משרד החינוך יעשה הכול כדי "שתלמידי תש"ף יסיימו את השנה ויגיעו לאוניברסיטאות בעוד שלוש שנים כשווים בין שווים", הצהיר אתמול (ג') שר החינוך הרב רפי פרץ בשיחה עם כתבים. משרדו עושה מאמצים ניכרים כדי ליצור מסגרת לימודים עבור תלמידי ישראל, שלא מעט מהם גם מצליחים לפרוח בתקופה הזו, בזכות השחרור ממסגרות הלימודים הרגילות. עם זאת, ישנם תלמידים רבים שמחיר היעדרותם מהמעטפת והחממה של מחנכים, מורים ומדריכים בבית הספר תגבה מהם מחיר כבד.
מאז התפרצות נגיף קורונה והשבתת מערכות החינוך, לא מעט מנהלים ומחנכים שוברים את הראש בניסיון למצוא דרך לחבר את אותם תלמידים שמתקשים ללמוד בכיתות רגילות, ועכשיו נכנסו למציאות לימודית שונה לחלוטין.
צפו בסרטון ששלח הרב בן ברוך לתלמידיו:
"המציאות הזו היא סיפור חדש מבחינת התלמידים וגם מבחינתנו", אומר הרב אריאל בן ברוך, ראש ישיבת "אהבת חיים – ישיבה תיכונית ייחודית". "כשהיינו מכינים תלמידים לחופשים, היינו יודעים שיש השלכות לחופש, החופש הקלאסי שאנחנו יודעים שהוא מתחיל בנקודה מסוימת ונגמר מתישהו. היינו גם מזהירים את מי שהיה צריך מפני ההתפרקות בחופש ומה המשמעות של התפרקות שלא במסגרת. כרגע הם לא בחופש, הם גם לא בבית הספר, הם לא מאורגנים לתודעה של חופש והמסגרת הלימודית השתנתה. והם צריכים להיות בבידוד והדבר היחידי שאפשר להעלות על הדעת זה איזו קפיצה למעיין ליד הבית. זו מציאות חדשה לנו ולהם והאם יש חשש שיהיה פה נזק לתלמידים האלה? כן, יכול להיות גם נזק בלתי הפיך. הילדים האלה צריכים אותנו איתם. אנחנו מורים חיוניים מבחינתם אבל כולנו תקועים בבתים".
כשעוד רק החלה השבתת מערכת חינוך, ובתי הספר נעלו את שעריהם, הרב בן ברוך היה שולח את הצוות החינוכי שלו לביקורים אצל אותם תלמידים. בשלב מסוים, הם הבינו שגם את הביקורים הללו צריך להפסיק.
"אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ ובנקודה הזו אני מעז גם לדרוש מהמורים משהו שהוא בלתי סביר. אם כל התלמידים היו תלמידי של חמש יחידות לא הייתי מדבר איתם. אני אפילו סבור שילדים של חמש יחידות מאוד נהנים מהמצב ולדעתי הם מתקדמים הרבה יותר ממה שהם מתקדמים בבית הספר. אבל עם ילדים שיש להם תנאי פתיחה אחרים של החיים זה סיפור אחר. אלו ילדים שלפעמים הערכת מצב חינוכית אומרת שעדיף שהם יישארו בסופי שבוע בישיבה או בבית הספר ולא בבית. הם חיים על הקשר האישי, על המגע האישי בין מחנכים לתלמידים. כל הקשר הזה בנוי על עמודה אחת של 'אהבה' ועמודה שנייה של 'משמעת'. אתה לא יכול לעשות את זה מרחוק. גם בשביל 'שמאל דוחה', לעשות הרחקה, להעניש, אתה צריך להיות קרוב. אלו שתי פעולות יסוד בחינוך שכמעט בלתי אנושי לעשות מרחוק".
אז מה עושים? הרבה שיחות בטלפון, אפליקציית זום. הרבה סרטונים שנשלחים בין המורים לתלמידים. "משקיעים בכל דרך בקשר", אומר הרב בן ברוך. וגם זה לא מספיק כמובן. המורים נדרשים ליצירתיות רבה, להשקעה רבה של חשיבה יוצרת. מורים רבים העבירו את שעות הלימוד והשיחות האישיות בינם לתלמידים לשעות הערב כי התלמידים כבר נכנסו לתודעת חופש וישנים בבקרים.
גם המורים מבינים היום שרק "להופיע" בווידאו זה לא מספיק. "המחנכים צריכים היום ליצור למידה לא קונבנציונלית ולעשות את בתוך הזום וזה מה שמעסיק אותנו כרגע", אומר אבינועם אלמגור, מנהל ישיבת אמית חברותא. "האפליקציות הן מדיות שיוצרות חיבור אבל קשה מאוד להעביר דרכן תחושות ורגשות. צריך מגע נכון ולחשוב מחוץ לקופסא. הרבה מהתלמידים האלה לא יוכלו לחזור לשגרה לגמרי וצריך לחשוב כבר עכשיו, לחשוב מחדש לגמרי במגוון תחומים על בעיות רגשיות שיווצרו בהמשך, ואיך מחזירים אותם כמה שיותר מהר לשגרה, לעשייה חיובית".