משרד החינוך מחזיר את תלמידי י"א-י"ב ללימודים, ובתיכונים לא מעטים נאלצים להתמודד גם עם עניין הפנימיות. משימת הפעלת הפנימיות מורכבת ורבים מהמוסדות מתקשים לעמוד בהנחיות משרדי הבריאות והחינוך. כחלק מההנחיות יידרשו התלמידים לייבש מגבות בנפרד ולשמור על מרחק ולהימנע מנגיעה הכוללת לחיצת יד, חיבוק או נשיקה. הנחיה אחרונה זו, נאמר לנו בשיחות עם צוות חינוכי במוסדות, לא נאכפת ובלתי ישימה בעליל.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– שגרה עם כוכבית: האם אנחנו בדרך חזרה לסגר?
– ברוריה משדרות, דעתך אינה חשובה לנו
– א-לה-סגר: שלושה מתכונים מקוריים לניצול הפסטה שאגרתם
המוסדות עצמם יידרשו למנות "ממונה קורונה" שידאג לתלמידים מבחינה בריאותית, ויוודא שנעשה חיטוי יומי למשטחים בהם נוגעים באופן תדיר – ברזים, מחשבים, מקלדות, מתקני מים, טלוויזיות, מעקות, שלטים, מתגים ועוד.

האוכל מהווה סוגיה מרכזית במוסדות אלה. ההנחיות לחזרה יורדות לפרטי פרטים עד לרמת חימום המנות: אוכל חם יוגש בטמפרטורה של 70 מעלות צלסיוס ומעלה, אוכל קר בטמפרטורה של 4 מעלות צלסיוס. האוכל, שיהיה ארוז בחמגשיות, יוגש לתלמידים כשהם מחולקים לקבוצות קבועות ונפרדות וללא עמידה בתורים. לא תתאפשר הפעלת מזנון והכלים שישמשו את התלמידים יהיו חד פעמיים.
בחלק ממוסדות הלימוד הוחלט להחמיר וניתנה ההנחיה שלחיצת מרפקים אסורה, כמו גם מעבר בין חדרי השינה שלא לצורך.
החזרה לפנימיות דורשת משמעת ופעולות אקטיביות מצד התלמידים והתלמידות. במסמך הנחיות שהועבר לתלמידות באחת האולפנות לפני חזרתן ללימודים נכתב כי יהיה עליהן לנקות את החדרים מדי יום – כולל מקלחת ושירותים. עוד יהיה עליהן לחטא במגבונים ובחומרי חיטוי את הידיות הדלתות ומסגרות המיטות.
שר החינוך רפי פרץ התייחס לחזרת מערכת החינוך לפעילות ואמר כי התארגנות רחבת היקף נדרשת לשם כך. "עמלנו רבות על מנת לייצר מתווה לפנימיות, לישיבות ולאולפנות. השאיפה שלנו היא לפתוח בצורה זהירה מבלי להתפשר על בריאותם של התלמידים וצוותי ההוראה. אנו עובדים מול משרד הבריאות בכדי לאשר בהקדם את המתווה ובכך להחזיר אלפי תלמידים לספסל הלימודים".
בכפרי נוער, שם שוהים תלמידים עוד מפסח ואף לפני, הוכנו הפנימיות מבעוד מועד. ברוריה נויברגר מנהלת כפר הנוער הדתי לבנות "איילת השחר" מבית עמותת רוח הגולן הכינה את הפנימיות עוד באמצע חודש אפריל. ההכנות דרשו עבודה רבה הכוללת הוספת צוותים, שינוי במתחם בית הספר וחיבור בין אנשי צוות לתלמידות שנכנסו לבידוד בצוותא.
"החזרה לפנימיות כרוכה בהרבה מאוד התארגנות לוגיסטית", מספרת נויברגר. "צריך להחזיר את התלמידות לקבוצות מבודדות ויש צורך בהמון כוח אדם כדי להתארגן לכך. יש צוותים שנכנסו לבידוד ביחד עם הבנות ויש צוות מבחוץ שאחראי על הלוגיסטיקה ועל הכנסת אוכל לקבוצות המבודדות. זו התעסקות מאוד רחבה וגדולה ביום יום".
במוסדות רגילים החזרה לפנימיות קלה הרבה יותר מכיוון שתלמידי י"א וי"ב מתפזרים בין החדרים של שאר שכבות בית הספר. אל כפרי הנוער חוזרים כלל התלמידים, מכלל השכבות, ועל כן הלוגיסטיקה המורכבת הכרוכה בשיבתם.
על מנת להחליט מי תוחזר קודם נאלצו באיילת השחר לקבוע סדר עדיפויות. "בנות שהן בצו בית משפט – אותן צריך להחזיר ראשונות", משתפת נויברגר. "אחר כך נערות שעל פי המידע שבידינו יותר קשה להן בבית והן בסיכון יתר, הן מבחינת שוטטות והן מבחינת פגיעות בבית. כמו כן ישנה כמובן עדיפות לתלמידות י"א וי"ב בגלל הבגרויות. אי אפשר להחזיר את כל הבנות בבת אחת. החזרה נעשית בבידודים ובשביל זה צריך הרבה יותר מקום משום שמיקמנו שתיים בחדר. זו הייתה התארגנות לוגיסטית והכנו את עצמנו בשבוע שלפני החזרה. עבדנו כמו מטורפים בשביל זה. היינו צריכים לחטא את כל המבנים בכפר, ולבנות מתחמים חדשים כי אי אפשר לסגור אזורים שלמים בסרטי משטרה. היה דרוש פה תכנון וביצוע וגיוס של כוח אדם".