המשבר הכלכלי שנוצר בצל הקורונה הביא לא מעט בעלי עסקים לאבדן הכנסה. חלקם מצאו את עצמם בחל"ת, אחרים נותרו עם כמויות של אספקה ללא דורש, ויש מי שפוטרו מבעוד מעוד בגלל קיצוצים. אך במקביל לסיטואציה המלחיצה, החלו לצוץ ברשת מגוון יוזמות יצירתיות ליצירת הכנסה נוספת. כך למשל בדף הפייסבוק החדש שנפתח עם פרוץ המשבר, "משרות בצל הקורונה".
"המטרה שלנו היא למצוא עבודה ומשרות מיידיות לאנשים שנותרו ללא עבודה", מספרת גולן רומנו, מנהלת הקהילה. "אנחנו פונים לתעשיות גדולות וחיוניות ובעצם מאפשרים להן להציע משרות גם בתקופה הזאת. במקביל אנחנו מספקים כלים ליום המחר כמו למשל עבודה מרחוק, איך לשפר את הקורות חיים וכד'. בשונה מפלטפורמות אחרות, בקבוצה הזאת יש משהו מאוד קהילתי. אנשים יכולים לדבר ולהגיב אחד לשני.
בתוך חמישה ימים הצטרפו לקבוצה כ-3,500 חברים. "מגוון העבודות רחב. אחת מחברות הצוות שמתנדבת אצלנו עברה מהייטק לבייביסיטינג. אנשים באמת נעשים יותר גמישים. הם מבינים שאין מה לעשות, ולכן אנחנו חושבים שהקבוצה הזאת תישאר לאורך זמן גם אחרי הקורונה. אנשים מחפשים עבודה לטווח מיידי ויודעים שזו לאו דווקא תהיה העבודה הקבועה שלהם".
היצע המשרות רחב וחולש על תחומים שונים. "יש אפילו משרות בהייטק", מציינת רומנו, "בעיקר בדיקות תוכנה שאפשר לבצע מרחוק ומיועדות לאנשים עם רקע בתחום. אבל גם משרות חיוניות ניתן למצוא. יש לנו שת"פים עם רשתות קמעוניות כמו ביג ושופרסל שמחפשות עובדי מלגזה ושליחויות. יש גם כאלו שמנצלים את התקופה לברנדינג (מיתוג), כל מיני פרילאנסרים שמוצאים לקוחות חדשים באמצעות הקבוצה, ויש גם שרשורים בנושא שיעורי מוזיקה, שיעורים פרטיים, בייביסיטינג ולוגיסטיקה. אנחנו רואים פה הרבה גרפיקאים שמוצאים הזדמנויות דרך הקבוצה ועושים מאמצים לתת את הבמה לפרילאנסרים במטרה לסייע להם להרחיב את קהל היעד".
לינק לקבוצה: https://www.facebook.com/groups/1491606517683382/
גם הביקוש למוצרים הקשורים למשבר נמצא בעלייה מתמדת. אחרי שהאלכוג'ל ונייר הטואלט כמעט אזלו מהחנויות הגיע תורן של המסכות, מה שגרם לאנשים לשנות כיווני חשיבה. כך במקרה של תמר איכילוב, בימים כתיקונם עורכת תוכן בטלוויזיה, שיחד עם מעצבת האופנה מיטל סופר פתחה ליין של מסכות מעוצבות, "כל מי שבתעשייה הזו מייצר לעצמו עוד דברים כדי שתהיה לו רשת ביטחון", היא מספרת, "הסיפור של המסכות נולד כתוצאה מהרצאה של נטלי יצחקוב שנכחתי בה, טרנדולוגית שחוזה מגמות עתידיות. עוד לפני הקורונה היא דיברה על העניין של מסכות פנים. לי זה הדליק נורה, כי יש לי ילדה עם אסתמה וסבלתי נורא מהמסכות החד פעמיות הכחולות. החלטתי לנסות לייצר אלטרנטיבה אקולוגית שמתאימה גם לגודל של ילדים, ויחד עם מיטל התחלנו לשווק אותן וזה מה שאנחנו עושות כרגע". החנות שלה הפכה למוקד השיווק, הם קונות בדים וגומי ושולחות את המוצר למי שמזמין. עד כה מכרו השתיים קרוב ל-3,000 יחידות "יש לנו עוד נגלה של 2,000 בדרך".

המחיר למסכה ידידותי הוא 35 שקלים, והן רחיצות ורב פעמיות. אמנם הן לא משתייכות לפס הייצור של ה-N95, "אבל אנשים צריכים לשים לב מה הם קונים. יש כאלו שחובשים את המסכות וחושבים שזו ערובה לביטחון, אבל הדבר הכי חשוב שכל המסכות עושות הוא שהן מונעות מגע ישיר של ידיים בפנים".
ניתן להשיג באתר: https://meytalsofer.com
בעלי עסקים רבים בוחרים להישאר באותו העסק אבל מפגינים יצירתיות שמאפשרת להם להמשיך למרות המשבר. כך קרה לשני דוידוביץ' מנופי פרת, כאשר מצאה את עצמה לפתע ללא הכנסות. "אחרי שנים שאני מצלמת באופן לא רשמי החלטתי סוף סוף לעשות את הצעד לעצמאות ולהקים עסק של צילום. ביום שסיימתי את עבודתי כשכירה התחילו ההגבלות בעקבות הקורונה. כרגע העסק בהולד ויצאתי קירחת מכאן ומכאן. כאב לי לחשוב על זה שיהיו סבא וסבתא שיושבים לבד בליל הסדר, אז יצאתי לפרויקט שיכול לשמח אותם".

דוידוביץ' מציעה שירותי צילום עם טוויסט לחג: "הרעיון הוא להכין הגדה עם תמונות שמספרות את סיפור יציאת מצרים, כאשר המצולמים הם הנכדים. אנחנו יוצאים לטיול עם הילדים, עם כל התחפושות והאביזרים, נושמים את האוויר הצח ונהנים מהירוק של הטבע. לאחר מכן אנחנו מעצבים יחד הגדה שנשלחת לבית של הסבא והסבתא. אני מזמינה את כולם לעשות את זה, גם באופן עצמאי, העיקר לשמח את הסבים והסבתות שלנו בימים מורכבים שכאלה".
פרטים ניתן לקבל בדף הפייסבוק של שני: https://www.facebook.com/110806273660556/photos/a.196426521765197/196426528431863/?type=1&theater
גם הסופר יהודה גזבר, ביומיום מנחה סדנאות כתיבה ומרצה, מצא את עצמו מחשב מסלול מחדש כשפתח בית ספר מקוון ללימודי ספרות וכתיבה לילדים. "האמת שאני בתוך הסיפור הזה של הקורונה כבר כמעט חודשיים וחצי", הוא מספר, "עוקב בטוויטר אחרי ההתפשטות של המחלה ומנסה להבין איך אני מכין את עצמי לרגע שלא יהיו מפגשים ולא יהיו הרצאות. כשהתחילו ההגבלות והביטולים של הסדנאות וההרצאות נלחצתי מאוד. אבל ניסיתי להבין מי כן יכול להיעזר בי ומה אני יכול לתת לעולם. כשבוטלו הלימודים בבתי הספר הצעתי להעביר שיעורי ספרות יומיים לילדים ולנוער, כולל סדנת כתיבה, במחיר סמלי. צירפתי את אחי, שהדריך במוזיאון ישראל, וביחד אנחנו מנהלים בית ספר מקוון שמלמד ספרות וכתיבה לילדים שאוהבים לקרוא ולכתוב. זה מאוד כיפי גם לנו, וגם לילדים, שמבלים בפורום שלהם המון שעות, קוראים, כותבים, מגיבים ונהנים.

המחיר לשיעור בודד הינו שישה שקלים, ויש הנחה לשני ילדים מאותה משפחה. "אנחנו גובים שכר לימוד חודשי, 90 שקלים לחודש".
לפרטים היכנסו ללינק: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe1VLYQLU4EZs05nP9Z9pQd4IsMgDH2kQYUoib0jeJsIwzRtA/viewform
עוד מגזר עסקי שנפגע קשות מעיתוי הקורונה רגע לפני פסח, הוא מעצבות האופנה ומוצרי החג. כך קרה למינה אבודרהם, בעלת המותג mina, שתכננה להשיק ליין מוצרים לעיצוב שולחן החג. "ופתאום נוחתת עלי הקורונה. אין ירידים. אין חנויות. אין מכירות קהילתיות בבתים וגם אין מצברוח".
אבודרהם החליט לחבור למעצבות נוספות ולייסד קניון וירטואלי בקהילה. "הצטרפו אלי המעצבות שנותרו ללא ירידים ונשים שביום יום הן עצמאיות עסוקות אבל הקורונה טרפה להן את הקלפים והן רצו להיות משווקות. המשווקות שולחות בקהילות שלהן דף פרסום ובו קישורים לאתרי המעצבות והמוצרים נשלחים לבית המשווקת. הלקוח לא משלם עבור המשלוח, והמשווקת מקבלת עשרה אחוזים מהמכירות. "זה קצת כמו מכירות בבתים שעוברות מפה לאוזן", היא אומרת בחיוך, "רק בלי ההתכנסות".
את הקניון המקוון היא מנהלת בהתנדבות, וכרגע חברות בו 14 מעצבות שפועלות ב-11 מוקדי שיווק. המיזם פתוח לכל המוצרים: ביגוד, תכשיטים, כיסויי ראש, אקססוריז לבית, יודאיקה, כלי קרמיקה, ערכות יצירה לילדים, קלפי שיח משפחתיים וספרים".
לרכישה בקניון:
https://drive.google.com/file/d/1OoeyIZgCrRWKgmqm3J-OaHvJoCkw4FF8/view?usp=sharing
גם בענף האפליקציות יש מי שמזהים תנודות ושינויים. כך קרה ליוסי נבו, מייסד אפליקציית "ספץ", המאפשרת להזמין נותני שירות על בסיס קריטריונים כמו זמינות, ביצועים, דירוג לקוחות קודמים ומיקום.
"אני שם לב שהמקצועות הביתיים ממשיכים להתנהל, וחלקם אפילו בעלייה", הוא מספר, "הכוונה היא שיש יותר פעילות בבית ושימוש במכשירי חשמל לכן אנחנו רואים ביקוש לטכנאי מקררים, ספקי גז, דודי שמש ואינסטלטורים. מה שהשתנה אלו התחומים. מכיוון שזו אפליקציה חברתית שהקהל מעורב בה והדירוגים אמיתיים, ראינו שיש ביקושים לחיטוי נגד קורונה, וזה מקצוע שמעולם לא היה קיים בעבר. עיריות ומקומות ציבוריים החלו לחטא משטחים נרחבים וכל התחום הזה נמצא בעלייה. חלק מהמדבירים עשו הסבה ומתמקדים יותר בתחום הזה, למרות שהוא לא דורש הסמכה, אבל להם יש כבר את החומרים והם יודעים להיות ממוגנים".
פרטים נוספים באתר: https://www.spetz.co.il/
ויש גם כאלו שהקורונה פשוט נפלה עליהם טוב. כך למשל קרה ליגאל אלפסי, מנהל שותף בסטארטאפ GET ADVICE שמטרתו לייעל את הדרך שבה מאתרים יועצים ומקבלים מהם שירות. "אחד השירותים העיקריים שלנו הוא פלטפורמה שבה ניתן לאתר יועץ מתאים, להזמין ולשלם על שיחות ייעוץ אונליין איתו. יועצים יכולים להיות עורכי דין, פסיכולוגים, יועצי מס, דיאטניות וכו'. כשהתחלנו לעבוד על המיזם לא שיערנו שכל הנושא של עבודה מרחוק וייעוץ אונליין יהפוך לכל כך נפוץ וחיוני. לנוכח המצב אנו מתכננים להעניק את השירות חינם, לפחות למשך שנה אחת, לכ-500 יועצים ראשונים שימצאו מתאימים וירשמו לשירות".
לפרטים ניתן לפנות לצוות האתר:
https://www.getadvice.co.il/join-us?fbclid=IwAR0IDt1Sxv6cQEDVKU9VfOe4jI8Vf2dXrJTFK_pAr4FnT0TYLoYQG9A4mYc