יומיים לפתיחת שנת הלימודים ועדיין לא ברור אם זו תיפתח. הסתדרות המורים הכריזה סכסוך עבודה לפני כשבועיים, ואם הדיונים לא יבשילו לכדי הסכם, מזכ"לית הסתדרות המורים הודיעה כי תשבית את הלימודים -מגני הילדים ועד חטיבות הביניים, החל מאחד בספטמבר. בית הדין לעבודה דן הבוקר (א') בבקשת המדינה לצו מניעה נגד כוונת הסתדרות המורים להשבית את מערכת החינוך ביום שלישי הקרוב.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– מחאות ופוליטיקה 2020: הגבולות עוברים לא רק בין ימין לשמאל
– פעילות חברתיות: "תקנות המעונות מחמיצות הזדמנות לחולל שינוי"
– אחרי 70 שנה: ספריית הכנסת מרוקנת את המדפים שלה
במרכז סכסוך העבודה שאלת המורים בסיכון. מורים הסובלים ממחלות רקע או נמצאים בקבוצת סיכון מוגברת בקורונה, חוששים, ובצדק, להגיע וללמד בכיתה. מתווה ההפעלה של מערכת החינוך קובע כי בגני הילדים ובכיתות א'-ב' ילמדו בכיתות הרגילות, ללא קפסולות. רק מכיתה ג' ואילך יתפצלו התלמידים לקבוצות של 18 תלמידים. בכיתות ד'-י"ב ילמדו בבית הספר רק יומיים בשבוע, ושאר הזמן בלמידה מרחוק.

הסתדרות המורים דורשת כי כל מי שמוגדר בסיכון יוכל לעבור ללמידה מרחוק באופן בלעדי ולקבל שכר מלא, כל עוד קיימות מגבלות הקורונה. אך במשרד החינוך טוענים כי יש לעשות הבחנה בין מורים מקבוצות שונות: עבור ילדי הגנים וכיתות א-ב אין אפשרות ללמוד מרחוק, ולא ניתן לאשר לגננות ולמורות הכיתות הצעירות ללמד מרחוק במשרה מלאה. המדינה טוענת כי אלה הכללים החלים על כל שאר עובדי המדינה המוגדרים בסיכון, ולא ניתן להחיל דין אחר על עובדי ההוראה.
במשרד האוצר הציעו פתרונות חלופיים לסוגיית המורים בסיכון, אך הסתדרות המורים סירבה לדון בהם. ביניהם הוצע מתווה שיאפשר למנהלי בתי הספר לאשר למורים בסיכון ללמד מרחוק, כל עוד הדבר אינו מפריע ללמידה ומתאים לתלמידים. מורה בקבוצת סיכון שלא יאושר לו לעבוד מרחוק ויעדיף שלא להגיע לבית הספר יוכל לצאת לחל"ת ולקבל דמי אבטלה כחוק. מורים שיהיו זכאים לכך יוכלו לצאת לפנסיה מוקדמת, במקום חל"ת. אבל הסתדרות המורים כאמור, מתנגדת לכל פתרון שמבחין בין מורים שונים, ומציבה התנגדות גורפת לאפשרות של חל"ת – אף מורה באף מצב – ועל כן התגלגל העניין לבית הדין לעבודה.
בינתיים מסתמנת פשרה כי מורה שמוגדר בסיכון יוכל להישאר בבית עד ראש השנה על חשבון ימי המחלה, כשהמשא ומתן לגבי הסדר קבוע יותר ימשיך עד אז. אם לא תתקבל הפשרה עלולים המורים להשבית את המערכת, דווקא בשנה המורכבת הנוכחית. לפני מספר שבועות הגיש חבר הכנסת אריאל קלנר הצעת חוק שמטרתה הגבלת האפשרות להשבתת מערכת החינוך עד סוף שנת 2020, על רקע משבר הקורונה והמשבר הכלכלי. על פי ההצעה, הפעלתה הסדירה של מערכת החינוך נדרשת כדי לאפשר ודאות להורים, ולאפשר לכלכלה להשתקם. לשביתה של מערכת החינוך, במיוחד בגילים הצעירים, עלות כלכלית עצומה, שבשנה הנוכחית נתקשה לשלם. "הגיעה העת לשים קץ להטלת האימה של ארגוני המורים", אמר קלנר. "בימים אלו, ככל הניתן, נדרשת ודאות בקרב אזרחי ישראל על מנת שיוכלו לתכנן את צעדיהם ולהתרומם מהמשבר הכלכלי בו הם נתונים. זה חיוני עכשיו יותר מתמיד".
במקביל, מתקיימת גם מחאת הורים נגד מתווה פתיחת מערכת החינוך, כשגם הם מאיימים בהשבתתה. במרכז הסכסוך: חוק חינוך חובה. המתווה הנוכחי מקיים לימודים סדירים בכיתות הרגילות לילדים בגני הילדים ובכיתות א'-ב', ללא קפסולות וללא חובת עטיית מסכה. הורים רבים חוששים להדבקה בקורונה תחת מתווה ההפעלה הזה, ומבקשים שיתאפשר להם שלא לשלוח את ילדיהם למערכת החינוך וללמדם בבית. עבור ילדים הסובלים ממחלות רקע או ילדים שמי מבני ביתם נמצא בקבוצת סיכון, הידבקות בקורונה עלולה להיות מסכנת חיים, אך משרד החינוך אינו מציע להם פתרון.
במהלך חודשי הקורונה בשנה שעברה הודיע משרד החינוך כי הורים אינם מחויבים לשלוח את ילדיהם לבית הספר, אך לקראת השנה החדשה נקבע חד משמעית כי חוק חינוך חובה תקף וכי כלל הילדים מחויבים להגיע ללימודים. הורים שאינם שולחים את ילדיהם לבית הספר, עוברים על החוק וצפויים לסנקציות ועונשים שונים. הורים רבים דורשים הקפאה של חוק זה, ולאפשר להורים שיכולים להימנע מהסיכון בהדבקה במערכת החינוך.