לימודים מסייעים להעלאת מנת המשכל של סטודנטים בעלי מוגבלות שכלית, כך עולה ממחקרים שנערכו באוניברסיטת בר־אילן. הם מלמדים שמנת המשכל של אנשים בעלי מוגבלות שכלית אינה נעצרת בגילים צעירים, כפי שהיה מקובל לחשוב בעבר הן לגבי בני אדם נורמטיביים והן לגבי מוגבלים שכלית.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– הורים לילד בחינוך המיוחד, הכתבה הזו שווה לכם 30 אלף שקל
– לא בבית ספרנו: מוסדות תורנים מדירים ילדי חינוך מיוחד
– על רקע עדויות קשות: משרד הרווחה יטפל בבעלי מוגבלויות שנדבקו בקורונה

"מה שראינו במחקרים הוא שהיכולת של אנשים עם מוגבלות שכלית אינה נעצרת בתום תקופת בית הספר, ולמעשה ממשיכה להתפתח גם בגיל מבוגר", אומרת פרופ' חפציבה ליפשיץ, ראש התוכנית לתואר שני בחינוך מיוחד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר־אילן. ליפשיץ עומדת בראש מיזם "עוצמות", המשלב עשרות סטודנטים בוגרים בעלי מוגבלות שכלית באקדמיה.
לדברי ליפשיץ, במחקרים נצפתה עלייה באינטליגנציה המילולית והביצועית בין גיל ההתבגרות לגיל הבגרות "זה חידוש מדעי גדול", היא אומרת. באוכלוסייה הרגילה רכיבים מסוימים של האינטליגנציה, ובהם הזיכרון או המנגנון לפתרון בעיות, נשחקים באופן הדרגתי ומתון. לפי המחקרים, דווקא בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית חלה עלייה עם השנים.
מדוע זה קורה? ליפשיץ מסבירה זאת במה שהיא מכנה "תיאוריית הגיל המפצה". היא מסבירה שיש משקל גדול מאוד לניסיון החיים ולבשלות: "ככל שבתקופות מוקדמות יותר זוכים אנשים בעלי מוגבלות שכלית ללמידה מתווכת, כך בגיל מבוגר הם יכולים ליהנות מחשיפה ישירה לגירויים. ניסיון החיים והלמידה המתווכת בגיל צעיר תורמת לפיתוח שלהם בגיל מבוגר".
במיזם "עוצמות" לומדים כחמישים סטודנטים בעלי מוגבלות שכלית המגיעים לאוניברסיטה פעם בשבוע לארבע שעות לקורסי מבוא בסוציולוגיה, באקולוגיה ובפסיכולוגיה. החומרים האקדמיים מותאמים ומונגשים לרמתם. פרופ' ליפשיץ ועמיתיה ד"ר שושנה ניסים וד"ר אירית חן מכשירים סטודנטים בהתמחות לתואר שני כדי שינגישו את הלימודים האקדמיים האלה לסטודנטים המשתתפים במיזם.
נוסף על כך נבנתה תוכנית ייחודית לקבוצה קטנה של סטודנטים שזוהו כבעלי יכולת גבוהה במיוחד בזיכרון, שפה והבנה. הקבוצה הזאת שולבה בשני קורסי מבוא בחינוך המוגשים לאוכלוסיית הסטודנטים הרגילה, בלי הנגשה כלל. "המעמד שלהם הוא של 'שומעים חופשיים' כמו באוניברסיטה הפתוחה. הם משלימים עבודות וניגשים למבחנים, ונכון לשנת תש"ף כבר סיימו 38 נקודות זכות מתוך 64 לקבלת התואר הראשון".
בסוף השבוע שעבר הודיעה הנהלת אוניברסיטת בר־אילן על הענקת פרס לחדשנות מדעית לפרופ' ליפשיץ. מחקרה המלא על צמיחה והתפתחות בקרב אנשים בעלי מוגבלות שכלית עומד להתפרסם בקרוב בספר חדש.