"היהודים השתגעו – ביקור בקבר נבי סמואל". זו הכותרת של סרטון שהעלו עולי רגל טורקים ליוטיוב בעקבות ביקורם לפני כשבועיים בקבר שמואל הנביא, הסמוך לירושלים. בסרטון ניתן לראות קבוצת תיירים העונדים סרט צהוב עם הכיתוב "עולי רגל" בטורקית, נכנסים לאתר הקדוש בעיצומה של תפילת מנחה. בתחילה נעים הטורקים בשקט, אך לאחר מכן מתרכזים מול הפרוכת הכחולה המכסה על הקבר ופותחים בתפילה בקול רם, בהנחייתו של איש דת בבגדי כהונה לבנים. קולם גובר על תפילת מנחה. בתגובה מגבירים גם המתפללים היהודים את קולם.
בשלב זה, החלל הקטן והצפוף כבר אפוף מתח בולט לעין. אי־הנוחות של המתפללים היהודים גוברת. האחראי על המקום פונה אל איש הדת הטורקי ומבקש ממנו באדיבות להשקיט את אנשיו ולצאת. הטורקי מהנהן, אך נותר במקום. הטורקים ממשיכים בתפילתם בקול רם, בניגוד לבקשה, ורק אז יוצאים החוצה.
לדברי אחד מעובדי המקום שנכח באירוע, איש המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, הנוכחות הטורקית במקום היא תופעה טרייה ממש. "להערכתי", הוא אומר, "זה החל מיד לאחר פרשת המגנומטרים בהר הבית. מאז פוקדים את המקום אוטובוסים של עולי רגל טורקים שלוש־ארבע פעמים בשבוע". הוא מדגיש כי "במקום מבקרות גם קבוצות של תיירים מוסלמים מהודו ומסין, אולם הם מעולם לא התנהגו באופן שבו נוהגים עולי הרגל הטורקים".
–המטרה של ארדואן: הקמת צבא פלסטין למלחמה בישראל
"המדיניות עד כה", מסביר עובד המקום, "הייתה ליברלית מאוד. המקום מקודש ליהודים ולמוסלמים כאחד. מעל קבר שמואל הנביא יש מסגד, אולם המוסלמים רוצים לרדת גם אל מקום הקבר עצמו. העיקרון המנחה עד עתה היה שבזמן התפילה חוסמים את הכניסה לתיירים כקבוצה, אך מאפשרים את כניסתם בשקט בזה אחר זה. במקרה הנוכחי פרצו במקום ויכוחים כי הקבוצה כולה נכנסה פנימה והתפללה בקול רם, באופן שהפריע לתפילה היהודית".
המצב בשטח רגיש, הוא חוזר ואומר, ולא רק משום שהקבוצות הטורקיות מיליטנטיות יותר מהקבוצות האחרות. "אנחנו נמצאים בשטח C שבאחריותו של המנהל האזרחי, הוא הריבון. מה שמסבך את העניינים הוא שאין כתובת אחת. השטח עצמו הוא גם שמורת טבע הנמצאת בשליטת רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים, ואילו קבר שמואל הנביא נמצא תחת חסות המרכז לפיתוח המקומות הקדושים".
מי הם בדיוק המבקרים הטורקים בקבר שמואל הנביא, ומה הם בדיוק מחפשים שם? מבדיקה עולה כי מדובר בקבוצת עולי רגל, חסידיו של אחד מאנשי הדת המפורסמים ביותר בטורקיה, ג'וביילי אחמט הודג'ה, המכונה גם 'ההודג'ה עטור הגלימה'. הוא מוכר מאוד מהטפותיו בערוץ Lalegul TV, ויש לו אלפי מעריצים המאזינים לדרשותיו בדבקות.
"מדובר באיש דת אנטישמי", אומר מקור העוקב מקרוב אחר הנושא. לדבריו, הודג'ה משתייך לזרם האיסמעיליה במסדר הסופי הנקשבנדי. המסדר השמרני דוגל בהשלטת השריעה באמצעות חבירה לשלטון, ומקושר מאוד ל'מפלגת הצדק והפיתוח', מפלגת השלטון בטורקיה. ישנן אינדיקציות לכך שארדואן עצמו נמנה בחשאי עם זרם האיסמעיליה.


ג'וביילי אחמט הודג'ה מצוטט תדיר בעיתוני טורקיה. הוא עלה לא מכבר לכותרות כאשר אמר שהביטקוין הוא "משחק של יהודים". כמו אחרים במדינה, הוא התיישר עם הקו של ארדואן באומרו כי "המבצע באפרין (בסוריה; פ"ר) הוא מלחמת העצמאות השנייה של טורקיה". אבל לא תמיד היו יחסיו עם ארדואן כה רגועים. ב־2012 הוכנס הודג'ה לכלא, שם חלק תא עם נשיא קבוצת הכדורגל פנרבחצ'ה. אין ספק שהוא זוכר לארדואן היטב את השנים הללו, אך מאז ההפיכה בטורקיה והרדיפה אחרי הגולניסטים מעמדו השתפר. לא רק שיש לו מעמד־על, ערוץ טלוויזיה, כסף ואפילו סוכנות תיירות לחיזוק המאמינים, כעת הוא גם גנרל בצבא המאמינים של ארדואן.
מסורת של השפלה
גורם הערכה ומחקר העוקב מקרוב אחר הנוכחות הטורקית במדינת ישראל, מעריך כי התקרית בקבר שמואל הנביא היא חלק מקמפיין ירושלים בהשראתו הישירה של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. כבר דיווחנו כאן בהרחבה על התיירים הטורקים שמניפים שלטי "ירושלים אסלאמית" בהר הבית ומתגרים בתושבי הרובע הארמני, ועל הניסיונות של חמאס טורקיה לגייס ערבים תושבי ישראל לחמאס. אבל סרטון "היהודים השתגעו" מסמן כנראה קפיצת מדרגה בהיקף ההתגרות הטורקית בישראל.

ראשית, אומר אותו גורם, מבחינת הטורקים, העובדה שקבר שמואל הנביא נמצא בשטח C אומרת שהם נמצאים בפלסטין. לשיטתם מדובר בשטח כבוש, ועל כן הם יכולים לעשות בו מה שהם רוצים. ומה שהם עושים הוא עבודת שטח, שבה הם קובעים מהם האתרים הקדושים לאסלאם הנמצאים תחת איום של יהדות או יהודים – כמו חברון או קבר שמואל הנביא. לשיטתם, כל מקום שהוא קדוש לשתי הדתות ונמצא תחת איום כביכול, מחייב אותם לקבוע עובדות באמצעות נוכחות מוסלמית פיזית בשטח. מטרתם היא לנכס לעצמם את האתר הקדוש ולחרות אותו בזיכרון הקולקטיבי של המוסלמים. זהו לב העניין. ככאלה הם קוראים לעצמם 'שומרי ירושלים'.
ומיהו 'שומר ירושלים' הגדול מכולם? זהו השייח' ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שקמפיין "אל־אקצה בסכנה" שלו הוא הגלגול הראשוני של המגמה הזו. הטורקים, התומכים בשייח' סלאח ובתנועה האסלאמית, מרחיבים את המגמה למקומות שונים ברחבי ישראל. והם, מדגיש גורם ההערכה, "עושים עבודה יסודית. הבחירה בקבר שמואל הנביא היא מעבר לבחירה טקטית. מדובר באתר שלא רק מקודש לשתי הדתות ונמצא בשטח C, אלא יש לו גם עבר של שליטה עות'מנית, כזה המחליש את העמדה היהודית ומבזה אותה". זו בחירה טורקית הצופה קדימה אל העידן שאחרי אבו־מאזן וקריסתה האפשרית של הרשות הפלסטינית.
יש לא מעט בדבריו של גורם ההערכה. המסורת המזהה את האתר כמקום קבורתו של שמואל הנביא משותפת ליהודים ולמוסלמים, מאז כיבוש ירושלים בשנת 1187 על ידי צלאח א־דין. אולם יותר מ־500 שנה לא הספיקו כדי שהמוסלמים אכן יכירו בכך. בתקופת הכיבוש העות'מני עשו הטורקים כל שביכולתם להשפיל ולגרש את היהודים מן המקום. בהנחיית הסולטן גורשו היהודים ממצודת הקבר, ואף לא הורשו להתפלל בו. מערת הקבר נאטמה ועל הכניסה למצודה נבנה מסגד.
לא רבים יודעים זאת, אך זו הסיבה שטקסי החלאקה, שמקורם בקבר שמואל הנביא, עברו למירון.

הביזוי העות'מני נמשך, כאשר פעם השלטונות מתירים על היהודים את הגישה ופעם אוסרים. ב־1885 פנה הרב הספרדי הראשי, החכם באשי יעקב שאול אלישר, אל הפחה הטורקי, וביקש להבין מדוע נאסרה ליהודים הגישה לקבר שמואל הנביא. התשובה המשפילה הייתה כי הממשלה הטורקית עשתה זאת לאחר שנאלצה לשלם מעל 100 אלף גרושים לשיפוץ המקום בשל הוונדליזם של היהודים האשכנזים הלנים במקום הקדוש, משתכרים ומטנפים את הקבר. כך נמשכה השליטה העות'מנית במקום עד נובמבר 1917, אז כבשו הבריטים את המקום מידי הטורקים.
עוד כתבות באתר מקור ראשון
–נתיב הדמים: צריך להרעיד את הכלכלה הפלסטינית
–והרי החדשות, ערוץ 20: הבמה לקולות שהושתקו
–המפכ"ל: "יש משהו שהציבור לא יודע בינתיים"
בשנים האחרונות, במיוחד מאז שיפוץ המקום, הנהירה אליו הולכת וגדלה, כולל חידוש מסורת טקסי החלאקה. זהו אתר תיירותי שוקק, ולכן גם ההתבייתות הטורקית עליו משמעותית. הכותרת "היהודים השתגעו", סבור גורם ההערכה, אומרת כי מעבר לביקור בקבר שמואל הנביא, המטרה הייתה לייצר פרובוקציה במקום, סוג של חיכוך בין יהודים למוסלמים, שיעורר שיח ציבורי בטורקיה ואצל הפלסטינים סביב השאלה מי הוא שמואל הנביא ומה חשיבותו לאסלאם. בקיצור, להפוך את המקום לפצצה מתקתקת. מה שאומר שמה שלא צלח הפעם, יצליח אולי בפעם הבאה.
הדרך להתמודד עם הפרובוקציה, הוא אומר, פשוטה: במקומות כמו קבר שמואל הנביא, מערת אליהו, קבר רחל, קבר דוד המלך וכל אתר מקודש אחר שעלול ליפול קורבן לפרובוקציה שתגרום לסכסוך דתי – יש לאסור על הכנסת טלפונים ומצלמות למקום הקדוש.
האם זה מה שירתיע את שלוחיו של ארדואן לארץ הקודש? ספק. הסולטן ארדואן רואה קדימה, מעבר לישראל ומעבר לרשות הפלסטינית. וזה הולך להיות מאוד לא פשוט.כל פעולה מצד ישראל עלולה להיות מלווה בתג מחיר של פגיעה במעמדה כמדינה המאפשרת חופש דת וחופש גישה למקומות הקדושים. זה בדיוק מה שארדואן מחפש, בדרך לחידוש מעמדה של טורקיה בירושלים.
"מטרתם של המשלחות הטורקיות הרבות המגיעות לישראל ולמקומות הקדושים היא ליצור פרובוקציות ולהמשיך בכך את 'קמפיין ירושלים בסכנה של התנועה האסלאמית בישראל', אומר מאור צמח יו"ר ארגון "לך ירושלים". "הפרובוקציות האלו העלולות ליצור נזק הסברתי וביטחוני גדול ועל מדינת ישראל למנוע זאת (על ידי אסור לצלם במתחם קדוש וכו') ולא לאפשר את ההתנהלות הזאת במקומות הקדושים לכלל הדתות".
מהמרכז לפיתוח המקומות הקדושים נמסר כי "על פי החוק היבש אי אפשר למנוע גישה מן החפץ להתפלל באתר. עם זאת, אנו מקפידים על שמירת הסדר במקום ופועלים למניעת פרובוקציות העלולות להתסיס את המקום".
אחרי פסח יגיע ל"ג בעומר, ועמו טקסי החלאקה המחדשים ימיהם כקדם בקבר שמואל הנביא. יש למה לצפות.