חוקים המתירים את השימוש בקנביס "לצורכי פנאי" עלולים להוביל לעלייה במספר מקרי המוות בתאונות דרכים, כך טוענים שני מחקרים חדשים. מחקרים קודמים בנושא העלו תוצאות מעורבות, וגם המחקרים החדשים – שפורסמו בשבוע שעבר בכתב העת לרפואה פנימית של האיגוד הרפואי האמריקני (JAMA) – לא הצליחו להוכיח שהעלייה במספר ההרוגים בתאונות נגרמה ישירות מצריכת קנביס.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– דו"ח אמריקני: על ישראל להקל במדיניות נגד המסתננים
– הסקרים, הכלכלה והקורונה: המרוץ לנשיאות ארה"ב נפתח רשמית
– ישראל השנייה, סטייל אמריקה: כך מתפתחת תיאוריה חברתית מסוכנת
מחקר אחד מצא שבמדינת קולורדו שבארה"ב נרשמו 75 מקרי מוות נוספים בכל שנה מאז החלה מכירת הקנביס החוקית בינואר 2014, וזאת בהשוואה לשינוי במספר ההרוגים בתאונות במדינות שלא חוקקו התרת קנביס. עם זה, במחקר לא נמצא שינוי דומה במדינת וושינגטון, שגם היא התירה את השימוש בסם באותה שנה.

המחקר השני בחן את קולורדו, וושינגטון ועוד שתי מדינות המתירות שימוש בקנביס – אורגון ואלסקה, שההתרה בהן החלה במהלך 2015. החוקרים חישבו שאם כל מדינה בארה"ב תאפשר שימוש פנאי במריחואנה, עוד 6,800 בני אדם ימותו מתאונות דרכים בכל שנה. הערכתם מבוססת על תוספת של שני מתים לכל מיליארד מייל נסיעה (כ־1.6 מיליארד ק"מ), ועל השוואה לעשרים מדינות אחרות בארה"ב שלא עברו בהן חוקי התרה דומים.
שני המחקרים השתמשו בנתוני מוות מתאונות דרכים שסיפקה "ניצה", המִנהלת הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב, על השנים האחרונות ולפחות על השנתיים הראשונות של מכירות הקנביס לצורכי פנאי במדינות שנבחנו.
המחקרים לא בחנו אם נהגים המעורבים בתאונות היו מסוממים בעצמם; קנביס יכול להישאר בגוף במשך כמה ימים, ולכן גם אם הוא מזוהה בבדיקת רעלים לאחר תאונת דרכים קטלנית אין בכך כדי להוכיח שהנהג היה תחת השפעת הסם, כך לדברי מגדלנה קרדה, ממחברי המחקר וחוקרת באוניברסיטת ניו־יורק. היא הוסיפה שייתכן וחוקי השימוש בקנביס משפיעים גם על השימוש בסמים אחרים, כולל אלכוהול.
מאמר מערכת בכתב העת הרפואי של JAMA אמר שנדרש עוד מחקר קפדני בדבר תכיפות השימוש בסם בקרב נהגים. "ייתכן שהתרת סמים נוספים עלולה להוביל למקרי מוות כתוצאה מנהיגה תחת השפעת סמים", נכתב במאמר המערכת.
שימוש פנאי בקנביס חוקי היום ב־11 מדינות בארה"ב, אך הבדלים בשיעור המס, מגבלות רכישה ומאפיינים נוספים של חוקי הקנביס בכל מדינה עשויים להשפיע על מספר מקרי המוות מתאונות דרכים. נוסף על כך, בעת עריכת המחקר היו יותר חנויות גראס בקולורדו מבוושינגטון, מה שאולי הגביר את זמינות הסם ומסביר את ההבדלים בין המדינות.
מחקר ארבע המדינות, בהובלת ד"ר ראסל קיימר מהמכללה הרפואית בניו־יורק, התחשב ברמת האבטלה, במהירות הנסיעה המותרת ובחוקי חגורות הבטיחות בכל מדינה. המחברים הודו שייתכן שיש גם גורמים אחרים שהשפיעו על העלייה במקרי המוות מתאונות דרכים.
תרגום: אלחנן שפייזר