עולם התעופה התפתח משמעותית בשנים האחרונות. שילוב של קדמה, טכנולוגיה ומוחות מבריקים בארץ ובעולם הביאו את התעשיות האוויריות להעמיד טייסות שלמות של כלי טיס מאוישים מרחוק לביצוע משימות הגנה והתקפה. חיל האוויר הישראלי יכול להוציא לפועל משימות שלמות ומורכבות בתפעול מרחוק של כלי הטיס ובלי טייס אחד. האם קרב היום בו חיל האוויר יטיס יותר מטוסים ללא טייס ממטוסים מאוישים? כמו בכל הקשור לאסטרטגיית הביטחון של מדינת ישראל, התשובה מורכבת אך בו זמנית גם פשוטה.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
"נכון או לא נכון, חרטט בביטחון": היזהרו מאמונת פרשנים
אסון "סעיף הנכד": שני שליש מהעולים לישראל ב-2020 אינם יהודים
לפיד בהשקת הקמפיין: נייצר איחוד של מפלגות השמאל
"היסטוריה בעולם התעופה", הכריזו לאחרונה בתעשייה האווירית. מל"ט ה"הרון" של החברה נחת אתמול בנתב"ג, והפך להיות הראשון בעולם שמשתלב במרחב האווירי האזרחי ונוחת בשדה תעופה בינלאומי. המל"ט המריא ממנחת בעין שמר, נחת בנתב"ג והמריא חזרה לעין שמר, כשהוא מתופעל מתחנת השליטה בעין שמר בלבד.

מדוע מדובר בהיסטוריה? מאחר והאירוע עצמו מוכיח כמה כלי הטיס המאוישים מרחוק יודעים לספק את הסחורה באופן מושלם ולא פחות חשוב מכך – בטוח. נחיתה כזו מוכיחה את בטיחותה של מערכת ההפעלה מרחוק המאפשרת למל"ט להמריא ולנחות באופן אוטומטי במסלולי טיסה מרוחקים. הטווחים עצומים ומגיעים למרחק של עד 1,500 ק"מ ויותר. המילה "יותר" מצנזרת את הסיבה הברורה: קחו מפה, סמנו את ישראל ובאמצעות מחוגה תוכלו לראות עד לאן כלי הטיס הזה יכול להגיע. בנוסף, קחו את כלי הטיס הזה, תוסיפו לו טכנולוגיות שונות, כולל כאלה התקפיות, ותקבלו מטוס לכל דבר אך עם הבדל משמעותי – אפס סיכונים לטייס ועלות המאפשרת רכישה של ארבע טייסות של מטוסים לא מאוישים במקום מטוס קרב. עם תוספת של טכנולוגיה קיימת המבוססת על תקשורת לוויינית, ניתן יהיה לממש יכולות המראה ונחיתה אוטומטיות מדויקות.
ההרון צבר מוניטין מבצעי עשיר ומוצלח בשירות חיל האוויר הישראלי, הגרמני ובקרב צבאות נוספים ברחבי העולם. המל"ט מיועד לביצוע משימות אסטרטגיות וטקטיות ממושכות, ובעל יכולת לטוס בתנאי מזג אוויר קשים, לשאת מספר גדול של מטע"דים (מטען ייעודי, נ"א) בו-זמנית ולהעביר מידע בזמן אמת לכוחות בשטח ולמקבלי ההחלטות.
"העתיד הצפוי לעולם התעופה יחייב אפשרות לכלים בלתי מאוישים לנחות בשדות תעופה אזרחיים", מסביר סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת כלי טיס צבאיים, משה לוי. "זהו הישג משמעותי לתעשייה האווירית שמצעיד אותנו צעד נוסף קדימה בתחום המל"טים".
לצד המטוסים הללו יש גם בשורה נוספת. חברת Steadicopter הישראלית חושפת בימים אלו מסל"טים (מסוקים ללא טייס, נ"א) חדשים. החידוש הגדול במסוקים אלה הוא המנוע חשמלי המפחית משמעותית את משקל הכלי ומאפשר קיבולת מטען גדולה יותר, נשיאת מטענים כבדים יותר וסוללות נוספות להארכת זמן הטיסות. יחד עם זאת המשקל מאפשר גם את הרחבת האפשרויות והיעדים. המסוק המשופר מיועד למגוון רחב של משימות ושימושים – צבאיים ואזרחיים כאחד.

הדגמים החדשים המופעלים פשוטים להפעלה, חסכוניים, קלים לתחזוקה, ידידותיים לסביבה ובטוחים, וללא כל צורך באחסון דלק. למסוקים הללו יש יכולות המראה ונחיתה אנכיות, מערכות רובוטיות ומערכות לראיית יום ולילה. יכולת הטיסה בגובה רב מאפשרת את פריסתם בתרחישים מבצעיים רבים המצריכים שימוש בגבהים אלו.
"המסוקים החדשים מתאימים במיוחד לתחום הימי", מסביר נועם לידור, מנהל מכירות ושיווק בחברה. "ממדיהם הקטנים מאפשרים הפעלה בטוחה ויעילה כמעט מכל פלטפורמה ימית בכל גודל שהיא – מסירת פטרול ימי קטנה ועד לפלטפורמות הימיות המורכבות והגדולות ביותר, ומציעה פתרון כולל למגוון יישומים ימיים ביניהם אבטחת תשתיות, חיפוש והצלה, מאבק בפיראטיות ובדיג לא מורשה, אכיפה באזורים שונים, אספקת מטענים לחו"ל וכד'".
לידור מוסיף כי המסוק מאפשר גם שימושים אזרחיים רבים: "בנוסף לשימושים הצבאיים, מציעים כלי הטיס חדשים שלנו פתרון מצוין לחברות שירות אזרחיות שהשתמשו למשל ברחפנים לצורך סריקה ופיקוח על קווי חשמל, ומאפשר להן להציע שירות ברמה גבוהה וטובה יותר לקהל לקוחותיהן. הגרסה החשמלית שלנו על שלל שיפוריה ויכולותיה הרבות מציעה מענה מותאם במיוחד לשימושים רבים ואנו בטוחים שתהיה התעניינות רבה בעולם לכלי טיס אלו".