משבר הקורונה בלם את הזינוק המטאורי ברכישות הישראלים בחו"ל בשנים האחרונות – והן צנחו בעד 60 אחוזים. לפי נתונים שהגיעו למקור ראשון מחברות כרטיסי האשראי, בחודש מארס חלה ירידה בהיקף של יותר מ־50 אחוזים ברכישות שלנו בחו"ל בהשוואה למארס אשתקד. מדובר הן ברכישות פיזיות, משום שהישראלים נמנעו בעת האחרונה מטיסות לחו"ל, הן ברכישות מקוונות (שהן יותר מ־70 אחוזים מהרכישות בחו"ל).
הירידה ברכישות המקוונות נובעת מהחשש כי על אריזות המשלוחים, או על המוצרים עצמם, יש "שאריות" של נגיף הקורונה (חשש שמומחים הפריכו) – אך גם מהעובדה שחלק מהאתרים הודיעו על הפסקת המשלוחים. באפריל ניכרת הירידה ברכישות מחו"ל עוד יותר: נכון למועד זה צנחו הרכישות ב־60 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
בהיקף הרכישות של הישראלים מעבר לים חל כאמור זינוק עקבי בשנים האחרונות, בעיקר באתרי הסחר הגדולים דוגמת אמזון ועלי אקספרס. גם היצע הטיסות הגדול והירידה במחיריהן הביאו לגידול במספר הישראלים היוצאים לחו"ל.

בשנת 2019 זינק מספר עסקאות הרכישה שערכו הישראלים בחו"ל ב־30 אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת, ועמד על 133 מיליון עסקאות. למעשה, בתוך שלוש שנים, מאז 2007, זינק מספר הרכישות בכ־80 אחוזים, וכאשר בוחנים את השינוי בתשע השנים האחרונות (מאז 2010) מדובר בנסיקה של 800 אחוזים כמעט. לשם השוואה, הגידול בהיקף העסקאות בישראל נע סביב 8־10 אחוזים בשנה "בלבד".
ומה לגבי השפעת הקורונה על הרכישות כאן בארץ? מנתונים שפרסם השבוע בנק ישראל, וכן מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) המפעילה את המערכת המרכזית לסליקת כרטיסי האשראי בישראל, חלה ירידה של 30 אחוזים בהיקף הרכישות של הישראלים בארץ במארס השנה, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
הירידה הניכרת בהיקף העסקאות החלה עם הכרזת ההגבלות על הפעילות במשק, והחריפה בכל גל הגבלות נוסף. כך, בחודש אפריל עד כה ירדו במחצית הרכישות היומיות בכרטיסי חיוב בענפי החשמל, הביגוד והריהוט, בהשוואה לתחילת השנה. בענפי הדלק והתחבורה נרשמה ירידה בת 60 אחוזים, ובענפי הפנאי, החינוך, המסעדות והתיירות צללו הרכישות ביותר מ־70 אחוזים ביחס לתחילת השנה. עם זה, נרשמה עלייה של 25 אחוזים ברכישות בכרטיסי חיוב ברשתות המזון.
עוד עולה מהנתונים כי ניכרת בתקופה הזו מגמה של מעבר לרכישות ללא כרטיס (מה שמכונה "עסקה במסמך חסר"), בשל הגידול בהזמנות אונליין או באמצעות הטלפון. גם זאת, כמובן, כתוצאה מההגבלות שכופה עלינו המגפה. היקף ההוצאות בכרטיסי אשראי בעסקאות ללא הצגת כרטיס עמד במהלך מארס על כ־40 אחוזים מסך ההוצאות ברשתות המזון המהיר ובבתי הקפה – לעומת חודש מארס שעבר, שבו העסקאות אונליין היו רק כ־22 אחוזים מסך ההוצאות.
נציין כי בשנת 2019, בפעם הראשונה, רוב סכומי העסקאות בכרטיסי אשראי בארץ היו "במסמך חסר". נכון לתחילת השנה החזיקו הישראלים 11.7 מיליון כרטיסי אשראי, מתוכם 9.3 מיליון כרטיסים פעילים (כרטיס שנעשתה בו פעולה כלשהי בשלושת החודשים האחרונים).