם מאמינים במאור פנים. "הפרובוקטורים שורפי האסמים מ'המטה הכללי' עוד יסבכו את כולנו", מסבירים שם, "ויגרמו לאנשי הווקף לשנוא אותנו. באהבה ננצח, רק באהבה, ומי שלא מבין זאת הוא נוכל, רמאי, ויש להוציא עליו דין רודף".
את ההבדלים התהומיים בין שתי הקבוצות הללו אפשר היה לראות בשבוע שעבר, למשל, כשב"מטה הר הבית והמקדש" הוציאו לתקשורת הודעה משתפכת על הצלחתה של הרשימה המשותפת בבחירות: "ארגוני המקדש מברכים בברכת ישר כוח עצום את הרשימה המשותפת על ההישג המרגש בבחירות. אחמד טיבי, היבא יזבק, יוסוף ג'בארין ומטאנס שחאדה, אחינו אתם, שותפינו הוותיקים לעלייה להר הבית". והם סיימו במילים "אנו מחכים בקוצר רוח לחבק את כולכם חיבוק אוהב בהר הבית", ובהזמנת הנבחרים לתפילת הודיה יהודית־מוסלמית משותפת בהר לרגל ההצלחה.
מעניין שבעוד ברשימה המשותפת התאמצו ללא הצלחה לנער מעליהם את טרדני ההר המעיקים שמבקשים את קרבתם, פרסמו גם ב"מטה הכללי" הודעה לתקשורת, כולה זעף ואיומים, חיזוי בשורות איוב ונבואות זעם.
אחרי פיגוע ירי נוסף בשערי ההר שיגרו ב"מטה הר הבית והמקדש" הודעת סיכום לתקשורת, כולה הודיה ושבח על הצלחת הסיכול. "ברכות לשוטרים, תודה לשר לביטחון הפנים, תודה מקרב לב לאנשי הווקף ותודה גם למחבל שלנו על ההקרבה". מבצע שהוכרז במטה הר הבית והמקדש "מנשקים אנשי וקף", ממש כמקבילו "חיבוק לכל סוכן שב"כ", בוטל רק לאחר שבווקף ובשב"כ נרתעו מכך בשל סכנת הקורונה.
בד בבד, אגב, ב"מטה הכללי" שיגרו הודעה לתקשורת ובה איימו לתבוע בבית הדין הבינלאומי בהאג אנשי וקף ושוטרים שיחמיצו פנים לעולי ההר. ב"מטה הר הבית והמקדש" הגיבו לכך בדרישה מהרשויות לבוא חשבון עם כל פעיל הר הבית שלא יודע להכיר כראוי את פועלה של המשטרה ולעצור אותו ממושכות. אלה ואלה פעלו בינתיים להעצים עוד ועוד את כוחם באמצעות פתיחת קבוצות ואטסאפ רבות נוספות חדשות לבקרים. בינתיים מאיישים את כולם אותם 31 פעילי הר הבית הקיימים, אבל בקרוב ינהרו אליהם עוד המונים. מיליונים כבר בדרך.