אחת התלונות הנפוצות ביותר נגד רופאים מכוונת לכישורי התקשורת שלהם – או להיעדרם. לרופאים יש עבודה תובענית. מוטל עליהם לאבחן תסמינים, לטפל בחולים בזה אחר זה, למלא רשומות רפואיות ועוד. השעות ארוכות והסיכון גבוה – טעויות עלולות להיות קטלניות. לכן מיומנויותיהם הבין־אישיות עלולות להיחלש, ואכן מחקרים מראים שזו אחת התלונות המרכזיות של אנשים היוצאים מפגישה אצל הרופא.
אלכס יאנג, כירורג אורטופדי מאנגליה, יצא ב־2018. לפתור את הבעיה עתיקת היומין הזו. "תלונות נשמעות בכל מקום, אך בתחום הבריאות הן מתחזקות פי עשרה, כי אתה מבשר חדשות רעות או מסביר אבחון לחולה שלפעמים אין לו הבנה רפואית", מסביר יאנג. כיום חברת ההזנק שלו, Virti, מייצרת "חולים וירטואליים" שמאפשרים לבתי חולים ברחבי אירופה וארה"ב ללמד את הרופאים כיצד לתקשר טוב יותר עם אנשים. "מה שרצינו לעשות עם המטופל הווירטואלי היה ליצור דרך מדורגת ומבוססת נתונים שתאפשר לאנשים לתרגל את כישורי התקשורת שלהם", אומר יאנג.
החולים הווירטואליים הם דמויות אנימציה שמפעילה בינה מלאכותית. הדמויות תוכנתו לקיים אינטראקציות עם רופאים, ולבחון אותם על יכולות האמפתיה והמיומנויות הבין־אישיות האחרות שלהם. התוכנה פועלת בטלפון חכם או במחשב, אך לצורך אימון מעמיק יותר החברה יכולה לספק לרופאים מכשירי מציאות מדומה. השיחה הטכנולוגית אמורה לשפר את אופן התקשורת של הרופאים עם המטופלים בעולם האמיתי, אומרים ב־Virti.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– מילה כנגד מילה: מילון הפי־סי המאותגר־רוחבית השלם
– תחרות "סבתא של מי סבלה יותר"
– כמעט מלחמה: איך ייתכן שצעירה חוצה גבול בוער?
מרכז החינוך לבריאות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס בגלווסטון משתמש בטכנולוגיה של החברה כדי לשפר את יכולות התקשורת והאבחון של הרופאים לעתיד. המרכז הרפואי סידרס־סיני בלוס־אנג'לס גם החל להשקיע במיזם. בשנת 2019 גייסה Vitri שני מיליון דולר בסבב השקעות שסייע לחברת ההזנק להקים צוות מכירות ולשפר את תוכנת הניתוח שלה. בימים אלה משתמשים בתוכנה לאימון הסגל של סידרס־סיני בהליכים הקשורים לנגיף הקורונה. מערכת הבריאות הציבורית של בריטניה, NHS, משתמשת גם היא בטכנולוגיה כדי ללמד צוותים כיצד להשתמש כראוי בציוד מגן ובתוך כך לתקשר עם חולים ובני משפחותיהם.
תוכנת האימונים של החברה משתמשת בניתוח קול, בבינה מלאכותית ובדמויות הווירטואליות כדי לדמות קשר עם מטופלים. למשל, אם רופא מבקש מדמות לתאר את הסימפטומים שלה, הבינה המלאכותית תפיק תגובה רלוונטית. הרופאים יכולים לשאול שאלות נוספות, ובזמן שהם מתקשרים, התוכנה מנתחת את נימת קולם, את קצב הדיבור, וכן מדדים אחרים, כגון מעקב אחר קשר עין.
הדמויות הווירטואליות מחקות דיבור, שפת גוף והתנהגות של אנשים אמיתיים. ובכל זאת, בני אדם שנוצרו בידי מחשב הם מוגבלים; קשה לחקות את מזגם של אנשים או את אופן תגובתם לכאבים ולמחלות. חולים אנושיים לא תמיד נותנים לרופאים את המידע הדרוש לצורך אבחנה מדויקת, ולפעמים חולים אינם מסוגלים כלל לדבר.
מערכת האימון הושקה ב"השקה שקטה" בשנה שעברה, בשעה שמרפאות "בלתי חיוניות" רבות ברחבי העולם הקפיאו את פעילותן נוכח התפשטות מגפת הקורונה. ג'ק בולטר, רופא כף רגל באקסטר, התנסה בה במהלך הסגרים. עבודתו בקליניקה הפרטית נאסרה באופן זמני, והוא נרשם להתנסות חינם באמצעות הטלפון והמחשב. "חיפשתי השתלמות מקצועית כלשהי שתעסיק אותי", אמר בולטר. "בכמה חודשים פנויים אתה עלול להחליד בקלות".
המטופלים הווירטואליים נועדו לסייע גם לפתרונן של דילמות אחרות בענף הבריאות. התוכנה יועדה גם לאימון נגד "הטיה מובלעת", המתרחשת כאשר רופא מניח הנחות לא מודעות לגבי המטופל. לשם כך החברה מאפשרת ללקוחות לבחור את צבע העור, הגיל, הגובה והמין של המטופלים שישמשו באימון. הפרצופים הדיגיטליים השונים מבוססים על תמונות של שחקנים, וכרגע התוכנה כוללת שישים דמויות שונות.
אימוני תקשורת בתחום הבריאות נשענו בעבר בעיקר על שחקנים. עמיתיהם של הרופאים או מנהליהם מעריכים את התקשורת של הרופאים עם השחקנים. רבים מהאימונים הללו נקטעו בשל המגפה. כך או כך, לדברי בולטר, המטופלים הווירטואליים "אותנטיים יותר משחקן שממציא את הסיפור שלו".
תרגום: אלחנן שפייזר