אחד האירועים הבולטים שאל"מ ג', מפקד בסיס רמון, נושא בזיכרונו מימיו בחיל האוויר עד כה, הוא הפלת מטוס F16 של צה"ל ב־10 בפברואר 2018, במהלך פעולה שהוא השתתף בתכנונה ובפיקוד עליה. אל"מ ג', אז ראש מחלקת התקפה בתא השליטה בבור של חיל האוויר, ראה על המסכים בזמן אמת את המטוס נופל מעל שמי הגליל. האירוע הזה, נזכיר, החל דווקא בעקבות הצלחה סיכולית גדולה, שגם מאחוריה עמד, בין היתר, אל"מ ג'. מל"ט איראני חדר לשטח ישראל לבצע פיגוע. מסוק קרב הועלה לאוויר כדי לקדם את פני המל"ט וליירט אותו, וכך אכן קרה. בזכות המידע המדויק והפעולה ההגנתית המהירה, שאל"מ ג' עקב אחריהם בדריכות מבור השליטה, נמנעו פיגוע משמעותי והסלמה חריפה בצפון.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– בית שמש כמקרה בוחן לחברה בישראל: שידור ל-ט' באב
– הקבינט התחייב, אך המאבק על שטחי סי הופקר
– כדי לנצח את נסראללה חייבים למגן את הצפון
אלא שאז החלה שרשרת תגובות, שהפכה לאחת ההתקפות הגדולות של חיל האוויר בסוריה ב־45 השנים האחרונות. דבר לא הכין את אל"מ ג' לרגע שבו סוריה הגיבה בירי עשרות טילי נ"מ לעבר המטוסים. מערכות ההגנה האוויריות של סוריה פעלו עד אז באופן מצומצם ולא איימו על מטוסי חיל האוויר, כך שהתגובה הזו הייתה אירוע חריג ומפתיע. טייסי אחד המטוסים, שהיה חלק מרביעייה, נטשו אותו. עם המטוס התרסק גם ליבו של ג', שלמרות היכולות שהפגין יצא מהמבצע בטעם מר.
"במשימות שאנחנו מבצעים, שולי הבטיחות שלנו מול המערכות שלהם גבוהים", אומר אל"מ ג', בריאיון לרגל סיום כהונתו בתפקיד מפקד בסיס רמון של חיל האוויר. "אנחנו לא משחקים צ'יקן. בביצוע אנחנו כל הזמן שואלים את עצמנו אם זה הזמן לעצור את המשימה, ואם אנחנו מגיעים לשוליים. אנחנו יודעים להימנע מזה. נכון, קרה לנו פעם אחת שנפל לנו מטוס סופה, היו שלל טעויות שהובילו לזה".

כאשר אני שואל מה הייתה כאן בעיקר, טעות של חיל האוויר או הצלחה של הסורים, אל"מ ג' משיב ששני המרכיבים קיימים. "הם לא האמינו שזה הצליח להם. זה אירוע שילך איתי הרבה זמן. בעיקר תחושה של תסכול שלא הייתי מספיק חד בתכנון. זו אחריות שאני מקבל, אם כי יש גם אחריות של המבַצעים. היה שם חילוץ שהתנהל בצורה מעולה, הטייס היה בתוך שעה ברמב"ם, מטופל. המשכנו הלאה. זה היה בשבילי שיעור חשוב, שלימד אותי שלא הכול מובטח".
שותפות לצד מידור
בשבועיים האחרונים התקיימה פעילות אינטנסיבית של חיל האוויר בשמי המזרח התיכון. באמצע השבוע שעבר, בשעה שבישראל עסקו בעיקר בענייני הקורונה, אתרי החדשות דיווחו כי מערכות ההגנה האוויריות בסוריה החלו לפעול לעבר מה שהם מגדירים "מטרות עוינות". עשר דקות נוספות, ואתרים סוריים כבר שידרו בשידור חי תקיפות נרחבות בשדה תעופה סמוך לדמשק. בהמשך הערב דווח גם על גל שני של תקיפה, ליד הגבול בקוניטרה.
לרוב, הסורים עושים הכול כדי לטשטש את המטרות שמטוסי חיל האוויר פגעו בהן. ישראל שומרת גם היא על מה שקרוי מרחב ההכחשה, ואיננה מתייחסת לדיווחים ולתצלומי הלוויין המתפרסמים בתקשורת. אלא שבאירוע המדובר נהרג פעיל של חיזבאללה, ומותו על אדמת סוריה גרר את ישראל למתיחות ביטחונית עם הארגון השיעי. דובריו איימו להגיב, והרמטכ"ל כוכבי מיהר להבהיר כי תגובה כזו לא תעבור בשקט. וכך, שגרה של ערב קיץ – לפחות מבחינה ביטחונית – הופרה באחת והפכה לאירוע מתגלגל שהשפיע על גזרת הצפון כולה.
כמפקד בסיס רמון במשך כשנתיים וחצי, אל"מ ג' פיקד על המקום שממנו יוצאות תקיפות כאלה. על פי פרסומים זרים, רמון הוא הבסיס האווירי המבצעי ביותר ברחבי העולם. ההערכות הן כי בשנים האחרונות יצאו גם ממנו מאות תקיפות, שחלקן הגדול אסורות בפרסום.
סוס עבודה
בסיס חיל האוויר רמון שוכן ליד מצפה־רמון, ובמקרה הזה הריחוק מזירת הצפון היה דווקא אחד השיקולים להפוך אותו לבסיס המבצעי ביותר. מוצבות בו שלוש טייסות F16I ("סופה"), ושתי טייסות מסוקי אפאצ'י מדגם AH64. "חלק הארי של מערך הסופה יושב ברמון, והוא מותאם לפעילות בלילה כמעט כמו ביום", מסביר אל"מ ג'. "זו טייסת עם מערכות הגנה עצמית, מערכות ניווט והבטחת בטיחות, התאמה מושלמת למשימות שצריך לבצע, אמל"ח מתחדש או חדש שמאפשר לנו לעשות את הדברים בצורה מדויקת. זה סוס העבודה של המב"ם (המערכה שבין המערכות, נ"א). הרבה מאוד פעילות, חלקה מן הסתם גלויה, שאותה אתה מכיר מהמבצעים הגדולים שכן מפורסמים בתקשורת, וגם תקיפה נרחבת של מטרות איראניות בסוריה בצפון. אני יכול להגיד לך שהמטוסים שלי, הטייסים שלנו, היו בכל הזירות שאתה יכול לדמיין".
איך נראה לילה כזה כשחיל האוויר יוצא לגל תקיפות?
"זה לילה שונה. חיל האוויר משתכלל, משתדלים מאוד להגיע מסודר יותר, אפילו כמה ימים קודם לכן. יש פה כמובן אתגר של אבטחת המידע. אנחנו רוצים לשמור את זה אצלנו. יש צוות מצומצם של היחידה המבצעת שיודע את הפרטים, ומכאן הדבר הזה מתחיל להתגלגל. כלל המערכים מעורבים. לקראת הביצוע עצמו, בהיבט השמירה על המידע, עשינו תהליך עמוק וחידדנו את העניין. כל הגורמים מתלכדים יחד ומאפשרים לפעולה לצאת לדרך".
הכתבה המלאה תתפרסם מחר (ו') במוסף יומן של מקור ראשון