"זה באמת אירוע היסטורי וזו הוכחה שאפשר להגיע לשיפור בתחום המדיני שלא כרוך בוויתורים טריטוריאליים". כך מגדיר שר התיירות יריב לוין את פתיחת קו התעופה הבין־לאומי הראשון לישראל וממנה שיעבור בשמיה של מדינה ערבית שרשמית אין לה קשרים עם ישראל.
חברת התעופה הממשלתית של הודו, 'אייר אינדיה', החלה למכור כרטיסים לטיסה הראשונה בקו החדש מניו־דלהי לתל־אביב ובחזרה. הקו יתחיל לפעול בי' בניסן, 22 במארס, ויכלול שלוש טיסות שבועיות. לראשונה תחלוף הטיסה מעל ערב הסעודית. בכך יישבר חרם תעופה שהטילו הערבים על ישראל עם הקמת המדינה. הטיסה מעל סעודיה תקצר את זמן הטיסה בין הודו לישראל ותוזיל את כרטיסי הטיסה במאות דולרים.

טיסותיהן של חברות ישראליות, וכן טיסות של חברות זרות הממריאות מישראל או נוחתות בתחומה, אינן רשאיות כיום לעבור בתחום האווירי של מדינות ערביות, למעט ירדן ומצרים. לפיכך, טיסות לאסיה וממנה הנוחתות בישראל נאלצות להצפין עד טורקיה ורק אז לפנות מזרחה, או להדרים עד קצה ים סוף ולפנות מזרחה. המעקף מאריך את הנסיעות במספר שעות.
"עד שהטיסה תנחת, צריך לשמור על זהירות ואיפוק", אומר השר לוין, אך מוסיף: "המהלך הוא דרמטי, גם מבחינה מדינית וגם בהיבט של ענף התיירות. המשמעות של הקו החדש היא שינוי גדול בהתייחסות אלינו, שהייתה עד היום הימנעות מוחלטת מכל נראות פומבית של קשר עם ישראל. בהיבט התיירותי, ברגע שיש טיסות במסלול קצר מהודו, ואולי גם ממקומות אחרים, זה מוזיל את העלויות ומגדיל את התיירות".
לוין מספר שהיוזמה לפתיחת הקו נולדה בלשכתו לפני שנתיים, ושמענק כספי בסך 3.2 מיליוני שקלים שמשרד התיירות הבטיח ל'אייר אינדיה' הוא ששכנע את מנהליה ליטול את הסיכון הכלכלי של פתיחת הקו.
על אף ההתרגשות, בישראל הרשמית עדיין שומרים על איפוק יחסי, שכן הרגישות הכרוכה בפתיחת הקו החדש ברורה לכול. סעודיה היא המדינה המרכזית במפרץ הפרסי ובמשך עשרות שנים עמדה כחומה בצורה נגד כל התקרבות לישראל. בשנים האחרונות, על רקע השינויים הגיאו־אסטרטגיים במזרח התיכון ותהליכי ההיפתחות לעולם שסעודיה עוברת, על פי פרסומים בתקשורת הערבית חלה התקרבות לא פורמלית בין הממלכה המוסלמית למדינת היהודים.

גישת העיתונות הסעודית כלפי ישראל רוככה מאוד, נציגים חצי רשמיים של בית המלוכה נפגשו עם ישראלים, על פי אותם פרסומים, הרמטכ"ל אייזנקוט ושר התחבורה ישראל כץ רואיינו בכלי תקשורת סעודי, וכעת מגיע קו התעופה החדש שיקצר את זמן הטיסה בין ישראל להודו בשעתיים עד שלוש, תלוי בכיוון הטיסה. בד בבד עם התהליכים הגלויים, יש דיווחים בעיתונות הזרה על שיח מודיעיני בין ישראל לסעודיה ועל מפגשים בין נציגים של ישראל ובין הממלכה.
שני גורמים שהיו מעורבים במאמץ לפתיחת הקו החדש הוסיפו שפרסומים מוקדמים בעיתונות הישראלית, במיוחד בחודשים האחרונים, עיכבו את המהלך. עוד גילו כי מלבד המורכבות מול הסעודים היו דרישות נוספות שישראל ביקשה עד לאישור הקו מצידה.
על פי הפרסומים, הגורמים המעורבים בפתיחת הקו החדש מתארים את הפעילות מאחורי הקלעים כ"מבצע שנמשך שנתיים, ששלוש המדינות, ישראל, סעודיה והודו, היו שותפות לו. הודו הייתה שחקן הציר". הם מציינים שהסעודים גילו עמדות נוקשות מאוד. "זה לא מקרה רגיל ש'אייר אינדיה' מודיעה על קו חדש והמטוס יוצא לדרך. מי ששכנעו את הסעודים להסכים למהלך היו ההודים. הנושא עלה לדרגים הבכירים ביותר בשתי המדינות, ונראה שהביקור של ראש הממשלה בהודו לפני חודשיים היה נקודת ציון בתהליך. אבל זה קורה. אפשר לומר שתם עידן השמיניות באוויר".

מי שלפי שעה לא תיהנה מההתפתחות החדשה היא חברת 'אל על', המפעילה קו תעופה למומבאיי שבמרכז תת־היבשת. מכיוון שהסעודים אינם מתירים לה לעבור בתחומה, טיסותיה יהיו ארוכות יותר ויקרות יותר, מה שיוביל להערכתה להפסדים מול 'אייר אינדיה'. כך נאמר אתמול בהודעה לבורסה.
עוד כתבות באתר מקור ראשון
–אנגליה וכדורגל, ישראל והייטק: כיצד מדינות ממתגות את עצמן?
–פוליטיקאי ואיש מוסר: הנשיא השני ויחסו ליהודי המזרח
–כיפת הזכוכית: מה מקומה של הציונות הדתית בחברה הישראלית
השר לוין אומר בתגובה שכלל לא בטוח ש'אל על' תיפגע, כי שתי הערים ממוקמות באזורים שונים בהודו ומרוחקות זו מזו. "אם יתברר שייגרם נזק ל'אל על', נצטרך למצוא מנגנון פיצוי. אבל 'אל על' טסה למומבאיי, ולמי שירצה להגיע לשם עדיין יהיה מהיר יותר לטוס דרכה. לכן הפגיעה אינה כה גבוהה".
לוין אומר שבסופו של דבר, גם אם הסעודים יתחרטו ו'אייר אינדיה' תטוס במסלול הארוך, פתיחת קו תיירות חדש בין הודו לישראל היא בשורה חשובה לענף התיירות. "אני מעריך שהקו יהיה רווחי ויזניק את התיירות מהודו, בדומה למה שקרה מול חברת 'היינאן' הסינית. ברגע שחברה מקומית נכנסת למגרש זה משחק אחר".