כאלף תרמילאים ישראלים עשו בסוף השבוע את דרכם ברכבת אווירית מדרום אמריקה לישראל. ארבעה מטוסי דרימליינר של אל על יצאו לקוסקו שבפרו כדי לחלץ משם כ־600 תרמילאים, ואליהם חברו בהמשך עוד מאות ישראלים מבוליביה ומדינות נוספות. מבצע החילוץ החל לאחר שפרו סגרה את שעריה בעקבות הקורונה, ועל הבירה קוסקו הוטל עוצר.
בימים האחרונים, ככל שהגבולות באירופה, דרום אמריקה והמזרח הרחוק החלו להיסגר, החל לחץ מטורף של ישראלים המחפשים דרך לחזור הביתה. יוזמת המבצע היא ד"ר נירית אופיר, חוקרת מזרח תיכון במרכז עזרי באוניברסיטת חיפה. "כבר שבע שנים שאני פועלת ברמה האישית באזורים מוכי אסון", היא מספרת. "הקמתי חמ"ל שכרגע מונה 45 מתנדבים ב־14 מדינות. יש מקומות שהולכים ונסגרים, יש מקומות שכבר נסגרו, ויש מקומות עם מצוקת מזון. אנחנו פועלים שם מול הרשויות ועם השגרירויות. משרד הבריאות אחראי כשמגיעים לכאן, אולם אנו מנסים לברר מראש אם יש חולי קורונה בפועל. אנחנו מרימים כרגע גם טיסה מאיטליה של כמה מאות אנשים מרומא, מילאנו ופירנצה".

מבצעי החילוץ מחייבים היערכות מראש לקבלת השבים, כדי למנוע השלכות אפידמיולוגיות וגל הדבקה. העולים למטוס במדינת המוצא עוברים מדידת חום ותשאול, כדי שחלילה לא יעלו אנשים חולים שידביקו את המטוס כולו. כמו כן נדרשת היערכות ותשאול עם הנחיתה.
ד"ר אשי שלמון, ראש המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, מגדיר את חילוץ הישראלים מדרום אמריקה "מבצע מתגלגל", ואומר כי "בעיקרון זה פרויקט של משרד החוץ, ואנו עובדים עימם מול האגף הקונסולרי. המלצנו לאל־על לתשאל את האנשים, כולל אם לא נחשפו ב־14 הימים האחרונים לחולה קורונה, ולחתום על הצהרה. בעניין מדידות חום, לא ממש מאמינים בזה".
באשר לטיפול בחוזרים עם נחיתתם בארץ, אומר ד"ר שלמון כי החוזרים עברו במסלול הרגיל ויצאו עם מסכה ובן משפחה מלווה, ישירות לבידוד בביתם. למי שאין אפשרות כזו, "היינו צריכים למצוא עם משרד התחבורה פתרונות נקודתיים". באשר לחשש מגל הדבקה משני אומר ד"ר שלמון כי "בשבועות האחרונים חזרו ארצה כ־100 אלף איש". לשם השוואה, הרכבת האווירית מדרום אמריקה מביאה עימה כאלף אנשים חזרה. שלמון מעריך כי "רוב התרמילאים לא נחשפו לנגיף, אך בפועל אין לנו נתונים מדויקים מפרו. נכון לעכשיו, מספר החולים שם הוא ככל הנראה כמה עשרות".
"ברמה האפידמיולוגית הטהורה, זה לא מעשה חכם", אומר שלמון. "הדבר הנכון הוא לסגור את גבולותינו. אבל זה לא סט הערכים שלנו. פרט לרכבת האווירית מדרום אמריקה יש כרגע על הפרק טיסה של ישראלים מאוקראינה, סטודנטים בהונגריה ובמילאנו שמחפשים דרך לחזור ארצה. גם המזרח מתחיל להיסגר, ויש שאלה לגבי הודו".
האם לא היה עדיף להעביר את השבים לבידוד במלונית קורונה במקום לפזר אותם ברחבי הארץ? "העלויות של בידוד מרוכז לאלף איש גבוהות מאד", משיב שלמון. "אני מקווה שהחוזרים יגלו מודעות וישמרו על כללי הבידוד המתבקשים".