"הקמפיין ביממה האחרונה סביב מחדל נתב"ג הוא פופוליזם שקרי", טוען שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לנוכח הפרסומים במהלך השבת על נוסעי טיסת יונייטד מארה"ב שנכנסו ארצה ללא שנבדקו ותושאלו וללא שעומדים בפיקוח על קיום הנחיות הבידוד. תימוכין לטענה שלו פורסם היום (א') בצהריים: ברשות שדות התעופה פרסמו קטע מסרטון האבטחה בו צעיר שטען בכלי התקשורת כי לא נבדק כלל ולא תושאל על מצב בריאותו ועל חובת הבידוד נראה בבירור כשהוא עובר בדיקת חום על פי הנהלים וכי מילא טופס הצהרה רשמי שבו התחייב כי ישהה בבידוד ביתי. בשל הסערה התקשורתית, החליטה הממשלה הבוקר על חיוב בידוד במלוניות למשך 14 ימים על כל אדם ששב מחו"ל, על חשבון המדינה. מדובר בסיבוב פרסה להחלטת ראש הממשלה נתניהו מאתמול לסגור את השמיים לנחיתת אזרחים חוזרים בשל הלחץ הציבורי.
בריאיון לאתר 'מקור ראשון', מבהיר השר סמוטריץ' כי בחודש וחצי האחרונים פועלים ברשות שדות התעופה על פי נוהל מסודר במסגרתו "כל נוסע נכנס מתושאל ועובר בדיקת חום ומתחייב בהצהרה שייכנס לבידוד". נוסעי הטיסות שמגיעים ארצה לא מורשים לעלות על רכבת או תחבורה ציבורית ונדרשים לצאת לביתם באמצעות מוניות או ברכבים פרטיים. "נהגי המוניות מכירים את הנוהל להסעת אדם שנדרש בבידוד ונזהרים אפילו טוב יותר מבן משפחה שעלול שלא להישמר מספיק", קובע שר התחבורה ומצהיר כי היה מעדיף שהחוזרים ארצה יסתייעו בשירותי המוניות. לדבריו, "המשטרה מקבלת את הנתונים של החוזרים ארצה ובודקת אותם אחד-אחד ומי שמפר את חובת הבידוד מקבל קנס של 5,000 ש"ח".
צפו: הנוסע שטען שלא היו בדיקות, נבדק עם הירידה מהמטוס
הבוקר, בתום דיון ארוך בהובלת ראש הממשלה נתניהו הממשלה אישרה הממשלה בישיבת ועידה טלפונית כי כל השבים מחו״ל ישלחו עם חזרתם לישראל לבידוד במלוניות מטעם המדינה. על פי ההחלטה, במקרים חריגים ויוצאים מן הכלל, מנכ״ל משרד הבריאות, בהתייעצות עם מפקד פיקוד העורף, רשאי לאשר לחוזר מחו"ל לשהות במקום בידוד אחר מטעמים בריאותיים או הומניטריים או בנסיבות מיוחדות אחרות ובתנאים שייקבעו לעניין הבידוד.
סמוטריץ', שהוביל קו תקיף ומתנגד לעמדת משרד הבריאות שדרשו לסגור לחלוטין את שמי מדינת ישראל בפני אזרחים המבקשים לשוב אליה, אף סבר כי אין צורך בבידוד כפוי על החוזרים ארצה במלוניות על חשבון המדינה אלא כי די היה בתקנות שהתקבלו עד כה. בנוסף, הוא רואה דווקא בהזדמנות הנוכחית כהזדמנות חשובה וערכית לקרוא לישראלים שירדו מהארץ או ליהודים שחיים בחו"ל לעלות ארצה דווקא בתקופה זו. ביוזמתו הוקמה ועדת שרים שתעמוד מאחורי תוכנית עבודה לעידוד העלייה בצל מגפת הקורונה.

"לא רק שאני לא מוכן לסגור את שערי ישראל בעת הזאת, אלא רואה ברכה גדולה בכך שיחזרו כמה שיותר ישראלים הביתה ואם אפשר לעודד גם עלייה בתקופה הזאת אז מצוין", הוא אומר. מאחורי הקריאה החריגה של סמוטריץ' עומדת עמדה כי "גם בראשית ימי הציונות לא כל מי שעלו לארץ עשו זאת מאהבת הארץ אלא ברחו מפני אירועים בחו"ל. גם בתקופות הכלכליות הקשות ביותר מדינת ישראל לא הפסיקה לקלוט עלייה וזה זה הדבר הכי נכון בעולם. צוות השרים יכין מענה לתרחיש שהמוני יהודים יצבאו על שערי מדינת ישראל".
באשר לשאלה האם יש לטרוח בקליטת ישראלים יורדים שייתכן מאוד וישובו למדינות שמהם באו עם תום המשבר הפנדמי ברחבי העולם, הוא סבור כי "אני מניח שחלקם יישארו וחלקם יבקשו לחזור בסוף לחו"ל. גם אם יהיו כאלו שיתפסו על זה טרמפ אף אחד לא יודע כמה זמן המשבר יימשך. האמירה הערכית היא שמדינת ישראל לעולם לא אומרת לא לאף אחד שמבקש לחזור הביתה, גם אם לתקופה זמנית. היינו במשברים קשים יותר ומעולם לא אמרנו שאנחנו לא מסוגלים להתמודד עם אתגר של כאלו שמבקשים לעלות ארצה".
"האמירה הערכית היא שמדינת ישראל לעולם לא אומרת לא לאף אחד שמבקש לחזור הביתה, גם אם לתקופה זמנית. היינו במשברים קשים יותר ומעולם לא אמרנו שאנחנו לא מסוגלים להתמודד עם אתגר של כאלו שמבקשים לעלות ארצה"

על פי תקנות החירום שאושרו בממשלה בשבועות האחרונים, רק אזרחי ישראלי יכולים להגיע ארצה. יו"ר האיחוד הלאומי מתכוון כעת להוביל לאישור לפתיחת שערים גם לעולים חדשים בעלי אזרחות זרה ובתנאי שהם זכאי חוק השבות. "מעבר להיבט הציוני והערכי, זו לא הפעם הראשונה שצרות גדולות גורמות לקיבוץ גלויות ואני רואה בזה פעמי גאולה ממש אם כתוצאה מזה אנשים יבואו לארץ ישראל". לדעתו, אם יהיו בישראל עוד עשרות או מאות אלפי עולים עם היציאה ממשבר הקורונה הדבר יכול להיות "מנוע צמיחה מטורף למדינה כמדינה כמו שהביאה לכלכלה הישראלית העלייה מברית המועצות בשנות התשעים".
סמוטריץ', שהציג קו תקיף בממשלה ובשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו אמש (מוצ"ש) לאחר ששמע על החלטתו של רה"מ לסגור את השמים לטיסות נכנסות עם אזרחים ישראלים, מגבה את נתניהו על ניהול המשבר וטוען כי בהידברות ובהצגת טענות ערכיות ומנומקות ניתן ואפשרי לשנות החלטות. "אנחנו מקבלים החלטות תוך כדי תנועה עם המון הערכות מצב מתוך הבנה של המתח האדיר בין ההערכות להתפרצות המגיפה לבין המחיר שההיערכות גובה במגוון היבטים ובראשם לכלכלה. כשנתניהו הטיל את כל ההגבלות תקפו אותו שהוא מחמיר מידי ואחר כך שהוא מקל מידי".

ומה באשר לעתיד עולם 'השמיים הפתוחים' ותעבורת הטיסות הגלובלית שפסקה כמעט לחלוטין ברחבי העולם? שר התחבורה סמוטריץ' סבור שהדרך לחזרה לשגרה עוד רחוקה מאוד. "התעופה הוא הענף שפגש את המשבר ראשון וככל הנראה יצא ממנו אחרון. גם אם נצליח בתוך ישראל פנימה להכיל את ההתפרצות ולשחרר את המשק בצורה מדודה, עד שנחזור לעולמות הגלובליים של מעברים בין לאומיים כפי שהכרנו והתרגלנו, לדעתי ייקח עוד הרבה זמן. זה תלוי בשאלה אם יפתחו חיסונים ובדיקות סרולוגיות אמינות ועוד".
לדבריו, בערב החג יצר קשר ראש רשות התעופה בישראל עם מקביליו באירופה מתוך קריאה לקיום שיח וחשיבה על מדיניות אירופאית כללית כיצד יש לנהל את עולם התעופה ביום שאחרי. "ברור לנו אבל כי זה עוד רחוק. להערכתי התעופה תהיה הגורם האחרון להתאושש ממנו אבל יש להיערך לכך כבר מעכשיו".