פעילות הרשות הפלסטינית בשטחי C נובעת באופן ברור מרצון אסטרטגי לפגוע ביישובים הישראליים ביהודה ושומרון ובתושביהם, למנוע התפתחות יישובים אלו והקמת יישובים חדשים, ולסכל את תוכנית טראמפ או כל תוכנית שלום עתידית שתאפשר את המשך התפתחות היישוב היהודי המבורך ביהודה ושומרון. בעזרת מימון זר אחראית הרשות על בניית מוסדות ציבור ובהם בתי ספר בשטחי C אסטרטגיים. באמצעות השקעת משאבים באכיפה ובגורמים הרלוונטיים במנהל האזרחי ובמשרד הביטחון, לצד הפעלת לחץ דיפלומטי מול הרשות הפלסטינית והגופים הזרים המממנים את הקמת המבנים, ניתן יהיה להיאבק בהצלחה בהשתלטות הזוחלת.
אנו מתנגדים לכל צעד חד־צדדי – ישראלי או פלסטיני – באזור. על כל פעולת בנייה בשטחי C להיעשות בהתאם להנחיות הממשלה ובכפוף להוראות המנהל האזרחי.
הכרזה רשמית על מערכה לאומית כנגד ההשתלטות הפלסטינית בשטחי C, כולל הקצאת משאבים והגדרת המערכה כיעד אסטרטגי למערכת הביטחון, כפי שיו"ר ימינה נפתלי בנט ביצע בכהונתו כשר הביטחון, ולצערנו התהליך נעצר על ידי בני גנץ.
הסדרת כלל המקרקעין ביהודה ושומרון בתוך חמש שנים, ומניעת ההשתלטות הלא חוקית שמבצעת הרש"פ בשטחי C.
תמ"מ יו"ש – תכנון תוכנית מתאר מחוזית לשטחי C בתוך שלוש שנים, המותאמת לגידול הצפוי באוכלוסייה עד 2050. התוכנית תכלול את היישובים והכפרים שהוקמו קודם להסכמי אוסלו, או שאושרו כדין על ידי מוסדות התכנון. במקביל, גיבוש תוכנית אב להחזקת השטח, ובכלל זה באמצעות חקלאות וייעור.
– פרשנות מאיר דויטש: מלחמת ההתשה השנייה
חלוקת יהודה ושומרון לשטחי A, B ו־C נובעת מהסדר הביניים אוסלו ב', שהיה אמור להסתיים במאי 1999. אנחנו היינו מקדמים הסדר קבע, שבמסגרתו תקום מדינה פלסטינית על שטח המבוסס על קווי יוני 1967, עם שינויי גבול שיבטיחו שרוב המתיישבים יסופחו בפעם הראשונה למדינת ישראל. זהו ההסכם היחיד שיבטיח את המשך קיומו של החזון הציוני של מדינת לאום יהודית דמוקרטית.
החלטת ממשלה לשימור השטחים הפתוחים, שתיתן לראשונה מענה מדינתי לתוכנית ההשתלטות הפלסטינית, מגובה בתקציבים, תקנים, חקיקה מתאימה ומנגנונים ביןֽ־משרדיים לאתגר שימור השטחים הפתוחים. זאת הן בהיבטי הפיקוח והמניעה, והן בהיבטי הפיתוח והשימור של השטחים הפתוחים באמצעות ייעור, מרעה וחקלאות באדמות המדינה, וחידוש והשלמת הסדר המקרקעין;
הסדרת ההתיישבות הצעירה כולה, בין כשכונות של יישובים ותיקים ובין כיישובים נפרדים, תוך הקצאת תקציבים ותקנים לעבודת הסדרה אינטנסיבית הן בהיבטי מעמד הקרקע והן בהיבטי התכנון;
תנופת בנייה בכל רחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן, תוך דגש על פיתוח יישובי הקצה (שסומנו כ"מובלעות"), ותוכנית ממשלתית להכפלת מספר התושבים היהודים באזור.
תקציב: הגדלה משמעותית של תקציב הפיקוח והאכיפה, אך בעיקר הגדלה משמעותית של כוח האדם בשטח על מנת לאפשר אכיפה מהירה ויעילה.
עדכון מדיניות אכיפה: יש לקבוע מדיניות אכיפה המתמקדת ראשית באזורים אסטרטגיים שבהם בונים הפלסטינים בסמוך לצירים מרכזיים, וכדי ליצור רצפים טריטוריאליים שאינם בהכרח צמודים לריכוזי אוכלוסייה קיימים. במסגרת זו יש להגדיר מחדש את המושג בנייה בלתי חוקית באופן שיבחין באופן נרחב בכלל הספקטרום: מנטיעת עץ, עבור בהקמת גדר ועד להקמת מבנה. באמצעות הגדרות חדשות אלה יש לקבוע את תעדוף ודחיפות הטיפול.
חידוש הסדר המקרקעין ביהודה ושומרון: ננהל את סקר הקרקעות ביהודה ושומרון ונסיים את הליך ההכרזה על האדמות בשטחי C כאדמות מדינה – תהליך שלא נערך כבר למעלה מחמישים שנה. כדי להוציא את המהלך לפועל נקים מנהלת מיוחדת עם תקציבים ותקנים כבר בשנת 2021.
עדכון צווי האלוף: צווי האלוף הם כלי מרכזי בבלימת התופעה, באכיפה ובהתרעה. יש לעדכן את צווי האלוף בהתאם למציאות המשתנה בשטח, כך שיסייעו בהרתעה ויאפשרו מניעת בנייה כבר בשלבים מוקדמים.
המדיניות היחידה שישראל צריכה להוביל בשטחי יו"ש היא להביא לכינון הסדר מדיני בין הפלסטינים לישראל. זהו האינטרס הלאומי העליון של מדינת ישראל. שלום וביטחון שלובים זה בזה, יביאו יחד לשגשוג ותיקון חברתי.
מדיניות של אפס סובלנות נגד שוד קרקעות המדינה והבנייה הבלתי חוקית.
לטעמנו לא ניתן לגבש פתרון נקודתי לבעיה זו ללא התייחסות רחבה יותר לסוגיית ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון בכללותה, ופתרון שוטף ומהותי למתיישבים ולצרכיהם. אנו סבורים כי שאלה זו כרוכה בסוגיית החלת ריבונות ביו"ש.
ממפלגת הליכוד לא נמסרה תשובה.
ממפלגת כחול לבן לא נמסרה תשובה.
מהרשימה המשותפת לא נמסרה תשובה.
ממפלגת רע״מ לא נמסרה תשובה.
דע מה שתשיב > גיליון מיוחד
רגע לפני שהולכים לקלפי, מסע בין עמדות המפלגות השונות בסוגיות שעל סדר היום
לכתבות המלאות לחצו כאן