מערכת החינוך לא תחזור לשגרה בזמן הקרוב. למרות פרסומים בימים האחרונים על "מסלולי חזרה" כאלה ואחרים, התמונה הכללית היא שלפחות עד חודש מאי, יישארו תלמידי ישראל בבתיהם.
במשרד החינוך שוקדים על תרחישים רבים לקראת השיבה לכיתות. בין משרדי הממשלה השונים ישנן מספר מחלוקות לגבי ההחלטה שתאפשר לילדי ישראל לחזור לבתי הספר ולגנים. בסוף השבוע יתקיים דיון בין ראש המל"ל מאיר בן שבת, שר החינוך הרב רפי פרץ ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב, בו יוצג המודל המיטבי מבחינת מערכת החינוך. כרגע עוד אין החלטה, אבל במשרד החינוך שוקדים באינטנסיביות על בניית מודלים שונים לחזרה ללימודים.

תלמידי ישראל לא יחזרו ללימודים אחרי חופשת הפסח. נכון לעכשיו, במועצה לביטחון לאומי, הגוף שבסוף קובע את המותר, האסור והאפשרי במשבר הקורונה, סבורים שייתכן שחזרה הדרגתית ללימודים תתאפשר בתחילת מאי. גם אז לא תהיה זו חזרה מלאה לשגרה רגילה, אלא למספר ימים בשבוע כאשר כל כיתה תהיה מפוצלת.
מאז פרוץ משבר הקורונה, מינה שר החינוך הרב רפי פרץ צוותים מקצועיים שפועלים להתמודד עם ההיבטים השונים של השבתת מערכת החינוך ולתת מענה לצרכי המערכת ולתלמידי ישראל. צוות של 14 איש עובד על סוגיית החזרה ללימודים.
50 אלף תלמידי החינוך המיוחד יחזרו כבר בשבוע הבא למערכת הלימודים. מודל החזרה שבנה משרד החינוך אושר כבר על ידי גורמי הבריאות, ועכשיו מאשרים מבחינה משפטית את השינויים בתקנה לשעת חירום. המודל מדבר על החזרת כל תלמידי החינוך המיוחד שלומדים במסגרות עצמאיות.
כדי לשמור על בריאות התלמידים והמורים, מבינים במערכת החינוך כי יש לפצל את הכיתות השונות ולהפחית את מספר התלמידים בכל כיתה. בכיר במערכת החינוך אמר לאתר מקור ראשון כי "לא יהיה מעשי לפתוח כיתות שבהן רק עשרה תלמידים בכיתה. אין מספיק מבנים לכך. מערכת החינוך תוכל להכיל 15 תלמידים בכל כיתה כאשר כל תלמיד יושב על שולחן לבדו. במציאות כזו כל כיתה תחולק למעשה לשתי כיתות. כיתות א-ג ילמדו ארבעה ימים בשבוע וכיתות ד-ו ילמדו יומיים בשבוע ובשאר הימים בלמידה מרחוק".
מטרת העל של החזרה ללימודים היא להחזיר את המשק והכלכלה הישראלית לתפקוד. כדי שזה יקרה הורים צריכים מסגרות לילדיהם. במשרד החינוך פועלים על פי הרציונל הזה ולכן הכיתות הקטנות, במודל החזרה ללימודים, מקבלות יותר ימי לימוד מאשר כיתות ד-ו. "הרציונל החינוכי והמשקי הוא שגנים וכיתות א-ג הן קריטיות כדי שהמשק יוכל לתפקד", אומר גורם במשרד החינוך, "כיתות ד' ומעלה יחזרו ללימודים כאשר התלמידים ילמדו במוסדות החינוך רק יומיים בשבוע. ילדים בגנים ובכיתות נמוכות לא יכולים להישאר לבד בבית. ילדים בני עשר ומעלה אפשר לשלב בין למידה חלקית במוסדות ולמידה מרחוק".
על פי המודל של משרד החינוך, נכון לעכשיו, כיתות א-ג יחולקו לשתי כתות, והן ילמדו ארבעה ימים בשבוע. במשרד החינוך דנים בהאם הימים הללו יהיו ימי ראשון עד רביעי או ראשון-שני ורביעי-חמישי ובשאר ימי השבוע ילמדו כיתות ד-ו. הכיתות המפוצלות של א-ג ילמדו בכיתות של תלמידי ד-ו כאשר האחרונים לא יהיו נוכחים בבית הספר.
כיתות ז-י יחולקו גם הן, כל כיתה לשתי כיתות נפרדות, ובהתאם ליכולות בית ספר, ילמדו. בית ספר שיש לו מספיק כיתות לימוד יוכל לפתוח את הלימודים ל-4 עד 5 ימים בשבוע. בתי ספר קטנים עם מספר קטן של כיתות ילמדו 3 ימים כל קבוצה. כיתות י"א וי"ב לומדים לבגרויות וקל יותר לפצל את כמויות התלמידים לכיתות קטנות יותר.
גם גני ילדים יחולקו לשניים. בגנים הקטנים יש לפחות שתי סייעות ובגן חובה סייעת אחת כך שאפשר לחלק את הגן לשניים ולייצר איזושהי התאמה כדי שהגנים יוכלו לעבוד בצורה מלאה.
כדי שהורים יוכלו לשים את ילדים הקטנים במסגרות הלימוד של מערכות החינוך וללכת לעבוד צריך גם להחזיר את המעונות לחזרה לשגרה. מעונות נמצאים תחת אחריותו של שר הרווחה אופיר אקוניס. אם מערכת החינוך תחזור לשגרה מסוימת של לימודים, אבל הורים יצטרכו להישאר בבתיהם ללא מעונות, מדינת ישראל לא תוכל להחזיר את המשק לפעולה.
לגבי סוגיית החופש הגדול, ישנם חילוקי דעות בין המשרדים השונים האם מבטלים את החופש או חלק ממנו. משרד האוצר פועל לבטל את כל החופש הגדול כדי להחזיר את המשק לפעולה כמה שיותר מהר. במשרד החינוך ישנה ביקורת על גופי האוצר והמל"ל שהעבירו פרסומים על חזרה ללימודים בימי החופש הגדול בלי התייעצות אנשי משרד החינוך. ההודעה על ביטול החופש הגדול יצאה כאשר אנשי משרד החינוך עובדים מול ארגוני המורים על מתווים שונים לחזרה לשגרה. הפרסום על ביטול החופש הגדול לא סייע למשרד החינוך בעבודתו מול ארגוני המורים. גם הפרסום על מגבלות גיל המורים שיוכלו לחזור למוסדות הלימוד לא סייע למשרד החינוך להגיע להבנות מול ארגוני המורים.
אמש הוציא שר החינוך, הרב רפי פרץ הודעת הבהרה בה נאמר כי בשיחה בינו לבין ראש המל"ל "טרם סוכמה המדיניות ביחס למערכת החינוך. הוצגו השיקולים והדילמות וסוכם לעבוד יחדיו על מנת לסנכרן את התכניות הנוגעות למשק כולו עם התכניות שמשרד החינוך מגבש. כמו כן סוכם להתחיל כבר עתה במסע הסברה במערכת החינוך על שיגרת החיים החדשה שתהיה לאחר היציאה מהמצב הנוכחי, בכלל זאת על כללי הריחוק החברתי, שימוש במסכות ובאמצעי חיטוי והגיינה ומגבלות על אירועים המוניים".