במערכת החינוך מתכוונים לשים דגש מיוחד על הלמידה מרחוק שתהיה ככל הנראה צורת הלימוד המרכזית בתקופה הקרובה ומדגישים כי יפעלו כך בין אם התלמידים יחזרו למספר חלקי של ימים בשבוע או לא.
היום נשלח למנהלים במערכת החינוך מכתב שכותרתו: "למידה מרחוק בעת משבר הקורונה- חינוך יסודי". במכתב נאמר כי "הלמידה מרחוק" הוא "העיקרון המנחה עליו אנו מתבססים" ודרך לימוד זו תלווה את מערכת החינוך "זמן רב".
מטרת הלמידה מרחוק לפי המסמך היא לייצר "אפקטיביות חינוכית" שעניינה לוודא שהתלמידים ממשיכים ללמוד ולהתקדם, אבל גם "אפקטיביות משקית" שמטרתה: "להקל על המשפחות השוהות בבתיהן בהתאם להנחיות הממשלה וגם לחזק את החוסן הלאומי, לאפשר להורים לחזור לשגרת העבודה ולמשק להשתקם מהר ככל הניתן".

על פי המסמך מנהל בית ספר הוא זה שיתווה את המדיניות הכוללת של הלמידה מרחוק. בהיבטים הפדגוגיים התלמידים ידרשו לדעת כללים נדרשים בלמידה מרחוק. "חובת השתתפות פעילה ורציפה, מילוי משימות, התנהלות עם המיקרופון והווידאו, סימן מוסכם לאופן ההצבעה".
משרד החינוך ממליץ "לחלק את התלמידים לארבע קבוצות הטרוגניות קבועות, לצורך תרגול ומשימות משותפות, כך שכל תלמיד יפגוש במסגרת קבוצתית את המורה. בכיתות א' – ב' לפחות פעם אחת ביום. בכיתות ג'- ו' לפחות פעם אחת ביומיים.
עם זאת, מורים שאנחנו משוחחים איתם, מספרים שהם מצויים בערפל. בגלל שאין עדיין הנחיות ברורות ממשרד החינוך והמל"ל לא ברור להם כיצד החזרה לשגרה תראה בפועל. מורים רבים חוששים משיטת הלימוד מרחוק שלא ברור עדיין עד כמה היא אפקטיבית.

משרד החינוך בנה תשתית עניפה ללימוד והעברת תכנים. "המשרד המציא את עצמו מחדש תוך ימים", אומר הרב ד"ר יונה גודמן, ראש מינהל החינוך של רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא וחבר מועצת החמ"ד, "הוא טיפל ומטפל באלפי פרטים, כשכל המציאות מעורפלת מאוד. נכון, חלק מהקשיים טרם קיבלו מענה ולגבי חלקם איני מבין את השיקול, אך אני מניח שיש בפניהם תמונה רחבה יותר מאשר בפני. על כן, ראוי לדעת להודות על עבודתם האיכותית והמסורה ולא מייד לבקר. מהניסיון שצברנו עד כה, אפשר להעיד שתלמידים מתחברים הרבה יותר לשיעורים ומטלות של המורים האישיים שלהם, והרבה פחות לשידורים שיוצאים ממשרד בירושלים. לכן, את הדגש צריך לתת להמשך הקשר עם המורים הקבועים ופחות לבנות על השידורים הארציים שאינם מובלים על ידי מורה פרטי, המוכר לילד".
כאמור, הכיוון הכללי במערכת החינוך הוא שימת דגש על לימוד מקוון. מורים יידרשו לעשות שימוש באפליקציית זום ולבצע שיעורי כיתה רגילים כמו בבית הספר רק דרך המחשב. "זה יצריך מכולנו להטמיע הרבה יותר פדגוגיה של הוראה מקוונת, בד בבד עם התמודדות של תלמידים שיותר קשה להם ללמוד דרך מחשב, ועם תלמידים שיש להם בבית מחשב אחד בו רוצים להשתמש בו-זמנית שלושה-ארבעה אחים ועוד שני הורים", אומר הרב גודמן.
אבל מורים רבים סבורים שאי אפשר להעתיק את צורת הלימודים בבית הספר לדרך לימוד דרך המחשב. זה פשוט לא מעשי בקרב משפחות רבות בהן יש מספר ילדים שצריכים מחשב, באותה שעה, והם לומדים בכיתות שונות או מסגרות שונות.
גם המורים, כאמור, חוששים משיטה שבה תיווצר מערכת שעות נוקשה שבהם מורים יעבירו שיעור אחר שיעור בזום. "אם מצפים שבכל יום יהיה שיעור עם מטלות יומיות – זה לא רלוונטי", אומר מורה שמשוחח איתנו. "גם המורים נמצאים עם ילדים בבית. זה לא הגיוני להמשיך ללמד באותה מערכת רגילה, כאשר יש לך ילדים בבית. לרבים מהמשפחות אין מספיק מחשבים שבהם כל הילדים יוכלו להשתתף באותה שעה בשיעורים. כל הוראה מקוונת שמכריחה את הילד להיות בשעות מסוימות מול מחשב נדונה מראש לכישלון. ממה שאנחנו מבינים מערכת החינוך מעוניינת ללכת לכיוון הזה בה ילדים, ילדים ביסודי ילמדו משעה 8 עד 13:00 דרך המחשב ובאפליקציות. זה יהיה קשה מאוד, לתלמידים, למורים וגם להורים כי הבעיה היא מובנית".