מדינות אחדות בארה"ב, כולן בשליטה רפובליקנית, הגישו שבוע שעבר תביעה נגד ענקית הרשת גוגל בטענה שהיא מתנהלת כמונופול בתחום הפרסום. בתביעה בת 130 העמודים הן כינו את החברה "גוליית אינטרנטי", והאשימו אותה בחיסול מתחרים בתחום הפרסום המקוון באופן שגרם נזק לצרכנים.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– דעה: דין יהודה ושומרון כדין הגולן
– בשידוך חוזר: יואב רוטמן חוזר לשטיסל מבוגר ומשוחרר
– התורים, המרכזים והלו"ז: כיצד ומתי תתחסנו נגד קורונה
"חברת הענק הזו מנצלת את כוחה כדי לשבש את השוק", קבע התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, בסרטון קצר שפרסם בטוויטר. לטענתו גוגל הטתה מכירות פומביות של פרסומות, וניצלה את מעמדה הכפול כמוכרת שטחי פרסום וכן כמנוע חיפוש. "לו השוק החופשי היה משחק בייסבול, גוגל שיחקה בתור השופט, המגיש והחובט", הדגים פקסטון.

בתביעה נטען גם שגוגל תיאמה מהלכים בתחום עם פייסבוק, בניגוד לחוק. התביעה הוגשה בבית משפט פדרלי בטקסס, ופקסטון הציג אותה כקרב בין הממשל ל"ביג טק" – ענקיות הטכנולוגיה. גוגל נדרשת לשלם קנסות בסכומי עתק, ולמסור חלק מרווחי המודעות המקוונות שלה. "האינטרנט הפתוח מאוים כעת על ידי חברה אחת", נטען בתביעה. "לגוגל יש תיאבון לשליטה מוחלטת, והיא שואפת לשנות את הארכיטקטורה החופשית והפתוחה של האינטרנט".
חברות גדולות כמו אמזון ועוד, העוסקות בהמלצה על מוצרים או שירותים, התלוננו זה מכבר שגוגל מעניקה לעצמה עדיפות בתוצאות מנוע החיפוש שלה. הכנסותיה של גוגל ממודעות המשיכו לצמוח, אך פלח השוק שלה בתחום המודעות המקוונות, הפורח בארה"ב, הולך ומצטמצם בשל לחץ ממתחרות כמו פייסבוק, אמזון ואחרות. שירות חקר השוק eMarketer העריך שגוגל תחלוש השנה על מעט פחות מ־30 אחוזים משוק המודעות האמריקני, המסתכם בכ־42.4 מיליארד דולר.
המודל העסקי של גוגל, המשלב מנוע חיפוש ושירותים חינמיים אחרים כמו דוא"ל ויוטיוב עם פרסום בתשלום, כבר נבחן בתביעת הגבלים עסקיים תקדימית שהגיש משרד המשפטים האמריקני באוקטובר בשם הממשלה הפדרלית. התביעה הציגה את גוגל כ"מונופול לא חוקי" בתחום החיפוש והפרסום ברשת. תביעת ההגבלים העסקיים הגדולה ביותר בארה"ב זה עשרות שנים פותחת את הדלת לפירוק אפשרי של ענקית עמק הסיליקון. יידרשו בוודאי שנים להכרעתו של התיק הטעון פוליטית, שיתחולל בקווי חזית חדשים בין ממשלת ארה"ב לענקיות הטכנולוגיה.
גוגל דחתה את ההאשמות. "טענותיו של התובע הכללי פקסטון חסרות בסיס, ובכל זאת הוא ממשיך במאמציו נגדנו", נמסר מהחברה. לטענתה מחירי הפרסום הדיגיטלי דווקא צנחו בזכותה, ואלו "סימני ההיכר של תעשייה תחרותית ביותר".
ואומנם, מומחים טוענים שקשה להוכיח שהתנהלות גוגל הייתה בלתי חוקית לפי דרישות "רווחת הצרכנים" הוותיקות, מכיוון ששירותיה ניתנים בחינם. מנגד, משרד המשפטים האמריקני טוען שגוגל ביססה את עמדת המונופול שלה בעסקאות עם יצרני מכשירים כדי להבטיח ששירותיה מוצגים באופן בולט, ולעיתים אי אפשר להסירם.