"בילדותי במונטריאול הכרתי את כל היהודים ברחוב שלי, והיה רק אדם אחד שהגיע לגיל 80", סיפר בעבר הרב פרופ' נחום אליעזר רבינוביץ'. "כולם דיברו עליו בפליאה, כמה חריג שיש אדם בן 80. גיל 70 נחשב אז זקן, וגם גיל 60. ברוך השם, היום זה לא כך. העולם השתנה. אני מקווה שהאפשרויות של העולם ירחיבו גם את האפשרויות של האדם".
אופטימיות ופיכחון אפיינו את הרב רבינוביץ', שהלך השבוע לעולמו בגיל 92. אחד מגדולי פוסקי ההלכה בציונות הדתית, ראש ישיבה ותיק, מנהיג ציבור שהביע לא פעם עמדות הלכתיות שנויות במחלוקת. הוא העמיד בחייו אלפים רבים של תלמידים, אשר חשים כעת מיותמים.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– גדול תורני, פוסק ייחודי: הרב נחום רבינוביץ' הלך לעולמו
– "מי שכופר בחופש הבחירה, כופר בכל התורה כולה"
– "הצגתי את השאלות ההלכתיות של השוטרים, הרבנים נדהמו"
בשנים האחרונות אף ניצב הרב רבינוביץ' בחזית יוזמת בתי הדין הפרטיים לגיור, שכרסמו במונופול של הרבנות הראשית – מוסד שהרב רבינוביץ' סלד ממנו, אולי גם בהשפעת שנותיו בקנדה, בארה"ב ובלונדון.

הוא נולד במונטריאול ב־1928 ולמד אצל הרב פנחס הירשפרונג, רבה הראשי של העיר, וכן בישיבת "נר ישראל" בבולטימור. בגיל עשרים הוסמך לרבנות, ולצד זאת השלים תואר שני במתמטיקה באוניברסיטת המחקר ג'ונס הופקינס. בראשית שנות החמישים שימש רב קהילה בדרום־קרוליינה, וב־1963 מונה לרב בטורונטו, וכיהן שם במשך שמונה שנים ובד בבד השלים דוקטורט במתמטיקה שעסק בסטטיסטיקה בתלמוד.
משם עבר ללונדון, וכיהן כדקאן בית המדרש לרבנים באנגליה עד 1983. אז, כשהוא בן 55, עלה ארצה עם משפחתו ובהזמנתם של הרבנים חיים סבתו ויצחק שילת עמד בראשות ישיבת הסדר חדשה, "ברכת משה" במעלה־אדומים. ב־2015 פרש מראשות הישיבה, אך המשיך למסור בה שיעורים.
לצד פסיקת ההלכה שלו, נודע הרב רבינוביץ' גם בעיסוקו ברמב"ם: במשך שנים עבד על "יד פשוטה", פירוש בן 21 כרכים ל"משנה תורה" לרמב"ם, שמקיף שמונה מ־14 הספרים בקודקס ההלכתי הזה. לצד זאת פרסם ספר שאלות ותשובות, ספר הלכות צבא ושני ספרי הגות.
ב־1999 זכה בפרס הרב קוק לספרות תורנית, ואף קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר־אילן. לפני כשנתיים ראתה אור עבודת הדוקטורט שלו בעברית. "מדעי הטבע והמתמטיקה הם יסודות שכל אדם צריך להעריך", אמר בריאיון שערכנו איתו לפני כשנתיים, בהגיעו לגיל 90, "הקדוש ברוך הוא ברא את האדם עם שכל כדי שיוכל להכיר את העולם ואת המציאות, וללמוד מהם איך להתנהג. מה שעניין אותי במחקר שלי היה לצרף את הלימוד המסורתי עם המדע החדש, וזה דבר חשוב מאוד בעיניי". את הבחירה לא ללמד מתמטיקה בציבור החרדי אף הגדיר כ"חטא".
מחשמל ועד שטחים
ב־2015 החל הרב רבינוביץ' לעמוד בראש "גיור כהלכה", רשת בתי דין עצמאיים לגיור בהשתתפותם של הרב יעקב מדן, הרב דוד סתיו, הרב רא"ם הכהן ואחרים. הקמת בתי הדין נתפסה כקריאת תיגר על הרבנות הראשית, אך בריאיון איתו טען הרב רבינוביץ' שמוסדות הרבנות מועלים בתפקידם.
"הממסד הדתי מתנהל בלי לראות מה יקרה בעוד חמש שנים, בעוד עשר שנים", אמר, "אתה מדמיין מה זה אומר, שילדיהם של העולים יגדלו כאן בלי שהם עברו גיור? הם חושבים שהם יהודים, הציבור חושב שהם יהודים, אבל הם לא התגיירו. צריך לטפל בזה. ההחלטה להקים בתי דין פרטיים לא הייתה קלה, אבל תפקידה של הרבנות לדאוג לכך שבעוד עשר שנים יהיו כאן יותר יהודים, ולא פחות יהודים – והרבנות הראשית היום אינה ממלאת את התפקיד הזה.
"בכל ההיסטוריה היהודית לא היה בית דין בעל סמכות־על. מי שרצה להתגייר, בחר את הרב שהעריך שיקבל אותו. ואם הרב הזה לא קיבל אותו – הוא היה יכול למצוא רב אחר. שתהיה חוקה אחת לכולם? איפה נשמע כדבר הזה? מעולם לא הייתה רבנות ראשית וגם כשהסנהדרין פעלה, היא לא הייתה בעלת סמכות בנושא גיור. גיור הוא עניין שפונה לנפשו של היחיד, לא עניין ממלכתי".
באחת מפסיקותיו בשנים האחרונות התיר שימוש במערכות חשמל הפועלות באמצעות חיישנים, כגון זיהוי על ידי עין אלקטרונית, וקבע כי אין זו מלאכה האסורה בשבת. "ברור שההבנה ההלכתית הקלאסית של חשמל איננה נכונה", הסביר בריאיון. "החשמל עצמו הוא לא איסור; האיסור תלוי ביישום של החשמל במלאכות שונות. כשמדובר בעין אלקטרונית שמזהה דמות של אדם, אין כאן עשיית מלאכה, והדבר לא אסור.
"אני חושב שההבנה השגויה קשורה לכך שהיישום הראשוני של החשמל היה בהדלקת אור, ולכן חשבו שזה כמו הבערת אש – כשם שהאש מאירה, גם החשמל מאיר. אבל למעשה זה לא אותו הדבר. להדליק אור בשבת זה דבר שלכתחילה אין לעשות אותו, אבל יישומים אחרים של חשמל, כמו העין האלקטרונית, מותרים".
"ההתנגדות לנשים שלומדות תורה אינה נובעת מאהבת התורה אלא מיצר הרע של 'אני ואפסי עוד'. צריך לעודד אותן, ולקוות שישפיעו על עולם הפסיקה"

הרב רבינוביץ' עודד השתלבות נשים בפסיקת הלכה – "אנחנו מוצאים גם בחז"ל שהיו נשים תלמידות חכמים. ההתנגדות לכך אינה נובעת מאהבת התורה אלא מיצר הרע של 'אני ואפסי עוד'. צריך לעודד נשים שלומדות תורה, ולקוות שהן תשפענה על עולם הפסיקה" – אך לצד זאת, הסתייג ממניינים שוויוניים, ותמך בהקמת מנייני נשים נפרדים מהמניינים הכלליים. "נשים צריכות להיות שותפות יותר בעולם הדתי, ולא צריך לעשות מזה רעש גדול. דעתי היא שאם נשים מקיימות סדרי תפילה לעצמן, הן יכולות גם להיות חזניות. אין שום צורך לעשות זאת באותו מניין עם גברים, גם אם יש מחיצה, אבל בתפילה של נשים לבד – זה בהחלט מבורך".
הרב רבינוביץ' אף הביע עמדה לא שגרתית בנוגע לנצרות, ובשונה מפוסקים ציונים־דתיים אחרים קבע שהנצרות איננה עבודה זרה. ב־2015 אף הצטרף לקבוצה של רבנים שיצאה בקמפיין לגיוס כספים לשיקום כנסיית הלחם והדגים בגליל, לאחר שהוצתה.

"רוב הפוסקים סוברים שהנצרות איננה עבודה זרה", אמר בריאיון ב־2016. "זאת בהמשך לסברת התוספות, שגם אם יש בנצרות עבודה זרה – הנצרות בכל זאת מאמינה באל אחד, אלא שיש לו כמה פנים. יש לכך נפקא מינה גדולה להלכה: אם הנוצרים מתנהגים כראוי, דינם כדינו של גר תושב, שאסור לגרש אותו מהארץ וצריך לדאוג לו. אמנם אי אפשר לקבל היום גר תושב ולתת לו רשות לשבת בארץ אם הוא עדיין לא נמצא בה, אך אם הוא כבר פה הוא נחשב לגר תושב. זו עמדת רוב הפוסקים".
בשנים האחרונות מיעט הרב רבינוביץ' לעסוק בעניינים פוליטיים. במרוצת שנות התשעים הוא הביע התנגדות נחרצת להסכמי אוסלו, נמנה עם ועד רבני יש"ע ותמך בסירוב פקודה בימי ההתנתקות. לאחר רצח רבין נחקר על ידי המשטרה בחשד להסתה, בעקבות קביעתו שדין "מוסר" חל על מי שמוותר על שטחים מארץ ישראל. "היו נגדי חשדות בלי שום בסיס כלל וכלל", אמר לנו ב־2017. "גם המשטרה הכירה בכך בסופו של דבר. לא אמרתי שום דבר שלא מתקבל על הדעת. החקירה הייתה קצרצרה, ואני לא זוכר בדיוק מה הם שאלו, אבל בכך זה נגמר. אני חושב שבדיעבד כולם הבינו שזו הייתה טעות חמורה מאוד".
רעייתו של הרב רבינוביץ', רחל, הלכה לעולמה ב־2013. בשנים האחרונות הוא סבל מקשיי ראייה, ונעזר במכונה כדי לקרוא. "היום אני כמעט לא רואה", אמר לפני כשנתיים, "זה לא פשוט, זה קשה מנטלית. התחושה היא של מחסור בסיסי. אבל יכול להיות הרבה יותר גרוע. עצם זה שאני זוכה לראות צאצאים ותלמידים, זה דבר גדול מאוד".
בשבועיים האחרונים היה מאושפז בבית החולים בעקבות אירוע מוחי. ביום רביעי השבוע הובא למנוחות בירושלים, בהשתתפות בני משפחתו בלבד. רבבות תלמידיו ומוקיריו צפו בהלווייתו בשידור ישיר, מלווים אותו כך בדרכו האחרונה.