חודשיים אחרי שהציע לרכוש את הבעלות בחברת אל על, יקבלו אלי רוזנברג וקבוצת "כנפי נשרים" שבבעלותו את השליטה בחברת התעופה הישראלית. ביום חמישי הצהיר אלי רוזנברג כי הוא מחזיק בכ־43 אחוזים ממניות אל על בעקבות ההנפקה שביצעה החברה, בשל מצבה העגום. חברת התעופה סוחבת זה שנים חובות מצטברים ומתקשה לנהל את תזרים המזומנים שלה. בין השאר היא מנהלת חוב בסך כ־2 מיליארד דולרים שצברה ברכישת מטוסים.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– המגעים לעסקת שבויים: חמאס יעביר רשימת מחבלים לישראל
– בית המשפט הכריע: מלכה לייפר תוסגר לאוסטרליה
– ארמון הנציב: חריגות הבנייה של האו"ם קיבלו הכשר
משבר הקורונה פגע בחברה פגיעה אנושה, כמו שפגע בחברות תעופה אחרות בעולם. אל על חייבת כמיליארד שקלים לרוכשי כרטיסים שטיסתם בוטלה. אם לא די בכך, לאל על יש ועד עובדים חזק עם היסטוריה של סכסוכי עבודה.

כמו במקומות אחרים בעולם, המדינה נחלצה לסייע לחברת התעופה. אחרי משא ומתן מתמשך הסכימה המדינה להעניק לחברה ערבות להלוואה בסך 250 מיליון דולר, אך המדינה התנתה זאת בכך שהחברה תצא להנפקה ותגייס הון של כ־150 מיליון דולר. בהנפקה שהושלמה ביום רביעי גויסו 505 מיליון שקלים – הדיווח הרשמי והמלא טרם פורסם, אך על פי הצהרתו של אלי רוזנברג הוא צפוי להיות בעל השליטה החדש בחברה, ולהחזיק ב־42.98 אחוזים מהון המניות.
בעלת השליטה הנוכחית, חברת כנפיים של תמי מוזס־בורוביץ, החזיקה בערב ההנפקה ב־38.3 אחוזים מהון המניות. כנפיים לא השתתפה בהנפקה ולא הזרימה ביקושים, ולכן החזקתה פחתה ל־15.2 אחוזים מהון המניות. המדינה צפויה להחזיק כ־14 אחוזים ממניות אל על.
רוזנברג (28), עד לאחרונה אברך בישיבה בירושלים, עלה ארצה לפני כמה שנים ומחזיק באזרחות ישראלית. הוא בנו של קני (נפתלי) רוזנברג, איש עסקים מניו־יורק העוסק בנדל"ן מניב ובחברות בתחום הסיעוד והשיקום. הונו מוערך בכמה מאות מיליוני דולרים.
בצוות שגיבש רוזנברג בחברת "כנפי נשרים תעופה", שסייע לו בתהליך הרכישה, חברים בין השאר ג'ייסון גרינבלט – עד לא מזמן שליחו של הנשיא טראמפ למזרח התיכון; פרופ' גבריאלה שלו – לשעבר שגרירת ישראל לאו"ם; אלוף (במיל') רוני נומה, הכלכלן דורון כהן ואיש העסקים עמיקם בן־צבי. גרינבלט צפוי להתמנות לדירקטוריון החברה, והבעלים החדש צפוי לשבץ אנשים נוספים מטעמו בתפקידי מפתח באל על.
אחרי הפרסום הרשמי של תוצאות ההנפקה, המשימה הראשונה של רוזנברג וצוותו תהיה לנהל משא ומתן מול הבנקים לקבלת הלוואה של 250 מיליון דולר, בערבות מדינה. בינתיים, מתוך כספי ההנפקה שגויסו, החברה אמורה להחזיר כ־400 מיליון שקל לאלפי הישראלים שטיסתם בוטלה.
רוזנברג יצטרך לקבל בקרוב שלל החלטות לגבי פעילות החברה ועובדיה בעידן הקורונה. בין ההחלטות צפוי להיכלל גם מהלך של פיטורים, לצד איוש הדירקטוריון בנציגיו ושינויים בהנהלת החברה.
אל על הודיעה אמש כי היא נערכת לחזרה הדרגתית של טיסות נוסעים במטוסי החברה, החל ב־1 באוקטובר. טיסות מטען יחלו כבר ב־21 בספטמבר. "היקף הטיסות המתוכנן בשלב זה אינו מהותי וייקבע בהתאם לביקוש", אמרו בחברה. טיסות הנוסעים יופעלו למעט יעדים בארה"ב (בטיסות סדירות) ובאירופה (בטיסות סדירות ובטיסות שכר). טיסות המטען מתוכננות בשלב זה ליעדים במזרח הרחוק.
החברה גם החליטה על הארכת החל"ת של 5,940 עובדים, עד סוף חודש אוקטובר. "החזרת עובדים מחל"ת לצורך הטיסות המתוכננות צפויה להיות הדרגתית, בהיקף שאינו מהותי ובהתאם להיקף הטיסות", אומרים שם.