העולם הדתי והרבני סוער מאז הפרסום אמש (שלישי) של פסק הלכה מאת "איגוד חכמי המערב בארץ ישראל", שנשען על פסיקת רבני ספרד וצפון אפריקה והתיר למשפחה שזקניה מבודדים בעקבות הקורונה, להעביר את ליל הסדר כששני הצדדים נמצאים בשני מקומות נפרדים כשהם מחוברים באמצעות שיחת וידאו מקוונת בתוכנות דוגמת "זום".
הרבנים התבקשו להשיב על השאלה האם ניתן לחבר בין הסבים והסבתות לילדיהם באמצעות שיחת וידאו של שמע וראיה, כשהתוכנה מופעלת לפני כניסת החג ואין צורך לכבותה במהלכו. בין הרבנים שחתומים על המכתב: ראב"ד ירושלים הרב אליהו אברז'יל, רב שכונות מזרח נתניה הרב יהודה שלוש, רב העיר קריית גת הרב שלמה בן חמו, רב העיר שלומי הרב משה אלחרר ורבני יישובים וקהילות נוספים.

אלא שלא חלפו מספר שעות ונדמה כי לפחות חלק מהרבנים שחתומים על המכתב כבר החליטו לחזור בהם. בקבוצת הווטסאפ "בית הוראה" שאותה מנהלים מספר רבנים פורסם הבוקר כי "הרוב המוחלט של הרבנים מתנגדים להדלקת חשמל ביום טוב, ובפרט לתוכן המכתב הנ"ל. חלילה להקל ראש ולהשתמש בזה כהיתר גורף לכלל הציבור. גם הרבנים החתומים במכתב זה מודים שהוטעו בתוכן המכתב ומתנערים ממנו". כשביקשנו פירוט התברר כי הרבנים אהרן כהן מיקיר, יונתן סרור ומשה סויסה החליטו למשוך את ידיהם מהמכתב, כל אחד וסיבותיו הוא.
בהודעה שהעביר הרב אהרון כהן נכתב, "הפסק שפורסם בשם חכמי מערב, פורסם ללא הסכמתי וללא ידיעתי. התקיים שיח רבנים בנושא, אולם אני דחפתי כדי שימשיכו לפנות לגדולי ישראל וכן לתמיכת מכון צומת ולא יצאו בפסק בשלב כזה ולכן אני מסיר ידי ממנו".
גם הרב משה סויסה הוציא הבהרה וכתב: "כוונתי הייתה למקרי קיצון ביותר, על גבול פיקוח נפש, של אותם בודדים שרגילים לחוג מדי שנה עם משפחתם". הרב סוויסה הוסיף וכתב שהדברים הוצאו מהקשרם והפסק לא נין כהוראה לרבים "עניין זה בורר הלכתית בתוך פורום סגור, במסגרת שאלה הלכתית שרב קהילה קיבל מאדם בקהילתו ולא היה אמור לצאת כפסק הלכה לכלל הציבור, כדי שלא יהווה מדרון חלקלק. הדברים הוצאו מהקשרם והופצו כהיתר לכתחילה. לכך הנני מסיר את ידי ממכתב זה".
בהודעה דומה התנער מהפסק גם הרב יונתן סרור "אינני מתיר בשום פנים שימוש לא במחשב, לא בטבלט, ולא בפלאפון ביו"ט. לא בצורה ישירה, לא על ידי גוי, ואפילו לא בגרמא. הדגשתי שהדבר מצריך הכרעת גדולי הדור, והרבנות הראשית. לצערי, דברי הובנו לא נכון וכתוצאה מכך התפרסם בשמי שאני מתיר. לשמחתי הדבר תוקן מידית".
גורם רבני המעורה בפרטים אמר כי בהמשך היום צפוי גילוי דעת נוסף של חלק מהרבנים החתומים שלמעשה יש לבטל את פסק ההלכה החדשני, אולם הוסיף כי למיטב ידיעתו והבנתו הרבנים יהודה שלוש מנתניה ואליהו אברג'יל מירושלים, שני הרבנים שנחשבים לבכירים ביותר מבין החותמים על המכתב ואף הופיעו בראש רשימת החותמים, לא יחזרו בהם מההיתר שנתנו, וזאת כי הם סומכים על מסורת אבותיהם שמתירה הדלקת חשמל ביום טוב.
במקביל, מתברר כי מאחורי הפסק של רבני מרוקו עומד גם הרב דוב ליאור, רבה לשעבר של קרית ארבע, הצטרף הבוקר לפסיקה המתירה את השימוש באפליקציית "זום" בליל הסדר, כמובן עם כל הסייגים וההגבלות שנכתבו במכתב ההיתר. בסביבתו של הרב אמרו היום ל"מקור ראשון" כי "הרב חושב שהפסיקה של הרבנים אמש, המאשרת שימוש בתוכנה כגון 'זום' לליל הסדר היא נכונה, זאת בתנאי כמובן שמדובר בחיבור של השידור טרם כניסת החג".