חודשים אחדים אחרי השלמתה של עסקת מטוסי החמקן אף־35, המכונים פה "אדיר", בין ארה"ב לישראל, נחת ביום רביעי שעבר בבסיס חיל האוויר בתל־נוף עוד מטוס חמקן מדגם ייחודי: זהו אף־35 "ערום", נקי ממערכות מבצעיות, המיועד לניסויי טיסה מתקדמים וחשאיים. המטוס יאפשר לחיל האוויר לנסות עליו מערכות מתקדמות לפני שיורכבו בטייסות האף־35 המבצעיות שלנו. בכך הוא יתרום לעצמאותו של חיל האוויר ולהתעצמותו: בחיל מכנים אותו "מטוס משנה משוואה".
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– בצל המתיחות בקואליציה, הוועדה לבחירת שופטים תתכנס
– דעה: המוח העולמי: הפוליטקלי-קורקט הלך צעד אחד קדימה
– דעה: הירי מעזה: האם הברק היכה פעמיים?
מפקד בסיס תל־נוף תת־אלוף עודד כהן מגדיר את קליטת המטוס "אירוע היסטורי": לדבריו, הצטרפות מטוס ה"אדיר" המיועד לניסויים למרכז ניסויי הטיסה של החיל היא אבן דרך חשובה בתוכנית הבנייה של מערך האף־35 בחיל האוויר הישראלי. "אין לי ספק שבכוח מיומנותכם וברוחכם המקצועית", כתב באיגרת לאנשי מרכז הניסוי, "תדעו כפי שידעתם בעבר לאתגר את גבולות היכולת ולנווט עם ה'אדיר' למחוזות לא נודעים ולאופקים חדשים".

מבחינת האמריקנים, יצרני המטוס, מסירת המטוס הניסויי לידי ישראל היא מחווה יוצאת דופן: בזכותו ישראל היא היחידה בעולם שביכולתה לשדרג את מטוס הקרב המתקדם, ומדינות אחרות שהאמריקנים מוכרים להן את החמקן אינן מסוגלות לבנות לו מערכות ייחודיות.
מומחים לדבר מסבירים לי שכעת יוכל חיל האוויר "להפוך אותו בהאנגרים ישראליים ממטוס־על למטוס משוכלל עוד יותר". בין השאר תוכל ישראל בזכותו לבחון כיצד להרכיב על מטוסיה מערכות ישראליות קיימות, כמו פצצות חכמות ומדויקות במיוחד שיהפכו אותם לקטלניים יותר. כך מטוסינו יוכלו לשגר פצצות לשטח האויב כשהם חגים בבטחה הרחק מהאיום.
אנשי התעשייה האווירית וטכנאי חיל האוויר יוכלו להתקין למטוס מכלי דלק חיצוניים, שיאפשרו לו להגיע למרחקים של עד 1,500 ק"מ משטח ישראל – יתרון טכנולוגי ומבצעי גדול, שחיל האוויר יכול לרכוש לו באמצעות מטוס הניסוי.
"מערך האף־35 עתיד לתפוס נתח מרכזי בפעילות חיל האוויר בשנים הבאות", מסביר סא"ל י', מפקד טייסת הניסוי של חיל האוויר. "לכן אנו מבינים שנצטרך לערוך בו ניסויים ולהתאים לו חימוש בהתאם למציאות. ב'אדיר' הניסוי שנקלט אצלנו נוכל להתקין ולבחון חימוש באופן עצמאי".