יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, פרסם היום (ב') את התכנית החינוכית של המפלגה, אך לפני חודש פורסמה תכנית משמעותית יותר מבחינת תקווה חדשה, התכנית לרפורמה במערכת המשפט.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– היחידים שבאו לבני־ברק בגלל הטשולנט הם כלי התקשורת
– חשש להפסקות חשמל ושיבושים בתנועה: האם השלג יגיע לירושלים?
– ההסכת שיחשוף בפניכם מי היא באמת יונית לוי
מבחינת תקווה חדשה, הם היחידים שמציגים תכנית סדורה במצע הבחירות שלהם, לפחות לעת הזו. כשסער הציג את התכנית, הוא תקף את נתניהו שהזניח את מערכת המשפט. בליכוד לא התרשמו יותר מידי, ותהו כיצד יוכל לקדם רפורמה שכזו בקואליציה עם מפלגות כמו יש עתיד ומרצ, עליהן בונה סער כחלק מהגוש המסרב לשבת בממשלה עם נתניהו.

גם היום, ממשיכים בתקווה חדשה לתקוף את הליכוד, שרן השכל, המועמדת במקום החמישי לכנסת מטעם המפלגה של סער טוענת כי בעוד בליכוד אוהבים לדבר על הרפורמות הנדרשות במערכת המשפט השכם והערב, המילים לא מתגלמות באף מעשה. "בליכוד לא הציגו לציבור שום תכנית סדורה", אומרת השכל "שום חקיקה שהבטיחו לקדם, מעבר לנוהל בו נתניהו מבטיח לפני הבחירות וביום שאחרי עושה דבר הפוך. כך כשמינה את ניסנקורן לשר המשפטים, כיריקה בפרצופם של הבוחרים".
השכל, סער ואלקין היו חלק מסיעת הליכוד בכנסת האחרונה, הם טוענים כי ביקשו לקדם מספר חוקים המבוססים כעת ברפורמה המשפטית שהם מציעים לערוך ונדחו על ידי נתניהו. "הייתה שורה של חקיקות שניסינו לקדם בתוך הקואליציה הקיימת אבל היה ברור שיש באותה ממשלה הרבה רצון לדבר אבל מעט מאוד רצון לעשות. לא הסכימו להעלות את הצעות החוק שלנו לוועדת שרים לחקיקה". גם את הצעות החוק שכן הוסכם עליהן כמו הצעת החוק של סער הנוגעת לדיני ראיות, מה שנקרא "פרי העץ המורעל", גם היא נדחתה פעם אחר פעם בישיבת ועדת השרים שבעצמה בקושי התכנסה.
תקווה חדשה אינה המפלגה היחידה שנושאת את הדגל המשפטי. עושות זאת כבר שנים לפניה מפלגות הימין הדתי. את הטיפול במערכת המשפט החלה איילת שקד בתפקידה כשרת המשפטים. גם חברה לשעבר למפלגה ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' פעל בנושא והוביל בכנסת האחרונה הצעת חוק פרטית הנוגעת לוועדה לבחירת שופטים והצעה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לניגוד העניינים של השופטים, צעדים שזכו בתואר "הטרלות השנה" בכנסת היוצאת. במערכת הבחירות הקודמת הניפו בליכוד בגאון את דגל המשפט כאשר דרשו רפורמות במערכת, בעיקר כאלו שנוגעות ליועץ המשפטי לממשלה, לבית המשפט העליון ולוועדה לבחירת שופטים. אך מבחינת תקווה חדשה, חבריה הם היחידים שמציגים לציבור תכנית מפורטת של צעדים שכבר ניסו לקיים בתוך הממשלה כאמור.
התכנית של סער לא מחדשת כמעט שום דבר בנוגע לצעדים הנדרשים כלפי מערכת המשפט. הצעת חוק "פרי העץ המורעל" היא אולי גולת החדשנות בתכנית, הצעת חוק שבתקווה חדשה מתכוונים לקדם בכנסת הבאה לצד חקיקות נוספות.
הצעת החוק שתפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה אמנם לא מחדשת אך אותה רוצים בתקווה חדשה לקדם ביתר שאת. מודל היועץ המשפטי לממשלה בישראל הוא יחיד מסוגו בעולם, נכתב בתכנית. מחד גיסא, הוא מסייע לשרי הממשלה ומנפיק להם חוות דעת באופן שוטף כיצד עליהם לנהוג. מאידך גיסא, הוא עומד בראש התביעה הכללית, כך שהוא המחליט בסוגיות שקשורות לחקירה ולהעמדה לדין של הדרג הפוליטי. בתקווה חדשה מבקשים להעביר את סמכויות ראש התביעה הכללית לפרקליט המדינה.
עוד על הפרק מבחינת תקווה חדשה – שימוע פומבי למועמדים לשפיטה בעליון מול הוועדה לבחירת שופטים, כך שיהיה שקוף לציבור. בנוסף הם מעוניינים לקדם שורה של חוקים שנוגעים לזכויות עצורים וחשודים ודה פליליזציה של המשפט הישראלי. עבירות טכניות ומנהליות כמו למשל חריגות בנייה, וחריגות קטנות בעבירות מס מביאות אזרחים רבים לעמוד בשורה אחת עם הפושעים הגדולים ביותר במדינת ישראל. במסגרת התכנית, תקווה חדשה תבקש להסיט את העבירות הללו מהמסלול הפלילי למסלול של אכיפה מנהלית.
בעניין זכויות עצורים וחשודים, יבקשו סער ומפלגתו לחוקק חוק זכויות חשודים, עצורים ונאשמים שיפחית את הפרת זכויותיהם על ידי רשויות אכיפת החוק שעושות זאת על מנת להגביר לחץ על חשודים. כמו למשל עמידה על סוגיות הנוגעות לסמכויות של תפיסה וחיטוט במכשירים סלולריים, תנאי מעצר, פשיטה על מקום מגורים ללא צו והשגת צווים מבית משפט בדיעבד. במצב הקיים הזכות לחפות לדידם נשחקת ויש לחזק אותה.
כמו כן, על הפרק חוק שיגדיר הגבלת פרקי זמן של חקירות והחלטות תביעה בתיקים פליליים.
"אנחנו מתחייבים להכניס את התכנית הזו בתוך קווי היסוד של הממשלה שגדעון יקים" אומרת השכל. אך השאלה הגדולה היא איך באמת יחיו עם זה מפלגות איתן תקווה חדשה מבקשת לשתף פעולה.
בכל הנוגע לזכויות עצורים, דה פלילזציה ומשך זמן הטיפול התביעתי בתיקים נראה שיש לכך קואליציה גם בקרב אנשי מרצ ויש עתיד. אך בכל הנוגע לפיצול תפקיד היועמ"ש – מדובר בשינוי שצבוע בצבעים ימניים ביותר והסיכוי לכך שמפלגות אלה יסכימו לשתף פעולה בעניין, נמוך ביותר. כך גם לגבי שימוע פומבי לשופטים וייתכן שגם "פרי העץ המורעל" יעורר קשיים אך פחותים יותר.
הגוש עליו בונה סער על מנת להחליף את נתניהו אינו יכול, כמו הגוש הקודם, להתבסס אך ורק על הרצון להחליף את נתניהו בשלטון. רפורמות משמעותיות כגון זו המשפטית שהציג, יכולות להוות בסיס למשא ומתן על שיתוף הפעולה בין המפלגות או לחילופין לאבן נגף בדרך אל המטרה העליונה.