"צעד ראשון ביציאה מהסגר צריך לכלול פתיחה מחדש של מערכת החינוך עד גיל 10 במתכונת של קפסולות קבועות הכוללת את צוות ההוראה". כך עולה מדו"ח עדכני של צוות חוקרים מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה, לפיו הסיכון בסגירת מערכת החינוך לילדים מתחת לגיל 10 גדול מאשר בפתיחתה. בהתייחס לכלל מערכת החינוך אמר היום (ד') בגלי צה"ל מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי כי "ברור שמערכת החינוך לא תוכל להיפתח כפי שנפתחה, ולא בטוח שנפתח אותה כלל".
מאמרים נוספים באתר מקור ראשון:
הלמידה מרחוק העצימה את פערי ההישגים במערכת החינוך
"אני תמיד זוכר למה נטשתי את השמאל"
מאבק מצפה כרמים: מתווה שקד להצלת ההתיישבות
לפי הדו"ח, קיים קשר ישיר בין גיל הילד וסיכוי ההדבקה, במיוחד הדבקה סימפטומטית. מחקרים רבים מצביעים על כך שילדים מתחת לגיל 10 נדבקים בשיעור נמוך יותר (כמחצית) מילדים גדולים יותר. בנוסף, ככל הנראה ילדים מתחת לגיל 10 גם מדביקים פחות מילדים מבוגרים יותר.

החוקרים מציינים כי בתקופה בה פעלו כיתות א'-ג' ו-"בית הספר של החופש הגדול" במסגרת קפסולות, תוך הקפדה על כללים של ריחוק חברתי, לא נצפתה עליה בתחלואה בישראל. לפי החוקרים, במסגרות חינוך היו מעט מקרי הדבקה מילדים למורים, ובדרך כלל כיוון ההדבקה היה הפוך.
עוד לפי החוקרים, העלייה בתחלואה באוכלוסייה הכללית שנצפתה בקבוצת הגיל 10-39, שהחלה בחודש ספטמבר, אינה יכולה להיות מיוחסת לפתיחת מערכת החינוך אלא לתהליכים והתנהגויות בשבועיים האחרונים של חודש אוגוסט, כאשר מערכת החינוך לא פעלה.
ממצאי התחלואה והתפרצות הגל השני של מגיפת הקורונה בישראל תלויה במידה רבה בפתיחת מערכת החינוך אותה הוביל שר החינוך יואב גלנט, בניגוד להמלצות המומחים ואנשי מערכת הבריאות וזאת ללא הדגשים שאותם ביקשו להציב כמו קפסולות נפרדות לחלוטין, חלוקה בין גילי הילדים השונים ועוד. מומחי בריאות הציבור ניסו להסביר כי ילדים בני 0-19 אינם מקשה אחת מבחינת התחלואה בקורונה ולכן פתרונות צריכים להנתן בצורה דיפרנציאלית לילדים צעירים (עד גיל10) וילדים גדולים יותר.
בתקופה שבין ה 3.5.2020 עד 17.5.2020 ,כאשר כיתות א'-ג' פעלו במסגרת קפסולות, תוך הקפדה על כללים של ריחוק חברתי לא נצפתה עליה בתחלואה בישראל. מנגד, נצפה קשר ברור בין פתיחת מערכת החינוך החרדית ב- 20.8 (א' אלול) לבין העלייה בתחלואה במגזר זה, בעיקר בנערים בני 10-19 , שהחלה כ- 10 ימים לאחר מכן.
ישיבות הן מתווה לימודי השונה ממסגרות חינוכיות רגילות בכך שהן כוללות גם מקום מגורים ולינה משותפת. כאשר בתי ספר הכלליים נפתחו ב- 1.9.2020, הם לא פעלו במתכונת של קפסולות הרמטיות. ילדים מכיתות שונות מהצהרונים ומכיתות גבוהות יותר לא שמרו על על הקפסולות בפעילויות כלליות או בהסעות וכך התערבבו חמש קפסולות שונות ביחד.

בהתאם להנחה כי יש לחברה מחויבות ערכית ומוסרית להקנות לילדים בכל שכבות הגיל את האפשרות לחינוך- קובעים מומחי בריאות הציבור של האונ' העברית כי יש לשאוף לאפשר אותו לכמה שיותר ילדים ברמת הסיכון הפחותה ביותר ומכיוון והמגיפה כאן להישאר למשך השנה הקרובה לכל הפחות יש לתת מענה לפערים. עוד נראה כי השארת ילדים בבתים כשהורים יוצאים לעבוד, תאלץ הורים רבים להעביר את ילדיהם לסבים ובכך תעלה את הסיכון עבור דור הסבים.
במסגרת ההמלצות מבהירים החוקרים כי פתיחת בתי ספר עד כיתה ד' יכולה להתבצע אך ורק בקבוצות קטנות (קפסולות של עד 20 ילדים) לאורך כל היום, עם מורים קבועים וללא ערבוב הקפסולות. באופן זה, גם אם יתרחשו ממקרי הדבקה בקפסולות, הם יישארו "מתוחמים" ותימנע הדבקה רחבה.