"אנחנו מאמינים שחשוב וטוב לטייל. זו נקודת המוצא שלנו. המטרה המרכזית של המיזם הזה, היא להפוך את חוויית הטיול למשהו בטוח יותר." מספר אבישי ברמן, 41, מנכ"ל עמותת "בין השיטין" ומייסד פרויקט Sos wifi.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– בית הדין פסק סנקציות כלכליות לסרבנית גט
– שביתה מונעת – ההמצאה של ההסתדרות לסנדול קיצוצים
– "לא הגיוני שמסתנן מלבנון יגיע עד החצר שלי"

בין השיטין היא עמותה חינוכית, שהוקמה בעשור האחרון בערבה ומאגדת שלוש מכינות קדם צבאיות לנוער דתי וחילוני, בחצבה, פארן ועין יהב. בנוסף, העמותה מפעילה חווה חקלאית המארחת קבוצות מהארץ ומהעולם. הרעיון למיזם עלה לפני שנתיים, לאחר האסון של מכינת בני ציון בנחל צפית. ברמן מספר שהאירוע טלטל את כל המכינות בארץ, אך חברי "בין השיטין", שחלקם מתנדבים ביחידת החילוץ שהוזעקה לנחל באותו יום, הרגישו אותה ביתר שאת.
"בימים אחרי האסון היינו המומים. ניסינו להתמודד כמיטב יכולתנו. חשבנו מה צריך לשנות בכדי שאסונות כאלה לא יקרו שוב". ברמן מספר שבמקביל, פנה אליו יזם תל אביבי שבוחר להשאר בעילום שם, והציע לו לחשוב איתו איך אפשר לצאת מתוך השבר הגדול ולהביא טוב לעולם. "לאסון נחל צפית היו מאפיינים ייחודיים, המערכת שלנו תעזור גם במקרים אחרים" הוא מבהיר.

זה היה תהליך של שנתיים, בו כינסו אבישי וחבריו אנשי מקצוע בעלי רקע רלוונטי בטכנולוגיה ובהכרת שטח. הועלו מספר הצעות ולבסוף הם החליטו להתמקד במערכת הזו. "פיתחנו מוצר טכנולוגי המאפשר תקשורת ווייפי בחניונים או במסלולים בהם אין קליטה" מסביר ברמן, "אנחנו יודעים לייצר נקודות חמות לאורך התוואי, כך שהמטיילים שנזקקים לסיוע, יכולים לזהות את הנקודה על ידי שילוט ברור, וליצור קשר עם כוחות ההצלה".
המערכת עובדת בשיטה די פשוטה, סוג של "תחנות ממסר" ממוקמות במקום גבוה, הם מקבלות אות סלולרי מאנטנה קרובה, ומשדרות אות ווייפיי לנקודה החמה בתוך הנחל. אחרי שלב התחקיר והתכנון גייסו למיזם את שחר קציר, בוגר אחת המכינות של בין השיטין, שניהל את הפרויקט בפועל וידאג לפריסה של המערכת בנחלים.

"בשנה האחרונה התקנו 12 מערכות ניסיוניות בשטח. בשלב מוקדם ביותר התחברנו לרשות הטבע והגנים וליחידות החילוץ השונות. ביררנו איתם לאן מגיעות חבורות גדולות של מטיילים, איפה קורות רוב התאונות, איפה אין קליטה, וכך צמצמנו את הנקודות שבהם באמת צריך את המערכת הזאת. למשל – נחל דרגה, שהוא נחל ארוך ומאתגר, ובאופן טבעי מביא איתו יותר פציעות ובעיות. יתרה מכן; המטיילים עוברים באזורים ללא קליטה, לכן בנחל כזה מערכת כזו ממש יכולה להציל חיים. את הנחל שאורכו שמונה קילומטר חילקנו לארבע, ובכל רבע שמנו נקודה חמה, כך שבכל נקודה בנחל המטייל נמצא במרחק של עד קילומטר מנקודה חמה. זה נותן ביטחון רב למטייל".
את המערכת הניסיונית ניתן למצוא היום במספר נחלים: במדבר יהודה – בנחל דרגה ובנחל אוג, בצפון – בנקיק השחור בנחל זויתן, בנחל תבור ובנחל עמוד. נקודה נוספת הוקמה בכפר הנוער "נירים בהרים". "אנשי כפר הנוער פנו אלינו כששמעו מה אנחנו עושים. הם הסבירו לנו שאין להם קליטה וסיפרו שבמצבים מסויימים היא ממש קריטית. באופן יוצא דופן הצבנו להם מערכת פרטית ומהר מאוד הבנו שזאת היתה החלטה נכונה, לפני שבוע נחש צפע הכיש את אחד הנערים, בזכות המערכת הוא ניצל".

שילוט בתחילת המסלול מורה למטיילים שהמערכת מוצבת בנחל, ולאורך הדרך מוצב סימון ברור של הנקודות החמות. גם באתרים ובאפליקציות טיולים כמו עמוד ענן ניתן לראות אם במסלול המתוכנן יש את מערכת הנקודות החמות.
אנשי העמותה כבר יודעים לספר על חמישה אירועים בהם חיי מטיילים ניצלו בזכות המערכת. "מהשימוש במערכת אנחנו מבינים שהיא עושה את העבודה, אנשים נעזרים בה. היה למשל אירוע בנקיק השחור של הזוויתן, קבוצה הגיעה וירדה בסנפלינג, לפתע המדריך שם לב להתנהגות מוזרה של אחד הגולשים, הוא נשכב אחורה והעיניים שלו התחילו להתגלגל. בעזרת המערכת המדריך יצר קשר עם גורמי הרפואה, שבאמצעות שיחת וידאו בוואטסאפ הדריכו אותו כיצד לטפל במטייל".
בעמותה מבקשים להדגיש שזהו פרוייקט ללא כוונת רווח, ובשביל להרחיב אותו ולהגיע לעוד כ-60 נקודות נוספות במקומות מועדים בארץ הם מחפשים שותפים שיצטרפו אליהם. "במעבר מהשלב הניסיוני לפריסה רחבה אנחנו מחפשים שותפים נוספים שיתרמו לפרויקט ויהיו חלק ממנו".