האם שוק מכירות הרכב בישראל מתחיל להתאושש? משבר הקורונה והפגיעה בתעסוקה והכנסת משקי הבית שבאה בעקבותיו, הביאו לירידה חדה ברכישת כלי רכב בישראל.
על פי נתוני רשות המיסים, בחודש אוגוסט יובאו ארצה 18,225 כלי רכב פרטיים, כאשר בסך הכול, בחודשים ינואר עד אוגוסט השנה יובאו לישראל 120,548 מכוניות חדשות לעומת 180,409 מכוניות שיובאו לישראל במהלך שמונת החודשים הראשונים של 2019, נתון המציג ירידה דרסטית של כ- 33%.
מאמרים נוספים באתר מקור ראשון:
הריונות, או אסונות: מה מקור הפיוט "הרת עולם"
החלמה מהירה: שיטת טיפול יוצאת דופן לשיקום מהקורונה
בית קברות לממותות התגלה בבניית נמל תעופה במקסיקו
בחינת מסירות כלי הרכב, כפי שמדווח איגוד יבואני הרכב בארץ, מעלה כי בחודש שעבר נמסרו בישראל כ-20 אלף מכוניות חדשות ומתחילת השנה נמסרו 162,080 מכוניות חדשות. בפועל מדובר בירידה של 19% ביחס לחודשים המקבילים ינואר-אוגוסט אשתקד.
הירידה הזו מאפיינת מגמה גלובלית, כאשר על פי האיגוד, בחישוב שנתי הנתונים מצביעים על ירידה של כ-24% במכירת כלי רכב חדשים בעולם, לעומת התקופה המקבילה של 2019.

הירידה במכירות בישראל באה לידי ביטוי גם בהיקפי ההלוואות לרכישת רכב שהצטמצמו באופן ניכר ברבעון השני של השנה. נתוני בנק ישראל שפורסמו בימים האחרונים, מעלים כי סך האשראי לרכישת כלי רכב (לאנשים פרטיים) שניתן על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, הצטמצם בכ-650 מיליון שקל ברבעון השני, הירידה החדה ביותר מאז החל בנק ישראל לפרסם את הנתונים לפני 4 שנים.
למעשה השינוי הזה משלים ירידה מתמשכת באשראי שניתן בשיעבוד כלי רכב, כך שמאז יוני 2018 ועד יוני 2020 הצטמצם האשראי בכ-25% ל -10.16 מיליארד שקל, מתוכם 8.8 מיליארד שקל הלוואות מהבנקים והשאר מחברות כרטיסי האשראי.
הנוסחה בדרך לשינוי
ההתאוששות הכלכלית המסוימת שנרשמה במשק בחודשים האחרונים, לפחות טרם ההכרזה על הסגר הקרוב, משפיעה גם על התחום הזה. אחרי תקופה רצופה של ירידה ביבוא ומסירת כלי רכב, נראה כי נרשמת התעוררות בענף וניכר שינוי במגמה שיצר משבר הקורונה.
גם אם מדובר עדיין במספרים נמוכים בהשוואה לשנים הקודמות, חודשים יולי-אוגוסט מבטאים עליה ביחס לחודשים הקודמים, והצפי בענף הוא להמשך התאוששות עד סוף השנה, ככל והסגר הצפוי יהיה מצומצם יחסית ולא יימשך מעבר לתקופת החגים.
ואמנם השיפור הכלכלי היחסי במשק אינו הסיבה העיקרית לעדנה המחודשת בענף הרכב. הגורם העיקרי לכך קשור דווקא למיסים. בינואר 2021 צפוי שינוי במיסוי על שורה של רכבים, שעשוי לייקר חלק מהמכוניות ורבים מהיבואנים מזדרזים להגדיל מלאים לפני השינוי במיסוי.
כיצד מחושב המס בישראל? על כל מכונית נוסעים חדשה שמיובאת לארץ מוטל מס קנייה בגובה 83%, זאת מלבד מכס של 7% המוטל על רכבים המיובאים ממדינות שלהם אין הסכם סחר חופשי עם ישראל – הסכם הקיים עם מדינות אירופה וארה"ב, כלומר מס המוטל בעיקר על רכבים ממדינות המזרח הרחוק.
על גבי מחיר הרכב בתוספת המיסים הללו, ניתנת הנחה בגובה של עד כ-16 אלף שקלים, והיא נקבעת בהתאם לרמת הזיהום שפולט הרכב, מה שמכונה "המיסוי הירוק". כך, נקבעו 15 דרגות זיהום וככל שרמת הזיהום נמוכה יותר, ההנחה שתינתן על הרכב תהיה גבוהה יותר.
אלא שקביעת נוסחת הזיהום היא עניין גמיש והיא נוטה להשתנות. ככלל בשנים האחרונות בעולם וגם בישראל הוחמרו הקריטריונים הקובעים את הנוסחה ועל פי המתווה שמגבשת רשות המסים, הנוסחה הזו צפויה להשתנות שוב בתחילת 2021. המשמעות היא שלגבי חלק מהרכבים הפופולאריים, ההטבה צפויה להצטמצם ומחירם צפוי לעלות.
בנוסף לכך בינואר הקרוב צפוי גם לעלות המס על רכבים היברידיים, שנה שנייה ברציפות. הרכבים הללו, שעד לפני שנה שולם בגינם מס של 30% בלבד (במקום 83% לרכב רגיל), זכאים כיום למס מופחת של 45%, כאשר מתחילת ינואר 2021 המס "המופחת" יעלה, בפעם השלישית בתוך 3 שנים, ל-50%. נציין בהקשר זה כי מדינת ישראל מכניסה בשנים האחרונות כ-10 מיליארד שקל מדי שנה על מיסוי כלי רכב חדשים והיא כמובן לא ממהרת לפגוע בהכנסה הנאה הזו.
עליות המס הללו וייקור הרכבים הצפוי בעקבותיהם, יוצרים תמריץ, כאמור, לייבוא מוגבר של רכבים בחודשים שנותרו עד סוף השנה. עם זאת עדיין המרחק רב ביחס להיקפים שנרשמו כאן בשנה שעברה.
גם בתמונה העולמית צופים שיפור עד סוף השנה, אך עדיין לא קרוב להיקפים של 2019. ההערכה היא שעד סוף 2020 יימכרו בעולם כ-75 מיליון מכוניות, נתון המהווה ירידה של 17% בהשוואה לאשתקד ובכל זאת מציג שיפור משמעותי לעומת הצפי הקודם שהעריך את הירידה ב-26%.
כאמור, התחזיות בענף שהיו נכונות עד לפני מספר ימים, נלקחות כעת בעירבון מוגבל לקראת הסגר המתקרב והן צפויות אכן להתממש ככל שהפגיעה בפעילות המשק תהיה קצרה ומצומצמת.